Ukázky výuky fyziky respektující typologické odlišnosti žáků
Examples of physics lessons respecting students' typological differences
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199243Identifiers
Study Information System: 273755
Collections
- Kvalifikační práce [11466]
Author
Advisor
Referee
Kekule, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Učitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy
Department
Department of Physics Education
Date of defense
2. 6. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuka fyziky|MBTI|didaktické materiály|diferencovaná výuka|osobnostní typyKeywords (English)
physics education|MBTI|teaching materials|differentiated instruction|personality typesTato diplomová práce se zabývá možnostmi individualizace výuky fyziky na základě osobnostních typů žáků, jak je popisuje teorie MBTI. Cílem je vytvořit výukové materiály, které reflektují odlišné potřeby a způsoby učení jednotlivých typologických skupin (NT, NF, SP, SJ), a ověřit jejich využitelnost v praxi. Práce kombinuje teoretické poznatky z oblasti psychologie a pedagogiky s praktickými zkušenostmi z realizovaných vyučovacích hodin. Výsledkem jsou konkrétní přípravy, které nabízejí učitelům možnost diferencovat výuku fyziky podle osobnostních preferencí žáků. Důraz je kladen na aktivní zapojení žáků, variabilitu úloh a smysluplné učení. Součástí práce je rovněž analýza zahraničních a českých výukových materiálů a návrh vlastní struktury učitelské přípravy.
This thesis explores the possibilities of individualizing physics education based on students' personality types as described by the MBTI theory. The aim is to develop teaching materials that reflect the diverse needs and learning preferences of different typological groups (NT, NF, SP, SJ), and to verify their practical applicability. The work combines theoretical insights from psychology and pedagogy with teaching experience. The results are specific lesson plans that enable teachers to differentiate physics instruction according to students' personality types. Emphasis is placed on active student engagement, task variability, and meaningful learning. The thesis also includes an analysis of both Czech and international teaching materials and proposes a custom structure for lesson planning.