Show simple item record

Audio-based navigation for visually impaired play in open-world games
dc.contributor.advisorHajič, Jan
dc.creatorBorecký, Jan
dc.date.accessioned2025-07-01T11:06:29Z
dc.date.available2025-07-01T11:06:29Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199802
dc.description.abstractOpen-world games are a very popular genre but virtually inaccessible to visually impaired gamers (VIPs). The main obstacle is the inability to navigate in a large open space without sufficient navigational aids. This thesis proposes and tests a solution using spatial sound and audio cues. The thesis first describes the issue of open world games and the situation of VIPs. Then it describes known and new ways and methods by which games are made accessible to VIPs. It further implements the proposed features in a simple test game, Deep Sea Rescue created in the Unity Engine, where players drive a submarine in the ocean and rescue divers emitting a sound signal. An experiment in which both VIPs and sighted people (some without visual feedback) played the game showed that the proposed concept of audio-based navigation makes sense, and VIPs are able to play the game. However, it also shows features without which navigation quickly fails and which need to be kept in mind when designing games, as well as the huge size of the whole topic, which is far from being fully explored.en_US
dc.description.abstractHry s otevřeným světem jsou velmi populárním žánrem, zároveň prakticky nepřístupným pro zrakově postižené hráče (ZPH). Hlavní překážkou je nemožnost orientovat se ve velkém otevřeném prostoru bez dostatečných navigačních pomůcek. Tato diplomová práce navrhuje a testuje řešení s využitím prostorového zvuku a pomocných zvukových vodítek. Práce nejdříve uvede problematiku her s otevřeným světem a situaci ZPH. Dále popisuje známé i nové způsoby a metody, jak jsou hry zpřístupňovány pro ZPH. Navrhnuté vlastnosti dále implementuje v jednoduché testovací hře Deep Sea Rescue vytvořené v Unity Engine, kde hráči jezdí s ponorkou v oceánu a zachraňují potápěče vydávající zvukový signál. Experiment, při kterém si hru zahráli jak ZPH, tak vidící (někteří i bez obrazu), ukázal, že navrhnutý koncept navigace zvukem má smysl a ZPH jsou schopni hru odehrát. Zároveň ale ukazuje vlastnosti, bez kterých navigace rychle selhává, a na které je potřeba při designu her myslet, a také obrovskou šíři celé problematiky, která ješte není zdaleka plně prozkoumána.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectauditory feedback|human-computer interaction|accessibility|open-world gamesen_US
dc.subjectzvuková zpětná vazba|interakce člověka s počítačem|zpřístupnění|hry s otevřeným světemcs_CZ
dc.titleNavigace zvukem ve hrách s otevřeným světem pro zrakově postiženécs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-10
dc.description.departmentInstitute of Formal and Applied Linguisticsen_US
dc.description.departmentÚstav formální a aplikované lingvistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId275713
dc.title.translatedAudio-based navigation for visually impaired play in open-world gamesen_US
dc.contributor.refereeKorvasová, Karolína
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineComputer Science - Visual Computing and Game Developmenten_US
thesis.degree.disciplineInformatika - Vizuální výpočty a vývoj počítačových hercs_CZ
thesis.degree.programInformatika - Vizuální výpočty a vývoj počítačových hercs_CZ
thesis.degree.programComputer Science - Visual Computing and Game Developmenten_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Ústav formální a aplikované lingvistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Institute of Formal and Applied Linguisticsen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csInformatika - Vizuální výpočty a vývoj počítačových hercs_CZ
uk.degree-discipline.enComputer Science - Visual Computing and Game Developmenten_US
uk.degree-program.csInformatika - Vizuální výpočty a vývoj počítačových hercs_CZ
uk.degree-program.enComputer Science - Visual Computing and Game Developmenten_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csHry s otevřeným světem jsou velmi populárním žánrem, zároveň prakticky nepřístupným pro zrakově postižené hráče (ZPH). Hlavní překážkou je nemožnost orientovat se ve velkém otevřeném prostoru bez dostatečných navigačních pomůcek. Tato diplomová práce navrhuje a testuje řešení s využitím prostorového zvuku a pomocných zvukových vodítek. Práce nejdříve uvede problematiku her s otevřeným světem a situaci ZPH. Dále popisuje známé i nové způsoby a metody, jak jsou hry zpřístupňovány pro ZPH. Navrhnuté vlastnosti dále implementuje v jednoduché testovací hře Deep Sea Rescue vytvořené v Unity Engine, kde hráči jezdí s ponorkou v oceánu a zachraňují potápěče vydávající zvukový signál. Experiment, při kterém si hru zahráli jak ZPH, tak vidící (někteří i bez obrazu), ukázal, že navrhnutý koncept navigace zvukem má smysl a ZPH jsou schopni hru odehrát. Zároveň ale ukazuje vlastnosti, bez kterých navigace rychle selhává, a na které je potřeba při designu her myslet, a také obrovskou šíři celé problematiky, která ješte není zdaleka plně prozkoumána.cs_CZ
uk.abstract.enOpen-world games are a very popular genre but virtually inaccessible to visually impaired gamers (VIPs). The main obstacle is the inability to navigate in a large open space without sufficient navigational aids. This thesis proposes and tests a solution using spatial sound and audio cues. The thesis first describes the issue of open world games and the situation of VIPs. Then it describes known and new ways and methods by which games are made accessible to VIPs. It further implements the proposed features in a simple test game, Deep Sea Rescue created in the Unity Engine, where players drive a submarine in the ocean and rescue divers emitting a sound signal. An experiment in which both VIPs and sighted people (some without visual feedback) played the game showed that the proposed concept of audio-based navigation makes sense, and VIPs are able to play the game. However, it also shows features without which navigation quickly fails and which need to be kept in mind when designing games, as well as the huge size of the whole topic, which is far from being fully explored.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Ústav formální a aplikované lingvistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV