Show simple item record

Examples of physics lessons respecting students' typological differences
dc.contributor.advisorChvál, Martin
dc.creatorKšírová, Eva
dc.date.accessioned2025-06-23T09:21:19Z
dc.date.available2025-06-23T09:21:19Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199243
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá možnostmi individualizace výuky fyziky na základě osobnostních typů žáků, jak je popisuje teorie MBTI. Cílem je vytvořit výukové materiály, které reflektují odlišné potřeby a způsoby učení jednotlivých typologických skupin (NT, NF, SP, SJ), a ověřit jejich využitelnost v praxi. Práce kombinuje teoretické poznatky z oblasti psychologie a pedagogiky s praktickými zkušenostmi z realizovaných vyučovacích hodin. Výsledkem jsou konkrétní přípravy, které nabízejí učitelům možnost diferencovat výuku fyziky podle osobnostních preferencí žáků. Důraz je kladen na aktivní zapojení žáků, variabilitu úloh a smysluplné učení. Součástí práce je rovněž analýza zahraničních a českých výukových materiálů a návrh vlastní struktury učitelské přípravy.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis explores the possibilities of individualizing physics education based on students' personality types as described by the MBTI theory. The aim is to develop teaching materials that reflect the diverse needs and learning preferences of different typological groups (NT, NF, SP, SJ), and to verify their practical applicability. The work combines theoretical insights from psychology and pedagogy with teaching experience. The results are specific lesson plans that enable teachers to differentiate physics instruction according to students' personality types. Emphasis is placed on active student engagement, task variability, and meaningful learning. The thesis also includes an analysis of both Czech and international teaching materials and proposes a custom structure for lesson planning.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.subjectphysics education|MBTI|teaching materials|differentiated instruction|personality typesen_US
dc.subjectvýuka fyziky|MBTI|didaktické materiály|diferencovaná výuka|osobnostní typycs_CZ
dc.titleUkázky výuky fyziky respektující typologické odlišnosti žákůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-06-02
dc.description.departmentKatedra didaktiky fyzikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Physics Educationen_US
dc.description.facultyFaculty of Mathematics and Physicsen_US
dc.description.facultyMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
dc.identifier.repId273755
dc.title.translatedExamples of physics lessons respecting students' typological differencesen_US
dc.contributor.refereeKekule, Martina
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Physics for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství fyziky pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csMatematicko-fyzikální fakulta::Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Mathematics and Physics::Department of Physics Educationen_US
uk.faculty-name.csMatematicko-fyzikální fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Mathematics and Physicsen_US
uk.faculty-abbr.csMFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství fyziky pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Physics for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá možnostmi individualizace výuky fyziky na základě osobnostních typů žáků, jak je popisuje teorie MBTI. Cílem je vytvořit výukové materiály, které reflektují odlišné potřeby a způsoby učení jednotlivých typologických skupin (NT, NF, SP, SJ), a ověřit jejich využitelnost v praxi. Práce kombinuje teoretické poznatky z oblasti psychologie a pedagogiky s praktickými zkušenostmi z realizovaných vyučovacích hodin. Výsledkem jsou konkrétní přípravy, které nabízejí učitelům možnost diferencovat výuku fyziky podle osobnostních preferencí žáků. Důraz je kladen na aktivní zapojení žáků, variabilitu úloh a smysluplné učení. Součástí práce je rovněž analýza zahraničních a českých výukových materiálů a návrh vlastní struktury učitelské přípravy.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis explores the possibilities of individualizing physics education based on students' personality types as described by the MBTI theory. The aim is to develop teaching materials that reflect the diverse needs and learning preferences of different typological groups (NT, NF, SP, SJ), and to verify their practical applicability. The work combines theoretical insights from psychology and pedagogy with teaching experience. The results are specific lesson plans that enable teachers to differentiate physics instruction according to students' personality types. Emphasis is placed on active student engagement, task variability, and meaningful learning. The thesis also includes an analysis of both Czech and international teaching materials and proposes a custom structure for lesson planning.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky fyzikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV