Zobrazit minimální záznam

Specifics of Vietnamese children's language at the morphological-syntactic language level
dc.contributor.advisorKorandová, Zuzana
dc.creatorDang, Minh Anh
dc.date.accessioned2025-06-20T00:54:56Z
dc.date.available2025-06-20T00:54:56Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198846
dc.description.abstractThe aim of this bachelor's thesis is to analyse the linguistic performance of Vietnamese children in the area of morphosyntactic language structures. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part defines the concepts of a pupil with a different mother tongue and a Vietnamese child in the Czech Republic. It further introduces Czech as a second language, language-related difficulties, available support strategies, and the specifics of the Vietnamese minority within Czech education. It also focuses on the morphosyntactic level of language, its ontogenetic development, diagnosis, common difficulties, and the differences between Czech in Vietnamese in this domain. The practical part includes four case studies of Vietnamese children of younger school age, two of whom were born in the Czech Republic and two in Vietnam. The qualitative research used anamnesis, orientation testing materials, and active participant observation for data collection. Each case study analysed the level of competence in specific areas of morpho syntactic structures, aiming to identify the frequency of grammatical errors and assess whether the place of birth influences language acquisition. KEYWORDS different mother tongue, Czech as a second language, Vietnamese, morphology, syntaxen_US
dc.description.abstractCílem této bakalářské práce je analyzovat projevy vietnamských dětí v morfologicko- syntaktické jazykové rovině. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se věnuje vymezení pojmů žák s odlišným mateřským jazykem a vietnamské dítě v ČR, přibližuje češtinu jako druhý jazyk, jazykové obtíže, možnosti podpory a specifika vzdělávání vietnamské menšiny v českém školství. Dále se věnuje morfologicko-syntaktické jazykové rovině, jejímu ontogenetickému vývoji, diagnostice, nejčastějším obtížím a rozdílům mezi češtinou a vietnamštinou. Praktická část zahrnuje čtyři případové studie vietnamských dětí mladšího školního věku, z nichž dvě se narodily v ČR a dvě ve Vietnamu. Kvalitativní výzkumné šetření pro sběr dat využilo anamnestické údaje, orientační testové materiály a aktivní, zúčastněné pozorování. U každé případové studie byla analyzována úroveň zvládnutí jednotlivých oblastí morfologicko-syntaktické jazykové roviny s cílem zjistit četnost gramatických chyb a posoudit, zda místo narození ovlivňuje její osvojení. KLÍČOVÁ SLOVA odlišný mateřský jazyk, čeština jako druhý jazyk, vietnamština, morfologie, syntaxcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectdifferent mother tongueen_US
dc.subjectCzech as a second languageen_US
dc.subjectVietnameseen_US
dc.subjectmorphologyen_US
dc.subjectsyntaxen_US
dc.subjectodlišný mateřský jazykcs_CZ
dc.subjectčeština jako druhý jazykcs_CZ
dc.subjectvietnamštinacs_CZ
dc.subjectmorfologiecs_CZ
dc.subjectsyntaxcs_CZ
dc.titleSpecifika projevů vietnamských dětí v morfologicko-syntaktické jazykové roviněcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-27
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId276219
dc.title.translatedSpecifics of Vietnamese children's language at the morphological-syntactic language levelen_US
dc.contributor.refereeKomorná, Marie
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Education/Speech Therapyen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
thesis.degree.programSpecial Education/Speech Therapyen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Education/Speech Therapyen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogika/Logopediecs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Education/Speech Therapyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem této bakalářské práce je analyzovat projevy vietnamských dětí v morfologicko- syntaktické jazykové rovině. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se věnuje vymezení pojmů žák s odlišným mateřským jazykem a vietnamské dítě v ČR, přibližuje češtinu jako druhý jazyk, jazykové obtíže, možnosti podpory a specifika vzdělávání vietnamské menšiny v českém školství. Dále se věnuje morfologicko-syntaktické jazykové rovině, jejímu ontogenetickému vývoji, diagnostice, nejčastějším obtížím a rozdílům mezi češtinou a vietnamštinou. Praktická část zahrnuje čtyři případové studie vietnamských dětí mladšího školního věku, z nichž dvě se narodily v ČR a dvě ve Vietnamu. Kvalitativní výzkumné šetření pro sběr dat využilo anamnestické údaje, orientační testové materiály a aktivní, zúčastněné pozorování. U každé případové studie byla analyzována úroveň zvládnutí jednotlivých oblastí morfologicko-syntaktické jazykové roviny s cílem zjistit četnost gramatických chyb a posoudit, zda místo narození ovlivňuje její osvojení. KLÍČOVÁ SLOVA odlišný mateřský jazyk, čeština jako druhý jazyk, vietnamština, morfologie, syntaxcs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this bachelor's thesis is to analyse the linguistic performance of Vietnamese children in the area of morphosyntactic language structures. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part defines the concepts of a pupil with a different mother tongue and a Vietnamese child in the Czech Republic. It further introduces Czech as a second language, language-related difficulties, available support strategies, and the specifics of the Vietnamese minority within Czech education. It also focuses on the morphosyntactic level of language, its ontogenetic development, diagnosis, common difficulties, and the differences between Czech in Vietnamese in this domain. The practical part includes four case studies of Vietnamese children of younger school age, two of whom were born in the Czech Republic and two in Vietnam. The qualitative research used anamnesis, orientation testing materials, and active participant observation for data collection. Each case study analysed the level of competence in specific areas of morpho syntactic structures, aiming to identify the frequency of grammatical errors and assess whether the place of birth influences language acquisition. KEYWORDS different mother tongue, Czech as a second language, Vietnamese, morphology, syntaxen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV