dc.contributor.advisor | Šiška, Jan | |
dc.creator | Marková, Jana | |
dc.date.accessioned | 2025-06-20T11:59:32Z | |
dc.date.available | 2025-06-20T11:59:32Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/199171 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zaměřuje na proces deinstitucionalizace v sociálních službách a jeho vliv na kvalitu života osob s intelektovým postižením. Cílem práce je porozumět procesu deinstitucionalizace v kontextu kvality života osob s intelektovým postižením. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou ást. V teoretické ást jsou vymezeny základní pojmy týkající se osob se zdravotním postižením, systému sociálních služeb pro danou skupinu, transformaci a deinstitucionalizace sociálních služeb v eské republice. Praktická ást je založena na kvalitativním výzkumu, který byl realizován formou polostrukturovaných rozhovorů s klienty, asistenty a vedoucí chráněného bydlení. Cílem výzkumné ásti je porozumět tomu, jak proces deinstitucionalizace ovlivňuje kvalitu života klientů chráněného bydlení, a jak tento proces interpretují samotní klienti i pracovníci služby s ohledem na facilitátory (usnadňující faktory) a bariéry. Výsledky ukazují, že přechod z institucionálního zařízení do chráněného bydlení měl pozitivní dopad na subjektivně vnímanou kvalitu života všech klientů. Klienti i pracovníci popisovali změny v různých oblastech - od samostatnosti, přes pocit důstojnosti a soukromí, až po sociální kontakty nebo dostupnost služeb a lékařské pée. Jako hlavní facilitátory byly identifikovány otevřená... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Transformation of social services | en_US |
dc.subject | deinstitucionalization | en_US |
dc.subject | institucional care | en_US |
dc.subject | becoming independent | en_US |
dc.subject | social services | en_US |
dc.subject | community housing | en_US |
dc.subject | sheltered housing | en_US |
dc.subject | socialization | en_US |
dc.subject | Transformace sociálních služeb | cs_CZ |
dc.subject | deinstitucionalizace | cs_CZ |
dc.subject | ústavní péče | cs_CZ |
dc.subject | osamostatňování | cs_CZ |
dc.subject | sociální služby | cs_CZ |
dc.subject | komunitní bydlení | cs_CZ |
dc.subject | chráněné bydlení | cs_CZ |
dc.subject | socializace | cs_CZ |
dc.title | Deinstitucionalizace sociálních služeb | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-05-29 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 282996 | |
dc.title.translated | The Deinstitucionalization of Social Services (case study) | en_US |
dc.contributor.referee | Zemková, Jaroslava | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zaměřuje na proces deinstitucionalizace v sociálních službách a jeho vliv na kvalitu života osob s intelektovým postižením. Cílem práce je porozumět procesu deinstitucionalizace v kontextu kvality života osob s intelektovým postižením. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou ást. V teoretické ást jsou vymezeny základní pojmy týkající se osob se zdravotním postižením, systému sociálních služeb pro danou skupinu, transformaci a deinstitucionalizace sociálních služeb v eské republice. Praktická ást je založena na kvalitativním výzkumu, který byl realizován formou polostrukturovaných rozhovorů s klienty, asistenty a vedoucí chráněného bydlení. Cílem výzkumné ásti je porozumět tomu, jak proces deinstitucionalizace ovlivňuje kvalitu života klientů chráněného bydlení, a jak tento proces interpretují samotní klienti i pracovníci služby s ohledem na facilitátory (usnadňující faktory) a bariéry. Výsledky ukazují, že přechod z institucionálního zařízení do chráněného bydlení měl pozitivní dopad na subjektivně vnímanou kvalitu života všech klientů. Klienti i pracovníci popisovali změny v různých oblastech - od samostatnosti, přes pocit důstojnosti a soukromí, až po sociální kontakty nebo dostupnost služeb a lékařské pée. Jako hlavní facilitátory byly identifikovány otevřená... | cs_CZ |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |