Profesní identita učitelů a kultura školy
Professional identity of teachers and school culture
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199682Identifiers
Study Information System: 245887
Collections
- Kvalifikační práce [24014]
Author
Advisor
Consultant
Převrátilová, Silvie
Referee
Kubíková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
27. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
profesní identita|kultura školy|možná já|učitelKeywords (English)
professional identity|school culture|possible selves|teacherDiplomová práce se zabývá vztahem mezi kulturou školy a profesní identitou učitelů na základních školách v České republice. Teoretická část práce vymezuje klíčové koncepty profesní identity a kultury školy z psychologické perspektivy a podrobněji představuje teoretický rámec možných já (Markus & Nurius, 1986), který umožňuje uchopit dynamickou složku profesní identity. Empirická část představuje kvantitativní výzkum realizovaný na vzorku 107 učitelů, kteří vyplnili dotazníky Possible Selves Questionnaire (PSQ) a School Culture Survey (SCS). Ty byly za účelem tohoto výzkumu přeloženy do češtiny. Data z PSQ byla analyzována metodou tematické analýzy s cílem identifikace dimenzí profesní identity, data z dotazníku SCS umožnila identifikaci vnímaných aspektů školní kultury. Pomocí korelační analýzy byly následně zkoumány vztahy mezi jednotlivými dimenzemi obou fenoménů. Výsledky ukazují, že některé aspekty školní kultury, zejména vize školy, spolupráce a péče o vztahy, významně souvisejí s podobami profesní identity učitelů, konkrétně s formováním jejich ideálních a očekávaných profesních já. Studie nabízí praktické implikace pro školní vedení i vzdělávací instituce. Výsledky mohou sloužit jako podklad pro další výzkum a intervence zaměřené na podporu profesního rozvoje učitelů prostřednictvím...
This thesis explores the relationship between school culture and the professional identity of teachers in Czech primary schools. The theoretical part defines key concepts of professional identity and school culture from a psychological perspective and elaborates on the theoretical framework of possible selves (Markus & Nurius, 1986), which allows for capturing the dynamic aspect of teacher identity. The empirical part presents a quantitative study conducted on a sample of 107 teachers who completed the Possible Selves Questionnaire (PSQ) and the School Culture Survey (SCS), both translated into Czech for the purposes of this research. Data from the PSQ were analyzed using thematic analysis to identify dimensions of professional identity, while data from the SCS enabled the identification of perceived aspects of school culture. Correlation analyses were used to examine the relationships between the individual dimensions of both phenomena. The results indicate that certain aspects of school culture-particularly school vision, collaboration, and care for relationships-are significantly associated with the formation of teachers' professional identity, specifically their ideal and expected professional selves. The study offers practical implications for school leadership and educational institutions....