Výuka volejbalu na 2. stupni základní školy
Teaching volleyball at the 2nd level of primary school
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198992Identifikátory
SIS: 278658
Kolekce
- Kvalifikační práce [19976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Polívka, Tomáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra tělesné výchovy
Datum obhajoby
28. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
tělesná výchova, průpravná cvičení, metody výuky, učiteléKlíčová slova (anglicky)
physical education, preparatory exercises, teaching methods, teachersTato bakalářská práce se zabývá výukou volejbalu na druhém stupni základních škol. Jejím cílem bylo navrhnout a ověřit pět průpravných cvičení, která podporují rozvoj volejbalových dovedností, zvyšují motivaci žáků a jsou snadno využitelná ve školní praxi. V teoretické části jsou popsány herní činnosti jednotlivce, charakteristika staršího školního věku a příklady průpravných cvičení. Praktická část vychází ze dvou anonymních dotazníkových šetření mezi učiteli tělesné výchovy ve Středočeském kraji. Prvního šetření se zúčastnilo 51 respondentů. Výsledky ukázaly, že za nejobtížnější dovednost považují respondenti podání vrchem (72,5 %), následované odbitím obouruč spodem (45,1 %). Největší překážkou ve výuce je rozdílná úroveň žáků (49 %) a nízká pohybová připravenost (27,5 %). Žáky nejvíce baví herní formy (51 %) a týmové hry (23,5 %). Tyto poznatky byly využity při tvorbě navržených cvičení. Druhého šetření se zúčastnilo 27 respondentů, kteří hodnotili navržená cvičení. Nejlépe bylo hodnoceno cvičení Volejbalová štafeta (aritmetický průměr 8,3; směrodatná odchylka = 0,9). Celkově byla všechna cvičení vnímána jako přínosná, srozumitelná a vhodná pro výuku volejbalu na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA tělesná výchova, průpravná cvičení, metody výuky, učitelé
This bachelor's thesis focuses on teaching of volleyball at the lower secondary level of primary schools. Its goal was to propose and verify five preparatory exercises that support the development of volleyball skills, increase students' motivation, and are easily applicable in school practice. The theoretical part describes individual game activities, the characteristics of older school-age children, and examples of preparatory exercises. The practical part is based on two anonymous questionnaire surveys conducted among physical education teachers in the Central Bohemian Region. The first survey included 51 respondents. The results showed that the most difficult skill is considered to be overhand serving (72.5 %), followed by forearm passing (45.1 %). The biggest obstacles in teaching are the varying skill levels of students (49 %) and low physical fitness (27.5 %). Students are most interested in game forms (51 %) and team games (23.5 %). These findings were used in designing the proposed exercises. The second survey included 27 respondents who evaluated the proposed exercises. The most highly rated was the exercise Volleyball Relay (arithmetic average 8.3; standard deviation = 0.9). Overall, all exercises were perceived as beneficial, understandable, and suitable for teaching volleyball in...