Zobrazit minimální záznam

The influence of education on adherence and effectiveness of home exercise in people with forward head posture: a randomized controlled study
dc.contributor.advisorŽiaková, Elena
dc.creatorHluchá, Adéla
dc.date.accessioned2025-07-03T09:48:24Z
dc.date.available2025-07-03T09:48:24Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199952
dc.description.abstractIntroduction: Forward head posture (FHP) is a common postural problem that can lead to cervical spine pain, mobility limitations, balance and breathing problems. It is mainly caused by prolonged sedentary lifestyles and poor ergonomics when working with technology. The success of therapeutic intervention depends, among other things, on patients' adherence to home exercise, which can be positively influenced by targeted education. Aim: The aim of the bachelor thesis was to determine whether patient education combined with exercise contributes to the improvement of postural parameters, specifically forward head posture, and whether it influences adherence to an exercise plan compared to exercise alone without education. Methods: A randomized controlled trial investigated the effect of education on adherence and postural change in subjects with forward head posture. Eleven probands participated and were randomly divided into two groups. The treatment group received education focused on basic anatomy, biomechanics and principles of prescribed exercise. The control group exercised without education. Both groups performed the same exercise plan twice daily for 8 weeks. Assessments were conducted at baseline, after four weeks, and at the end of the intervention. Craniovertebral angle (CVA) and Forestier's...en_US
dc.description.abstractÚvod: Předsunuté držení hlavy (forward head posture, FHP) je častý posturální problém, který může vést k bolestem krční páteře, omezení pohyblivosti, poruchám rovnováhy či dýchání. Vzniká zejména v důsledku dlouhodobého sedavého způsobu života a špatné ergonomie při práci s technologiemi. Úspěšnost terapeutické intervence závisí mimo jiné na adherenci pacientů k domácímu cvičení, kterou může pozitivně ovlivnit cílená edukace. Cíl: Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda edukace pacientů v kombinaci se cvičením přispívá ke zlepšení posturálních parametrů, konkrétně předsunu hlavy, a zda ovlivňuje adherenci ke cvičebnímu plánu ve srovnání se samotným cvičením bez edukace. Metodika: Randomizovaná kontrolovaná studie sledovala vliv edukace na adherenci a změnu postury u osob s předsunutým držením hlavy. Zúčastnilo se jí 11 probandů, kteří byli náhodně rozděleni do dvou skupin. Sledovaná skupina absolvovala edukaci zaměřenou na základní anatomii, biomechaniku a principy předepsaného cvičení. Kontrolní skupina cvičila bez edukace. Obě skupiny prováděly shodný cvičební plán dvakrát denně po dobu 8 týdnů. Hodnocení proběhlo na začátku, po čtyřech týdnech a po ukončení intervence. K vyhodnocení posturálních změn byl použit kraniovertebrální úhel (CVA) a Forestierova fleche. Adherence byla hodnocena pomocí...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, 3. lékařská fakultacs_CZ
dc.subjectforward head postureen_US
dc.subjectadherenceen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectpostureen_US
dc.subjectexerciseen_US
dc.subjectpředsun hlavycs_CZ
dc.subjectadherencecs_CZ
dc.subjectedukacecs_CZ
dc.subjectposturacs_CZ
dc.subjectcvičenícs_CZ
dc.titleVliv edukace na adherenci a účinnost domácího cvičení u osob s předsunutým držením hlavy: randomizovaná kontrolovaná studiecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-03
dc.description.departmentDepartment of Rehabilitation Medicine 3FM CU and UHKVen_US
dc.description.departmentKlinika rehabilitačního lékařství 3. LF UK a FNKVcs_CZ
dc.description.facultyThird Faculty of Medicineen_US
dc.description.faculty3. lékařská fakultacs_CZ
dc.identifier.repId279100
dc.title.translatedThe influence of education on adherence and effectiveness of home exercise in people with forward head posture: a randomized controlled studyen_US
dc.contributor.refereeBaranová, Eva
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePhysiotherapyen_US
thesis.degree.disciplineFyzioterapiecs_CZ
thesis.degree.programFyzioterapiecs_CZ
thesis.degree.programPhysiotherapyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-cs3. lékařská fakulta::Klinika rehabilitačního lékařství 3. LF UK a FNKVcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enThird Faculty of Medicine::Department of Rehabilitation Medicine 3FM CU and UHKVen_US
uk.faculty-name.cs3. lékařská fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enThird Faculty of Medicineen_US
uk.faculty-abbr.cs3.LFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFyzioterapiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhysiotherapyen_US
uk.degree-program.csFyzioterapiecs_CZ
uk.degree-program.enPhysiotherapyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csÚvod: Předsunuté držení hlavy (forward head posture, FHP) je častý posturální problém, který může vést k bolestem krční páteře, omezení pohyblivosti, poruchám rovnováhy či dýchání. Vzniká zejména v důsledku dlouhodobého sedavého způsobu života a špatné ergonomie při práci s technologiemi. Úspěšnost terapeutické intervence závisí mimo jiné na adherenci pacientů k domácímu cvičení, kterou může pozitivně ovlivnit cílená edukace. Cíl: Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda edukace pacientů v kombinaci se cvičením přispívá ke zlepšení posturálních parametrů, konkrétně předsunu hlavy, a zda ovlivňuje adherenci ke cvičebnímu plánu ve srovnání se samotným cvičením bez edukace. Metodika: Randomizovaná kontrolovaná studie sledovala vliv edukace na adherenci a změnu postury u osob s předsunutým držením hlavy. Zúčastnilo se jí 11 probandů, kteří byli náhodně rozděleni do dvou skupin. Sledovaná skupina absolvovala edukaci zaměřenou na základní anatomii, biomechaniku a principy předepsaného cvičení. Kontrolní skupina cvičila bez edukace. Obě skupiny prováděly shodný cvičební plán dvakrát denně po dobu 8 týdnů. Hodnocení proběhlo na začátku, po čtyřech týdnech a po ukončení intervence. K vyhodnocení posturálních změn byl použit kraniovertebrální úhel (CVA) a Forestierova fleche. Adherence byla hodnocena pomocí...cs_CZ
uk.abstract.enIntroduction: Forward head posture (FHP) is a common postural problem that can lead to cervical spine pain, mobility limitations, balance and breathing problems. It is mainly caused by prolonged sedentary lifestyles and poor ergonomics when working with technology. The success of therapeutic intervention depends, among other things, on patients' adherence to home exercise, which can be positively influenced by targeted education. Aim: The aim of the bachelor thesis was to determine whether patient education combined with exercise contributes to the improvement of postural parameters, specifically forward head posture, and whether it influences adherence to an exercise plan compared to exercise alone without education. Methods: A randomized controlled trial investigated the effect of education on adherence and postural change in subjects with forward head posture. Eleven probands participated and were randomly divided into two groups. The treatment group received education focused on basic anatomy, biomechanics and principles of prescribed exercise. The control group exercised without education. Both groups performed the same exercise plan twice daily for 8 weeks. Assessments were conducted at baseline, after four weeks, and at the end of the intervention. Craniovertebral angle (CVA) and Forestier's...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, 3. lékařská fakulta, Klinika rehabilitačního lékařství 3. LF UK a FNKVcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV