dc.contributor.advisor | Korandová, Zuzana | |
dc.creator | Dang, Minh Anh | |
dc.date.accessioned | 2025-06-20T00:54:56Z | |
dc.date.available | 2025-06-20T00:54:56Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/198846 | |
dc.description.abstract | The aim of this bachelor's thesis is to analyse the linguistic performance of Vietnamese children in the area of morphosyntactic language structures. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part defines the concepts of a pupil with a different mother tongue and a Vietnamese child in the Czech Republic. It further introduces Czech as a second language, language-related difficulties, available support strategies, and the specifics of the Vietnamese minority within Czech education. It also focuses on the morphosyntactic level of language, its ontogenetic development, diagnosis, common difficulties, and the differences between Czech in Vietnamese in this domain. The practical part includes four case studies of Vietnamese children of younger school age, two of whom were born in the Czech Republic and two in Vietnam. The qualitative research used anamnesis, orientation testing materials, and active participant observation for data collection. Each case study analysed the level of competence in specific areas of morpho syntactic structures, aiming to identify the frequency of grammatical errors and assess whether the place of birth influences language acquisition. KEYWORDS different mother tongue, Czech as a second language, Vietnamese, morphology, syntax | en_US |
dc.description.abstract | Cílem této bakalářské práce je analyzovat projevy vietnamských dětí v morfologicko- syntaktické jazykové rovině. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se věnuje vymezení pojmů žák s odlišným mateřským jazykem a vietnamské dítě v ČR, přibližuje češtinu jako druhý jazyk, jazykové obtíže, možnosti podpory a specifika vzdělávání vietnamské menšiny v českém školství. Dále se věnuje morfologicko-syntaktické jazykové rovině, jejímu ontogenetickému vývoji, diagnostice, nejčastějším obtížím a rozdílům mezi češtinou a vietnamštinou. Praktická část zahrnuje čtyři případové studie vietnamských dětí mladšího školního věku, z nichž dvě se narodily v ČR a dvě ve Vietnamu. Kvalitativní výzkumné šetření pro sběr dat využilo anamnestické údaje, orientační testové materiály a aktivní, zúčastněné pozorování. U každé případové studie byla analyzována úroveň zvládnutí jednotlivých oblastí morfologicko-syntaktické jazykové roviny s cílem zjistit četnost gramatických chyb a posoudit, zda místo narození ovlivňuje její osvojení. KLÍČOVÁ SLOVA odlišný mateřský jazyk, čeština jako druhý jazyk, vietnamština, morfologie, syntax | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | different mother tongue | en_US |
dc.subject | Czech as a second language | en_US |
dc.subject | Vietnamese | en_US |
dc.subject | morphology | en_US |
dc.subject | syntax | en_US |
dc.subject | odlišný mateřský jazyk | cs_CZ |
dc.subject | čeština jako druhý jazyk | cs_CZ |
dc.subject | vietnamština | cs_CZ |
dc.subject | morfologie | cs_CZ |
dc.subject | syntax | cs_CZ |
dc.title | Specifika projevů vietnamských dětí v morfologicko-syntaktické jazykové rovině | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-05-27 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 276219 | |
dc.title.translated | Specifics of Vietnamese children's language at the morphological-syntactic language level | en_US |
dc.contributor.referee | Komorná, Marie | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education/Speech Therapy | en_US |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika/Logopedie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Special Education/Speech Therapy | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika/Logopedie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika/Logopedie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education/Speech Therapy | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika/Logopedie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education/Speech Therapy | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem této bakalářské práce je analyzovat projevy vietnamských dětí v morfologicko- syntaktické jazykové rovině. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se věnuje vymezení pojmů žák s odlišným mateřským jazykem a vietnamské dítě v ČR, přibližuje češtinu jako druhý jazyk, jazykové obtíže, možnosti podpory a specifika vzdělávání vietnamské menšiny v českém školství. Dále se věnuje morfologicko-syntaktické jazykové rovině, jejímu ontogenetickému vývoji, diagnostice, nejčastějším obtížím a rozdílům mezi češtinou a vietnamštinou. Praktická část zahrnuje čtyři případové studie vietnamských dětí mladšího školního věku, z nichž dvě se narodily v ČR a dvě ve Vietnamu. Kvalitativní výzkumné šetření pro sběr dat využilo anamnestické údaje, orientační testové materiály a aktivní, zúčastněné pozorování. U každé případové studie byla analyzována úroveň zvládnutí jednotlivých oblastí morfologicko-syntaktické jazykové roviny s cílem zjistit četnost gramatických chyb a posoudit, zda místo narození ovlivňuje její osvojení. KLÍČOVÁ SLOVA odlišný mateřský jazyk, čeština jako druhý jazyk, vietnamština, morfologie, syntax | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of this bachelor's thesis is to analyse the linguistic performance of Vietnamese children in the area of morphosyntactic language structures. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part defines the concepts of a pupil with a different mother tongue and a Vietnamese child in the Czech Republic. It further introduces Czech as a second language, language-related difficulties, available support strategies, and the specifics of the Vietnamese minority within Czech education. It also focuses on the morphosyntactic level of language, its ontogenetic development, diagnosis, common difficulties, and the differences between Czech in Vietnamese in this domain. The practical part includes four case studies of Vietnamese children of younger school age, two of whom were born in the Czech Republic and two in Vietnam. The qualitative research used anamnesis, orientation testing materials, and active participant observation for data collection. Each case study analysed the level of competence in specific areas of morpho syntactic structures, aiming to identify the frequency of grammatical errors and assess whether the place of birth influences language acquisition. KEYWORDS different mother tongue, Czech as a second language, Vietnamese, morphology, syntax | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |