Zobrazit minimální záznam

Professional identity of teachers and school culture
dc.contributor.advisorGillernová, Ilona
dc.creatorTreichel, Tomáš
dc.date.accessioned2025-06-30T08:49:37Z
dc.date.available2025-06-30T08:49:37Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199682
dc.description.abstractThis thesis explores the relationship between school culture and the professional identity of teachers in Czech primary schools. The theoretical part defines key concepts of professional identity and school culture from a psychological perspective and elaborates on the theoretical framework of possible selves (Markus & Nurius, 1986), which allows for capturing the dynamic aspect of teacher identity. The empirical part presents a quantitative study conducted on a sample of 107 teachers who completed the Possible Selves Questionnaire (PSQ) and the School Culture Survey (SCS), both translated into Czech for the purposes of this research. Data from the PSQ were analyzed using thematic analysis to identify dimensions of professional identity, while data from the SCS enabled the identification of perceived aspects of school culture. Correlation analyses were used to examine the relationships between the individual dimensions of both phenomena. The results indicate that certain aspects of school culture-particularly school vision, collaboration, and care for relationships-are significantly associated with the formation of teachers' professional identity, specifically their ideal and expected professional selves. The study offers practical implications for school leadership and educational institutions....en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá vztahem mezi kulturou školy a profesní identitou učitelů na základních školách v České republice. Teoretická část práce vymezuje klíčové koncepty profesní identity a kultury školy z psychologické perspektivy a podrobněji představuje teoretický rámec možných já (Markus & Nurius, 1986), který umožňuje uchopit dynamickou složku profesní identity. Empirická část představuje kvantitativní výzkum realizovaný na vzorku 107 učitelů, kteří vyplnili dotazníky Possible Selves Questionnaire (PSQ) a School Culture Survey (SCS). Ty byly za účelem tohoto výzkumu přeloženy do češtiny. Data z PSQ byla analyzována metodou tematické analýzy s cílem identifikace dimenzí profesní identity, data z dotazníku SCS umožnila identifikaci vnímaných aspektů školní kultury. Pomocí korelační analýzy byly následně zkoumány vztahy mezi jednotlivými dimenzemi obou fenoménů. Výsledky ukazují, že některé aspekty školní kultury, zejména vize školy, spolupráce a péče o vztahy, významně souvisejí s podobami profesní identity učitelů, konkrétně s formováním jejich ideálních a očekávaných profesních já. Studie nabízí praktické implikace pro školní vedení i vzdělávací instituce. Výsledky mohou sloužit jako podklad pro další výzkum a intervence zaměřené na podporu profesního rozvoje učitelů prostřednictvím...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectprofessional identity|school culture|possible selves|teacheren_US
dc.subjectprofesní identita|kultura školy|možná já|učitelcs_CZ
dc.titleProfesní identita učitelů a kultura školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-27
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId245887
dc.title.translatedProfessional identity of teachers and school cultureen_US
dc.contributor.refereeKubíková, Kateřina
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá vztahem mezi kulturou školy a profesní identitou učitelů na základních školách v České republice. Teoretická část práce vymezuje klíčové koncepty profesní identity a kultury školy z psychologické perspektivy a podrobněji představuje teoretický rámec možných já (Markus & Nurius, 1986), který umožňuje uchopit dynamickou složku profesní identity. Empirická část představuje kvantitativní výzkum realizovaný na vzorku 107 učitelů, kteří vyplnili dotazníky Possible Selves Questionnaire (PSQ) a School Culture Survey (SCS). Ty byly za účelem tohoto výzkumu přeloženy do češtiny. Data z PSQ byla analyzována metodou tematické analýzy s cílem identifikace dimenzí profesní identity, data z dotazníku SCS umožnila identifikaci vnímaných aspektů školní kultury. Pomocí korelační analýzy byly následně zkoumány vztahy mezi jednotlivými dimenzemi obou fenoménů. Výsledky ukazují, že některé aspekty školní kultury, zejména vize školy, spolupráce a péče o vztahy, významně souvisejí s podobami profesní identity učitelů, konkrétně s formováním jejich ideálních a očekávaných profesních já. Studie nabízí praktické implikace pro školní vedení i vzdělávací instituce. Výsledky mohou sloužit jako podklad pro další výzkum a intervence zaměřené na podporu profesního rozvoje učitelů prostřednictvím...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis explores the relationship between school culture and the professional identity of teachers in Czech primary schools. The theoretical part defines key concepts of professional identity and school culture from a psychological perspective and elaborates on the theoretical framework of possible selves (Markus & Nurius, 1986), which allows for capturing the dynamic aspect of teacher identity. The empirical part presents a quantitative study conducted on a sample of 107 teachers who completed the Possible Selves Questionnaire (PSQ) and the School Culture Survey (SCS), both translated into Czech for the purposes of this research. Data from the PSQ were analyzed using thematic analysis to identify dimensions of professional identity, while data from the SCS enabled the identification of perceived aspects of school culture. Correlation analyses were used to examine the relationships between the individual dimensions of both phenomena. The results indicate that certain aspects of school culture-particularly school vision, collaboration, and care for relationships-are significantly associated with the formation of teachers' professional identity, specifically their ideal and expected professional selves. The study offers practical implications for school leadership and educational institutions....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantPřevrátilová, Silvie
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV