dc.contributor.advisor | Jandová, Soňa | |
dc.creator | Mrzenová, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2025-06-20T11:28:46Z | |
dc.date.available | 2025-06-20T11:28:46Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/199145 | |
dc.description.abstract | V alpském lyžování existuje několik způsobů provedení oblouku, přičemž mezi nejčastěji rozlišované patří právě techniky cross-over a cross-under. Obě varianty se liší jak v biomechanickém provedení, tak ve vhodnosti použití v různých podmínkách a na různých typech svahů. Práce se zaměřuje na popis těchto dvou technik a zkoumá jejich využití v rámci výuky a závodní praxe. Cílem diplomové práce bylo analyzovat techniku oblouku z hlediska rozdílů mezi cross-over a cross-under a navrhnout metodickou řadu pro efektivní výuku těchto prvků. Použitá metodika spočívala v pozorování, videorozborech a srovnávací analýze pohybových prvků. Dále byla navržena metodická řada v pěti krocích, umožňující systematické osvojení požadované techniky. Výsledky ukázaly, že volba techniky může záviset na zkušenostech, věku a technické úrovni lyžaře i na charakteru tratě. Navržená metodická řada se jeví jako přínosná zejména v individuální výuce a při instruktorské přípravě. Závěrem lze říci, že správné porozumění oběma technikám a jejich využití ve výuce přispívá k větší technické všestrannosti lyžaře a k efektivnějšímu učení v různých podmínkách. KLÍČOVÁ SLOVA biomechanika; cross-over; cross-under; carving; didaktika; výuka lyžování; sjezdové lyžování | cs_CZ |
dc.description.abstract | In alpine skiing, there are several ways to perform a turn, with the most commonly distinguished being the cross-over and cross-under techniques. These two variants differ both in their biomechanical execution and in their suitability for different conditions and slope types. This thesis focuses on describing these two techniques and examines their use in both ski instruction and competitive practice. The aim of the thesis was to analyze turn technique in terms of the differences between cross-over and cross-under, and to propose a methodological sequence for the effective teaching of these elements. The methodology was based on observation, video analysis, and comparative analysis of movement patterns. Furthermore, a five-step methodological sequence was proposed to support systematic acquisition of the desired technique. The results showed that the choice of technique may depend on the skier's experience, age, technical level, and the character of the slope. The proposed methodological sequence appears to be particularly beneficial in individual instruction and in instructor training. In conclusion, a clear understanding of both techniques and their purposeful application in teaching contributes to greater technical versatility and more effective learning under varying conditions. KEYWORDS... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | vertical movement | en_US |
dc.subject | crossing over | en_US |
dc.subject | crossing under | en_US |
dc.subject | biomechanics | en_US |
dc.subject | methodology | en_US |
dc.subject | vertikální pohyb | cs_CZ |
dc.subject | crossing over | cs_CZ |
dc.subject | crossing under | cs_CZ |
dc.subject | biomechanika | cs_CZ |
dc.subject | metodika | cs_CZ |
dc.title | Využití techniky "crossing over" a "crossing under" při výuce lyžování | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-05-29 | |
dc.description.department | Katedra tělesné výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 277211 | |
dc.title.translated | Application of Crossing Over and Crossing Under Techniques in Ski Instruction | en_US |
dc.contributor.referee | Chrástková, Martina | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Physical Education for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra tělesné výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Physical Education for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | V alpském lyžování existuje několik způsobů provedení oblouku, přičemž mezi nejčastěji rozlišované patří právě techniky cross-over a cross-under. Obě varianty se liší jak v biomechanickém provedení, tak ve vhodnosti použití v různých podmínkách a na různých typech svahů. Práce se zaměřuje na popis těchto dvou technik a zkoumá jejich využití v rámci výuky a závodní praxe. Cílem diplomové práce bylo analyzovat techniku oblouku z hlediska rozdílů mezi cross-over a cross-under a navrhnout metodickou řadu pro efektivní výuku těchto prvků. Použitá metodika spočívala v pozorování, videorozborech a srovnávací analýze pohybových prvků. Dále byla navržena metodická řada v pěti krocích, umožňující systematické osvojení požadované techniky. Výsledky ukázaly, že volba techniky může záviset na zkušenostech, věku a technické úrovni lyžaře i na charakteru tratě. Navržená metodická řada se jeví jako přínosná zejména v individuální výuce a při instruktorské přípravě. Závěrem lze říci, že správné porozumění oběma technikám a jejich využití ve výuce přispívá k větší technické všestrannosti lyžaře a k efektivnějšímu učení v různých podmínkách. KLÍČOVÁ SLOVA biomechanika; cross-over; cross-under; carving; didaktika; výuka lyžování; sjezdové lyžování | cs_CZ |
uk.abstract.en | In alpine skiing, there are several ways to perform a turn, with the most commonly distinguished being the cross-over and cross-under techniques. These two variants differ both in their biomechanical execution and in their suitability for different conditions and slope types. This thesis focuses on describing these two techniques and examines their use in both ski instruction and competitive practice. The aim of the thesis was to analyze turn technique in terms of the differences between cross-over and cross-under, and to propose a methodological sequence for the effective teaching of these elements. The methodology was based on observation, video analysis, and comparative analysis of movement patterns. Furthermore, a five-step methodological sequence was proposed to support systematic acquisition of the desired technique. The results showed that the choice of technique may depend on the skier's experience, age, technical level, and the character of the slope. The proposed methodological sequence appears to be particularly beneficial in individual instruction and in instructor training. In conclusion, a clear understanding of both techniques and their purposeful application in teaching contributes to greater technical versatility and more effective learning under varying conditions. KEYWORDS... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |