Comparison of the implementation of environmental education in different types of kindergartens
Komparace realizace environmentální výchovy v různých typech mateřských škol
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199061Identifiers
Study Information System: 257974
Collections
- Kvalifikační práce [19958]
Author
Advisor
Referee
Patoka, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-school Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Fail
Keywords (Czech)
předškolní vzdělávání, environmentální vzdělávání, ekoškola, životní prostředí, pedagogické přístupyKeywords (English)
preschool education, environmental education, eco-school, environment, pedagogical approachesV diplomové práci se autorka zabývá tématem environmentální výchovy a její realizací v různých typech mateřských škol. V předškolním věku se formují základní postoje a hodnoty, které následně ovlivňují děti po celý život. Proto je důležité, aby jim dospělí předávali takové, které je pozitivně ovlivní do jejich budoucnosti. Environmentální výchova hraje bezesporu důležitou roli v předškolním vzdělávání, neboť pomáhá formovat pozitivní vztah k přírodě a životnímu prostředí obecně. Rodiče, ale také pedagogové hrají klíčovou roli ve formování budoucích zodpovědných občanů a jsou příkladem při tvorbě jejich odpovědného chování k přírodě a jejím zdrojům. Teoretická část se zaměřuje na environmentální výchovu v mateřských školách, její význam a vliv na děti předškolního věku. Dále se zabývá mezinárodním programem Ekoškola, jeho fungováním a realizací v České republice. Také pojednává o prostředí mateřských škol jako "třetím učiteli". Dochází ke zjištění, že začít s environmentální výchovou v raném věku je klíčové pro budování pevných vztahů k přírodě. Dále se práce věnuje vybraným vědeckým článkům z databáze Web of Science. Zde se orientuje na vliv stávajícího a vytvořeného životního prostředí a na přístupy k environmentální výchově v různých typech mateřských škol. Z výsledků vyplývá, že děti z...
In this thesis the author deals with the topic of environmental education and its implementation in different types of kindergartens. In preschool age, basic attitudes and values are formed, which subsequently influence children throughout their lives. Therefore, it is important that adults impart to them those that will positively influence them in their future. Environmental education undoubtedly plays an important role in pre-school education as it helps to form a positive relationship with nature and the environment in general. Parents, as well as educators, play a key role in shaping future responsible citizens and setting an example in shaping their responsible behavior towards nature and its resources. The theoretical part focuses on environmental education in kindergartens, its importance and influence on preschool children. It also deals with the international Eco-school programme, its functioning and implementation in the Czech Republic. It also discusses the kindergarten environment as a "third teacher". It concludes that starting environmental education at an early age is crucial for building strong relationships with nature. Furthermore, the paper discusses selected scientific articles from the Web of Science database. Here it focuses on the influence of existing and created...