Spokojenost učitelů s pracovním prostředím na základních školách
Teachers' Satisfaction with the Working Environment in Primary Schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198837Identifikátory
SIS: 279730
Kolekce
- Kvalifikační práce [19977]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svobodová, Zuzana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Školský management
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání
Datum obhajoby
26. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
faktory spokojenosti, pracovní prostředí, pracovní podmínky, spokojenost pedagogů, vedení školyKlíčová slova (anglicky)
satisfaction factors, working environment, working conditions, teacher satisfaction, school managementBakalářská práce se zaměřuje na problematiku spokojenosti učitelů s pracovním prostředím na základních školách. Cílem bylo identifikovat klíčové faktory, které ovlivňují pracovní spokojenost pedagogů a navrhnout konkrétní opatření ke zlepšení pracovních podmínek. Teoretická část se zaměřuje na vymezení fyzického, sociálního a organizačního pracovního prostředí, legislativní rámec, hygienické požadavky a specifika školského managementu. Dále se věnuje roli vedení školy, otázkám bezpečnosti práce, motivaci, benefitům a vztahům na pracovišti. Empirická část je založena na kvantitativním výzkumu provedeném formou dotazníkového šetření na základní škole v Ústeckém kraji. Výzkumu se zúčastnilo 42 pedagogických pracovníků, návratnost činila 73,68 %. Dotazníky byly logicky strukturovány do oblastí korespondujících s vymezením pracovního prostředí v teoretické části. Ve fyzickém pracovním prostředí byla nejvyšší důležitost přikládána včasnému vyřizování pracovních požadavků správními zaměstnanci, ale taktéž byla zaměstnanci vnímána za problematickou. Sociální prostředí bylo hodnoceno převážně pozitivně, přičemž respondenti oceňovali přátelské vztahy mezi učiteli, komunikaci a podporu vedení. Za kritickou oblast považujeme nedůležitost vzájemného respektu mezi pedagogickými pracovníky. Z hlediska...
This bachelor's thesis focuses on the issue of teacher satisfaction with the working environment in primary schools. The main objective was to identify key factors influencing teachers' job satisfaction and to propose specific measures to improve working conditions. The theoretical part defines the physical, social, and organizational aspects of the work environment, outlines the relevant legislative framework, hygiene and safety requirements, and the specifics of educational management. It also discusses the role of school leadership, occupational safety, motivation, employee benefits, and interpersonal relationships in the workplace. The empirical part is based on quantitative research conducted through a questionnaire survey at a selected primary school in the Ústí Region. A total of 42 teaching staff participated, yielding a return rate of 73.68 %. The questionnaire was structured in alignment with the dimensions defined in the theoretical framework. Within the physical environment, the timely handling of work-related requests by administrative staff was rated as most important, yet also identified as problematic. The social environment was assessed positively, with respondents appreciating collegial relationships, communication, and leadership support. A key concern was the perceived lack of...