Vliv edukace na adherenci a účinnost domácího cvičení u osob s předsunutým držením hlavy: randomizovaná kontrolovaná studie
The influence of education on adherence and effectiveness of home exercise in people with forward head posture: a randomized controlled study
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199952Identifikátory
SIS: 279100
Kolekce
- Kvalifikační práce [3230]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Baranová, Eva
Fakulta / součást
3. lékařská fakulta
Obor
Fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Klinika rehabilitačního lékařství 3. LF UK a FNKV
Datum obhajoby
3. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
předsun hlavy, adherence, edukace, postura, cvičeníKlíčová slova (anglicky)
forward head posture, adherence, education, posture, exerciseÚvod: Předsunuté držení hlavy (forward head posture, FHP) je častý posturální problém, který může vést k bolestem krční páteře, omezení pohyblivosti, poruchám rovnováhy či dýchání. Vzniká zejména v důsledku dlouhodobého sedavého způsobu života a špatné ergonomie při práci s technologiemi. Úspěšnost terapeutické intervence závisí mimo jiné na adherenci pacientů k domácímu cvičení, kterou může pozitivně ovlivnit cílená edukace. Cíl: Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda edukace pacientů v kombinaci se cvičením přispívá ke zlepšení posturálních parametrů, konkrétně předsunu hlavy, a zda ovlivňuje adherenci ke cvičebnímu plánu ve srovnání se samotným cvičením bez edukace. Metodika: Randomizovaná kontrolovaná studie sledovala vliv edukace na adherenci a změnu postury u osob s předsunutým držením hlavy. Zúčastnilo se jí 11 probandů, kteří byli náhodně rozděleni do dvou skupin. Sledovaná skupina absolvovala edukaci zaměřenou na základní anatomii, biomechaniku a principy předepsaného cvičení. Kontrolní skupina cvičila bez edukace. Obě skupiny prováděly shodný cvičební plán dvakrát denně po dobu 8 týdnů. Hodnocení proběhlo na začátku, po čtyřech týdnech a po ukončení intervence. K vyhodnocení posturálních změn byl použit kraniovertebrální úhel (CVA) a Forestierova fleche. Adherence byla hodnocena pomocí...
Introduction: Forward head posture (FHP) is a common postural problem that can lead to cervical spine pain, mobility limitations, balance and breathing problems. It is mainly caused by prolonged sedentary lifestyles and poor ergonomics when working with technology. The success of therapeutic intervention depends, among other things, on patients' adherence to home exercise, which can be positively influenced by targeted education. Aim: The aim of the bachelor thesis was to determine whether patient education combined with exercise contributes to the improvement of postural parameters, specifically forward head posture, and whether it influences adherence to an exercise plan compared to exercise alone without education. Methods: A randomized controlled trial investigated the effect of education on adherence and postural change in subjects with forward head posture. Eleven probands participated and were randomly divided into two groups. The treatment group received education focused on basic anatomy, biomechanics and principles of prescribed exercise. The control group exercised without education. Both groups performed the same exercise plan twice daily for 8 weeks. Assessments were conducted at baseline, after four weeks, and at the end of the intervention. Craniovertebral angle (CVA) and Forestier's...