Možnosti využití alternativní a augmentativní komunikace u dětí s kombinovaným postižením
Possibilities of use of alternative and augmentative communication in children with multiple disabilities
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198980Identifikátory
SIS: 281489
Kolekce
- Kvalifikační práce [19960]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Korandová, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika/Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
28. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Alternativní komunikace, Augmentativní komunikace, kombinované postiženíKlíčová slova (anglicky)
Alternative communication, Augmentative communication, multiple disabilitiesBakalářská práce se zabývá možnostmi využití alternativní a augmentativní komunikace (AAK) u dětí s kombinovaným postižením. Hlavním cílem je analyzovat a popsat možnosti využití AAK u dětí s kombinovaným postižením. Skládá se z části teoretické, metodologické a části praktické. V teoretické části je vymezena problematika kombinovaného postižení a alternativní a augmentativní komunikace. Metodologická část popisuje průběh kvalitativního výzkumného šetření a představuje informanty - odborníky, kteří pracují s dětmi s kombinovaným postižením, kteří ve své praxi využívají systémů AAK. Data byla získána polostrukturovanými rozhovory a byla analyzována tematickou analýzou. Praktická část představuje výsledky výzkumného šetření. Výsledky ukazují, že informanti využívají širokou škálu metod AAK. Využívají metody bezpomůckové, metody s pomůckami technickými i netechnickými. Nejčastěji zmiňovanými systémy jsou Znak do řeči, Výměnný obrázkový komunikační systém a fotografie. Odborníci se shodují v názoru, že při práci s dětmi s kombinovaným postižením je nutné využívání principu totální komunikace, tedy využívání všech dostupných možných forem AAK podle individuálních potřeb dítěte. Implementace systémů AAK je podle informantů náročný proces, který vyžaduje diagnostiku, individuální přístup a postupné...
The bachelor thesis deals with the possibilities of using alternative and augmentative communication (AAC) for children with combined disabilities. The main aim is to analyse and describe the possibilities of using AAC in children with combined disabilities. It consists of theoretical, methodological and practical parts. The theoretical part defines the issues of combined disability and alternative and augmentative communication. The methodological part describes the course of the qualitative research investigation and introduces the informants - professionals who work with children with combined disabilities and who use AAC systems in their practice. Data were collected through semi-structured interviews and were analysed by thematic analysis. The practical part presents the results of the research investigation. The results show that informants use a wide range of AAK methods. They use non-technical methods, methods with technical and non-technical aids. The most frequently mentioned systems are Key word signing, Picture Exchange Communication System and Photography. Experts agree that when working with children with combined disabilities it is necessary to use the principle of total communication, i.e. to use all available forms of AAC according to the individual needs of the child. According to...