Zobrazit minimální záznam

Application of Crossing Over and Crossing Under Techniques in Ski Instruction
dc.contributor.advisorJandová, Soňa
dc.creatorMrzenová, Kristýna
dc.date.accessioned2025-06-20T11:28:46Z
dc.date.available2025-06-20T11:28:46Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/199145
dc.description.abstractV alpském lyžování existuje několik způsobů provedení oblouku, přičemž mezi nejčastěji rozlišované patří právě techniky cross-over a cross-under. Obě varianty se liší jak v biomechanickém provedení, tak ve vhodnosti použití v různých podmínkách a na různých typech svahů. Práce se zaměřuje na popis těchto dvou technik a zkoumá jejich využití v rámci výuky a závodní praxe. Cílem diplomové práce bylo analyzovat techniku oblouku z hlediska rozdílů mezi cross-over a cross-under a navrhnout metodickou řadu pro efektivní výuku těchto prvků. Použitá metodika spočívala v pozorování, videorozborech a srovnávací analýze pohybových prvků. Dále byla navržena metodická řada v pěti krocích, umožňující systematické osvojení požadované techniky. Výsledky ukázaly, že volba techniky může záviset na zkušenostech, věku a technické úrovni lyžaře i na charakteru tratě. Navržená metodická řada se jeví jako přínosná zejména v individuální výuce a při instruktorské přípravě. Závěrem lze říci, že správné porozumění oběma technikám a jejich využití ve výuce přispívá k větší technické všestrannosti lyžaře a k efektivnějšímu učení v různých podmínkách. KLÍČOVÁ SLOVA biomechanika; cross-over; cross-under; carving; didaktika; výuka lyžování; sjezdové lyžovánícs_CZ
dc.description.abstractIn alpine skiing, there are several ways to perform a turn, with the most commonly distinguished being the cross-over and cross-under techniques. These two variants differ both in their biomechanical execution and in their suitability for different conditions and slope types. This thesis focuses on describing these two techniques and examines their use in both ski instruction and competitive practice. The aim of the thesis was to analyze turn technique in terms of the differences between cross-over and cross-under, and to propose a methodological sequence for the effective teaching of these elements. The methodology was based on observation, video analysis, and comparative analysis of movement patterns. Furthermore, a five-step methodological sequence was proposed to support systematic acquisition of the desired technique. The results showed that the choice of technique may depend on the skier's experience, age, technical level, and the character of the slope. The proposed methodological sequence appears to be particularly beneficial in individual instruction and in instructor training. In conclusion, a clear understanding of both techniques and their purposeful application in teaching contributes to greater technical versatility and more effective learning under varying conditions. KEYWORDS...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectvertical movementen_US
dc.subjectcrossing overen_US
dc.subjectcrossing underen_US
dc.subjectbiomechanicsen_US
dc.subjectmethodologyen_US
dc.subjectvertikální pohybcs_CZ
dc.subjectcrossing overcs_CZ
dc.subjectcrossing undercs_CZ
dc.subjectbiomechanikacs_CZ
dc.subjectmetodikacs_CZ
dc.titleVyužití techniky "crossing over" a "crossing under" při výuce lyžovánícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-29
dc.description.departmentKatedra tělesné výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId277211
dc.title.translatedApplication of Crossing Over and Crossing Under Techniques in Ski Instructionen_US
dc.contributor.refereeChrástková, Martina
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Physical Education for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra tělesné výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Physical Education for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV alpském lyžování existuje několik způsobů provedení oblouku, přičemž mezi nejčastěji rozlišované patří právě techniky cross-over a cross-under. Obě varianty se liší jak v biomechanickém provedení, tak ve vhodnosti použití v různých podmínkách a na různých typech svahů. Práce se zaměřuje na popis těchto dvou technik a zkoumá jejich využití v rámci výuky a závodní praxe. Cílem diplomové práce bylo analyzovat techniku oblouku z hlediska rozdílů mezi cross-over a cross-under a navrhnout metodickou řadu pro efektivní výuku těchto prvků. Použitá metodika spočívala v pozorování, videorozborech a srovnávací analýze pohybových prvků. Dále byla navržena metodická řada v pěti krocích, umožňující systematické osvojení požadované techniky. Výsledky ukázaly, že volba techniky může záviset na zkušenostech, věku a technické úrovni lyžaře i na charakteru tratě. Navržená metodická řada se jeví jako přínosná zejména v individuální výuce a při instruktorské přípravě. Závěrem lze říci, že správné porozumění oběma technikám a jejich využití ve výuce přispívá k větší technické všestrannosti lyžaře a k efektivnějšímu učení v různých podmínkách. KLÍČOVÁ SLOVA biomechanika; cross-over; cross-under; carving; didaktika; výuka lyžování; sjezdové lyžovánícs_CZ
uk.abstract.enIn alpine skiing, there are several ways to perform a turn, with the most commonly distinguished being the cross-over and cross-under techniques. These two variants differ both in their biomechanical execution and in their suitability for different conditions and slope types. This thesis focuses on describing these two techniques and examines their use in both ski instruction and competitive practice. The aim of the thesis was to analyze turn technique in terms of the differences between cross-over and cross-under, and to propose a methodological sequence for the effective teaching of these elements. The methodology was based on observation, video analysis, and comparative analysis of movement patterns. Furthermore, a five-step methodological sequence was proposed to support systematic acquisition of the desired technique. The results showed that the choice of technique may depend on the skier's experience, age, technical level, and the character of the slope. The proposed methodological sequence appears to be particularly beneficial in individual instruction and in instructor training. In conclusion, a clear understanding of both techniques and their purposeful application in teaching contributes to greater technical versatility and more effective learning under varying conditions. KEYWORDS...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra tělesné výchovycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV