Využití muzikoterapie u dospělých osob se získanými neurogenními poruchami komunikace
The use of music therapy in adults with acquired neurogenic communication disorders
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199164Identifikátory
SIS: 282884
Kolekce
- Kvalifikační práce [19958]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotvová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika/Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
30. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
logopedická intervence, získané neurogenní poruchy komunikace, narušená komunikační schopnost, muzikoterapieKlíčová slova (anglicky)
speech therapy intervention, acquired neurogenic communication disorders, impaired communication ability, music therapyBakalářská práce s názvem Využití muzikoterapie u dospělých osob se získanými neurogenními poruchami komunikace si klade za cíl určit, jaké účinky má využití hudby či hudebních prvků v rámci muzikoterapie u dospělých osob se získanou neurogenní poruchou komunikace. Dílčí cíle a výzkumné otázky se pak vztahují k dalším oblastem, jež muzikoterapie u jednotlivých pacientů ovlivňuje (sociální dovednosti, psychický stav apod.), a též k přístupům a metodám, které muzikoterapeut nejčastěji v průběhu muzikoterapeutických sezení využívá. Teoretická část je členěna na dvě kapitoly, přičemž první vymezuje termín "získané neurogenní poruchy komunikace" a následně charakterizuje jejich základní typy dle etiologického členění. Uvádí jejich terminologii, etiologii, klasifikaci a symptomatologii. Druhá kapitola se věnuje muzikoterapii, její historii, kategorizaci, cílům, a v neposlední řadě zkoumá její uplatnění u dospělých osob se získanými neurogenními poruchami komunikace v zahraničí. Empirická část bakalářské práce obsahuje stanovené cíle, metodologii, etická prohlášení, charakteristiku výzkumného souboru a realizaci výzkumného šetření. Byly zvoleny kvalitativní výzkumné metody. Hlavní metodou sběru dat bylo zúčastněné pozorování vybraných jednotlivců a skupiny dospělých se získanou neurogenní poruchou...
The bachelor's thesis entitled The Use of Music Therapy in Adults with Acquired Neurogenic Communication Disorders aims to determine the effects of using music or musical elements in music therapy in adults with acquired neurogenic communication disorders. The sub- objectives and research questions then relate to other areas that music therapy affects in individual patients (social skills, psychological state etc.) and also to the approaches and methods most commonly used by the music therapist during music therapy sessions. The theoretical part is divided into two chapters, the first defining the term "acquired neurogenic communication disorders" and then characterizing their basic types according to their etiological breakdown. It presents their terminology, etiology, classification and symptomatology. The second chapter discusses music therapy, its history, categorization, goals and, last but not least, examines its application to adults with acquired neurogenic communication disorders abroad. The empirical part of the bachelor thesis contains the objectives, methodology, ethical statements, characteristics of the research population and the implementation of the research investigation. Qualitative research methods were chosen. The main method of data collection was participant observation of...