Využití umělé inteligence v rozvoji čtenářské gramotnosti a kritického myšlení (ve výuce ruštiny jako cizího jazyka)
The use of artificial intelligence (AI) in the development of reading literacy and critical thinking skills (in teaching Russian as a foreign language)
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199693Identifikátory
SIS: 276480
Kolekce
- Kvalifikační práce [24014]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dobrova, Mariia
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství ruského jazyka pro střední školy - Učitelství historie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav východoevropských studií
Datum obhajoby
30. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čtenářská gramotnost|kritické myšlení|umělá inteligence|ruština jako cizí jazyk|motivace|aktivizace|výuka ruštiny jako cizího jazyka|analýza textuKlíčová slova (anglicky)
reading literacy|critical thinking skills|artificial intelligence|Russian language as a foreign language|motivation|activation|teaching Russian as a foreign language|text analysisAnotace: Práce se zabývá potenciálem umělé inteligence (AI) pro rozvoj čtenářské gramotnosti a kritického myšlení v kontextu výuky ruštiny na českých středních školách. Autorka se zaměřuje na nástroje posilování těchto dovedností pomocí umělé inteligence, ale zároveň upozorňuje i na úskalí vznikající při nesprávném používání AI. Cílem práce je zmapovat současný stav používání umělé inteligence na českých středních školách a způsoby využívání AI žáky středních škol (učících se ruský jazyk), a zároveň navrhnout metodická doporučení a praktická cvičení, která by pomohla rozvíjet čtenářskou gramotnost a kritické myšlení na příkladu výuky ruštiny jako cizího jazyka. Klíčová slova: čtenářská gramotnost, kritické myšlení, umělá inteligence, ruština jako cizí jazyk, motivace, aktivizace, výuka ruštiny jako cizího jazyka, analýza textu
The master's thesis deals with the potential of artificial intelligence (AI) for the development of reading literacy and critical thinking in the context of teaching Russian in Czech secondary schools. The author focuses on tools for strengthening these skills using artificial intelligence but also draws attention to the problems that arise when AI is used incorrectly. The aim of the thesis is to map the current state of the use of artificial intelligence in Czech secondary schools and the ways in which AI is used by secondary school students (learning the Russian language), and at the same time to propose methodological recommendations and practical exercises that would help develop reading literacy and critical thinking of students in learning Russian as a foreign language. Key words: reading literacy, critical thinking skills, artificial intelligence, Russian language as a foreign language, motivation, activation, teaching Russian as a foreign language, text analysis