dc.contributor.advisor | Pípalová, Renata | |
dc.creator | Slunečková, Martina | |
dc.date.accessioned | 2025-06-20T11:35:52Z | |
dc.date.available | 2025-06-20T11:35:52Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/199151 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce zkoumá užívání prostředků backchanneling v současné mluvené britské angličtině, se zaměřením na jejich distribuci a funkci v závislosti na genderu a věku mluvčích. Teoretická část se věnuje typům, funkcím a sociolingvistickým aspektům prostředků backchanneling a jejich roli v řízení konverzace. Analýza je korpusová studie využívající data ze Spoken British National Corpus 2014. Skládá se ze dvou částí: kvalitativní analýza zkoumá 18 vybraných konverzací s cílem identifikovat klíčové vzorce v četnosti, formě, funkci a dopadu prostředků backchanneling na komunikaci. Komparativní analýza se zaměřuje na rozdíly v užívání prostředků backchanneling mezi skupinami lišícími se dle genderu a věku a zohledňuje proměnné jako minimální a neminimální prostředky backchanneling, shlukování, překryv řeči a reakce vyvolané prostředky backchanneling. Práce přináší nové poznatky o tom, jak různé demografické skupiny využívají prostředky backchanneling, a přispívá k hlubšímu porozumění posluchačským reakcím, střídání replik a interakčním strategiím v mluveném diskurzu. KLÍČOVÁ SLOVA backchanneling, mluvená britská angličtina, konverzační analýzy, rozdíly z hlediska věku, rozdíly z hlediska genderu, korpus mluvené angličtiny BNC 2014, sociolingvistika | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis examines the use of backchannels in present-day spoken British English, focusing on their distribution and function across gender and age groups. The theoretical part explores the types, functions, and sociolinguistic aspects of backchannels, as well as their role in conversation management. The analysis is a corpus-based study using data from the Spoken British National Corpus 2014. It consists of two parts: the qualitative analysis examines 18 selected conversations to identify key patterns in backchannel frequency, form, function and conversational impact. The comparative analysis explores gender-related and age-related differences, considering variables such as minimal vs. non-minimal backchannels, clustering, overlap, and prompted reactions. The thesis provides new insights into how different demographic groups use backchannels, contributing to a broader understanding of listener responses, turn-taking, and interactional strategies in spoken discourse. KEYWORDS backchannels, spoken British English, conversation analysis, gender variation, age variation, Spoken BNC2014, sociolinguistics | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Backchannels | en_US |
dc.subject | spoken British English | en_US |
dc.subject | conversation analysis | en_US |
dc.subject | gender variation | en_US |
dc.subject | age variation | en_US |
dc.subject | Spoken BNC2014 | en_US |
dc.subject | sociolinguistics | en_US |
dc.subject | Backchanneling | cs_CZ |
dc.subject | mluvená britská angličtina | cs_CZ |
dc.subject | konverzační analýzy,rozdíly z hlediska věku | cs_CZ |
dc.subject | rozdíly z hlediska genderu | cs_CZ |
dc.subject | korpus mluvené angličtiny BNC 2014 | cs_CZ |
dc.subject | sociolingvistika | cs_CZ |
dc.title | A Corpus-Based Research of Backchannels in British English Taking Account of Gender and Age Factors | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-05-29 | |
dc.description.department | Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 281889 | |
dc.title.translated | Korpusový výzkum prostředků Backchannelin v britské angličtině s ohledem na faktor věku a genderug | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Lancová, Klára | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of English Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of English Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce zkoumá užívání prostředků backchanneling v současné mluvené britské angličtině, se zaměřením na jejich distribuci a funkci v závislosti na genderu a věku mluvčích. Teoretická část se věnuje typům, funkcím a sociolingvistickým aspektům prostředků backchanneling a jejich roli v řízení konverzace. Analýza je korpusová studie využívající data ze Spoken British National Corpus 2014. Skládá se ze dvou částí: kvalitativní analýza zkoumá 18 vybraných konverzací s cílem identifikovat klíčové vzorce v četnosti, formě, funkci a dopadu prostředků backchanneling na komunikaci. Komparativní analýza se zaměřuje na rozdíly v užívání prostředků backchanneling mezi skupinami lišícími se dle genderu a věku a zohledňuje proměnné jako minimální a neminimální prostředky backchanneling, shlukování, překryv řeči a reakce vyvolané prostředky backchanneling. Práce přináší nové poznatky o tom, jak různé demografické skupiny využívají prostředky backchanneling, a přispívá k hlubšímu porozumění posluchačským reakcím, střídání replik a interakčním strategiím v mluveném diskurzu. KLÍČOVÁ SLOVA backchanneling, mluvená britská angličtina, konverzační analýzy, rozdíly z hlediska věku, rozdíly z hlediska genderu, korpus mluvené angličtiny BNC 2014, sociolingvistika | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis examines the use of backchannels in present-day spoken British English, focusing on their distribution and function across gender and age groups. The theoretical part explores the types, functions, and sociolinguistic aspects of backchannels, as well as their role in conversation management. The analysis is a corpus-based study using data from the Spoken British National Corpus 2014. It consists of two parts: the qualitative analysis examines 18 selected conversations to identify key patterns in backchannel frequency, form, function and conversational impact. The comparative analysis explores gender-related and age-related differences, considering variables such as minimal vs. non-minimal backchannels, clustering, overlap, and prompted reactions. The thesis provides new insights into how different demographic groups use backchannels, contributing to a broader understanding of listener responses, turn-taking, and interactional strategies in spoken discourse. KEYWORDS backchannels, spoken British English, conversation analysis, gender variation, age variation, Spoken BNC2014, sociolinguistics | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra anglického jazyka a literatury | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |