Akademická slovní zásoba češtiny ve výuce cizinců
Czech academic vocabulary in teaching Czech as a second language
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200537Identifiers
Study Information System: 246825
Collections
- Kvalifikační práce [24310]
Author
Advisor
Referee
Bozděchová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education of Czech as a Second Language for Upper Secondary Schools
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
16. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
akademická slovní zásoba|odborná slovní zásoba|jazyková a odborná příprava|studenti-cizinciKeywords (English)
academic vocabulary|language for specific purposes|Czech preparatory courses|foreign students(česky) Diplomová práce se zaměřuje na kurzy jazykové a odborné přípravy určené zahraničním uchazečům o studium na českých vysokých školách. V práci se zaměřuji na akademickou slovní zásobu, jejíž zvládnutí hraje roli v úspěšném začlenění do vzdělávacího systému. Hlavním cílem je zjistit, jak vypadala a v současnosti vypadá odborná jazyková příprava, podle čeho se v tomto typu kurzu učí a jestli učebnice poskytují studentům možnost k rozvoji jejich kognitivně-akademické kompetence. Praktickou část práce představuje analýza učebnic češtiny pro cizince pokrývajících jazykovou úroveň A1-B2 podle Společného evropského referenčního rámce vztahující se k české databázi akademických slov Akalex. Předmětem zkoumání byla slovesa, která se nejčastěji vyskytují v odborných textech napříč obory. Jak analýza ukázala, učebnice používané v přípravných kurzech neposkytují studentům dostatek příležitostí, jak si tato slovesa osvojit a aktivně je používat. Práce nabízí konkrétní návrhy cvičení, jak je do výuky zařadit. Klíčová slova: akademická slovní zásoba, odborná slovní zásoba, jazyková a odborná příprava, studenti-cizinci
(English) The thesis focuses on Czech preparatory courses for foreign students, who apply to study at Czech universities. In the thesis I focus on academic vocabulary, the mastery of which plays a role in successful integration into the educational system. The main aim is to find out what professional language training has looked like and currently looks like, what is taught in this type of course and whether the textbooks provide students with the opportunity to develop their cognitive-academic competence. The practical part of the thesis is an analysis of Czech textbooks for foreigners covering the language level A1-B2 according to the Common European Framework of Reference related to the Czech academic word database Akalex. The subject of the research was verbs that occur most frequently in professional texts across disciplines. As the analysis showed, the textbooks used in preparatory courses do not provide enough opportunities for students to acquire and actively use these verbs. This paper offers specific suggestions for exercises to incorporate them into the classroom. Keywords: academic vocabulary, language for specific purposes, Czech preparatory courses