Analýza čtenářských dovedností žáků druhého stupně základní školy v rámci tématu lidského zdraví
An Analysis of the Reading Skills of Lower Secondary School Students in the Topic of Human Health
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200522Identifikátory
SIS: 272849
Kolekce
- Kvalifikační práce [19976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pavlasová, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
23. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
biologie člověka, čtenářská gramotnost, přírodovědná gramotnost, výuka přírodopisu, tříúrovňové úlohyKlíčová slova (anglicky)
human biology, reading literacy, science literacy, natural history teaching, three tier tasksTato diplomová práce se zabývá zmapováním schopnosti a dovednosti žáků porozumět textovým informacím ze zdravotní oblasti. Za tímto účelem byly vytvořeny čtyři pracovní listy, které potřebám mapování posloužily tak, že bylo vyhodnoceno, jak tyto pracovní listy žáci řešili. Jako výzkumné otázky byly stanoveny tři: Jakou dovednost vyvozovat informace z textových prezentací mají žáci druhého stupně, jak tyto prezentace ovlivňují výsledky žáků a zda se liší úspěšnost odpovědí u chlapců a dívek. Pro zmapování těchto výzkumných otázek byly vytvořeny čtyři pracovní listy o podobné struktuře tak, aby byly následně porovnatelné. Pracovní listy vyplnilo 116 žáků sedmého ročníku, z toho 59 chlapců a 57 dívek. Bylo zjištěno, že celkové schopnosti žáků odpovědět správně se pohybovaly na průměrné hodnotě 52,2 %, 67 %, 51 % a 70,5 % pro jednotlivé pracovní listy. Bylo zjištěno, že doprovodné prezentace hrají významnou roli vzhledem k úspěšnosti plnění úloh. Nejhůře řešená úloha byla propojena s matematickou úlohou násobení a sčítání, kde bylo zjištěno, že žáci inklinují k intuitivním řešením, zatímco nejlépe řešená úloha byla zaměřena na porovnání hodnot v rámci tabulky. Dále se zjistilo, že dívky dosahují mírně lepších výsledků a zároveň jsou schopny se výrazněji zlepšovat v porovnání s chlapci. KLÍČOVÁ SLOVA...
This thesis is concerned with mapping students' ability and skills to understand textual information in the health domain. For this purpose, four worksheets were created to assist with the given mapping by assessing how the students solved the worksheets. It was identified three research questions: What skills do second graders have in inferring information from text-based presentations, how do these presentations affect student achievement, and do the response rates differences between boys and girls.To map these research questions, four worksheets of similar structure were created so that they would be comparable afterwards. The worksheets were completed by 116 students in seventh grade, 59 boys and 57 girls. It was found that the students overall ability to answer correctly averaged 52.2 %, 67 %, 51 % and 70.5 % for each worksheet. Accompanying presentations were found to play a significant role with respect to the success rate of the tasks. The worst solved task was linked to the mathematical task of multiplication and addition, where it was found that students tended towards intuitive solutions, while the best solved task focused on comparing values within a table. It was also found that girls performed slightly better while being able to improve significantly compared to boys. KEYWORDS human...