Zobrazit minimální záznam

Raising a child with Aspergers syndrome and its impact on the lives of other family members
dc.contributor.advisorKomárková, Tereza
dc.creatorNeubauerová, Alena Sofie
dc.date.accessioned2025-07-09T22:27:46Z
dc.date.available2025-07-09T22:27:46Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/200531
dc.description.abstractNarození dítěte s postižením změní dosavadní život celé rodiny v mnoha oblastech. Tato práce se zaměřuje na problematiku výchovy dětí s Aspergerovým syndromem a na to, jak jejich diagnóza ovlivňuje život rodiny, sourozenců těchto dětí a partnerský vztah rodičů. V teoretické části je zpracována charakteristika Aspergerova syndromu, jeho specifika v emoční a sociální oblasti, v komunikaci, výchově a vzdělávání dětí s tímto postižením. Jsou zde také představeny diagnostické metody, možnosti nácviku dovedností, spolupráce s poradenskými institucemi a využití kompenzačních pomůcek. Práce také popisuje proces vyrovnávání se jednotlivých členů rodiny s danou diagnózou, od prvních reakcí na ni, přes změny v jejich každodenním životě, až po vyrovnávání se s tímto faktem a efektivní začleňování těchto dětí do kolektivu ve společnosti. Součástí práce jsou kazuistiky ilustrující individuální přístupy k výchově a vzdělávání. Výzkum i teoretické poznatky odhalují výzvy, jimž rodiny musí čelit, zdůrazňuje význam institucionální podpory, a také odhaluje možnosti práce s těmito dětmi. Klíčová slova Aspergerův syndrom, AS, diagnóza, dítě, komunikace, porucha autistického spektra, PAS, rodina, výchova, vzdělávání, vztahcs_CZ
dc.description.abstractThe birth of a child with a disability changes the life of the whole family in many ways. This thesis focuses on the issue of raising children with Asperger's syndrome and how their diagnosis affects the lives of the family, siblings of these children and the relationship of their parents. The theoretical part describes the characteristics of Asperger's syndrome, its specifics in the emotional and social sphere, in communication, their upbringing and education of children with such disability. It also presents diagnostic methods, possibilities of skills training, cooperation with counselling institutions and the use of compensatory aids. The thesis also describes the process of coping of individual family members with the diagnosis, from the first reactions to it, through changes in their everyday life, to coping with this fact and effective integration of these children into the society. The work includes case studies illustrating individual approaches to upbringing and education. The research and theoretical finding reveal the challenges that families face, highlighting the importance of institutional support, as well as revealing the possibilities of working with these children. Keywords Asperger's syndrome, AS, diagnosis, child, communication, autism spectrum disorder, ASD, family, upbringing,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectAsperger syndrome|specifics of education|the process of coping with the diagnosis of AS|etiology|areas of family life|interview method|multi-case studyen_US
dc.subjectAspergerův syndrom|specifika výchovy|proces vyrovnávání se s diagnozou AS|etiologie|oblasti rodinného života|metoda rozhovoru|vícepřípadová studiecs_CZ
dc.titleVýchova dítěte s Aspergerovým syndromem a její vliv na život ostatních členů rodinycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-12
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId234794
dc.title.translatedRaising a child with Aspergers syndrome and its impact on the lives of other family membersen_US
dc.contributor.refereeKlapálková, Veronika
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csNarození dítěte s postižením změní dosavadní život celé rodiny v mnoha oblastech. Tato práce se zaměřuje na problematiku výchovy dětí s Aspergerovým syndromem a na to, jak jejich diagnóza ovlivňuje život rodiny, sourozenců těchto dětí a partnerský vztah rodičů. V teoretické části je zpracována charakteristika Aspergerova syndromu, jeho specifika v emoční a sociální oblasti, v komunikaci, výchově a vzdělávání dětí s tímto postižením. Jsou zde také představeny diagnostické metody, možnosti nácviku dovedností, spolupráce s poradenskými institucemi a využití kompenzačních pomůcek. Práce také popisuje proces vyrovnávání se jednotlivých členů rodiny s danou diagnózou, od prvních reakcí na ni, přes změny v jejich každodenním životě, až po vyrovnávání se s tímto faktem a efektivní začleňování těchto dětí do kolektivu ve společnosti. Součástí práce jsou kazuistiky ilustrující individuální přístupy k výchově a vzdělávání. Výzkum i teoretické poznatky odhalují výzvy, jimž rodiny musí čelit, zdůrazňuje význam institucionální podpory, a také odhaluje možnosti práce s těmito dětmi. Klíčová slova Aspergerův syndrom, AS, diagnóza, dítě, komunikace, porucha autistického spektra, PAS, rodina, výchova, vzdělávání, vztahcs_CZ
uk.abstract.enThe birth of a child with a disability changes the life of the whole family in many ways. This thesis focuses on the issue of raising children with Asperger's syndrome and how their diagnosis affects the lives of the family, siblings of these children and the relationship of their parents. The theoretical part describes the characteristics of Asperger's syndrome, its specifics in the emotional and social sphere, in communication, their upbringing and education of children with such disability. It also presents diagnostic methods, possibilities of skills training, cooperation with counselling institutions and the use of compensatory aids. The thesis also describes the process of coping of individual family members with the diagnosis, from the first reactions to it, through changes in their everyday life, to coping with this fact and effective integration of these children into the society. The work includes case studies illustrating individual approaches to upbringing and education. The research and theoretical finding reveal the challenges that families face, highlighting the importance of institutional support, as well as revealing the possibilities of working with these children. Keywords Asperger's syndrome, AS, diagnosis, child, communication, autism spectrum disorder, ASD, family, upbringing,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV