Show simple item record

The Use of the Snoezelen-MSE Concept for Preschool Children in Healthcare, Educational and Social Institutions
dc.contributor.advisorFelcmanová, Lenka
dc.creatorŽáková, Michaela
dc.date.accessioned2025-06-20T03:33:48Z
dc.date.available2025-06-20T03:33:48Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198579
dc.description.abstractThis thesis is focused on the modern multisensory concept of Snoezelen and its use with pre- school children in institutions providing healthcare, educational, and social services.. The first part of the thesis is devoted to gathering the theoretical background of the Snoezelen-MSE concept, briefly introducing the history and basic principles of the method. It provides an overview of the basic equipment of Snoezelen rooms and the current state of use of the Snoezelen concept in the Czech Republic and abroad. The theoretical part of the thesis deals with the application of this approach in therapy, education and leisure activities and describes the target group - the most frequent users of this method. The research part focuses on the use of the Snoezelen concept in selected institutions among health, educational and social institutions in the Czech Republic. The aim of the work is to find out how and with which target groups the Snoezelen method is used among different types of institutions. Due to the nature of the aim of the thesis, a qualitative approach and case study design was chosen. The research sample consists of two health care facilities, one social service facility and one kindergarten. The clients of all facilities are preschool children. The data collection was conducted through...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá moderním multismyslovým konceptem Snoezelen a jeho využitím u dětí předškolního věku v zařízeních poskytujících zdravotnické, vzdělávací a sociální služby. První část práce se věnuje shromáždění teoretických východisek Snoezelen-MSE konceptu, stručně představuje historii a základní principy a zásady metody. Přináší přehled základního vybavení Snoezelen místností a současného stavu využití Snoezelen konceptu v České republice i v zahraničí. Teoretická část práce se dále zabývá uplatněním tohoto přístupu v terapii, při vzdělávání i v rámci volnočasových aktivit a popisuje cílovou skupinu - nejčastější uživatele této metody. Výzkumná část se zaměřuje na využití Snoezelen konceptu ve vybraných institucích z řad zdravotnických, školských a sociálních zařízení v České republice. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem a se kterými cílovými skupinami je s metodou Snoezelen v různých typech zařízení pracováno. Z důvodu charakteru cíle práce byl zvolen kvalitativní přístup a design případové studie. Výzkumný vzorek tvoří dvě zdravotnická zařízení, jedno zařízení poskytující sociální služby a jedna mateřská škola. Klienty všech zařízení jsou děti předškolního věku. Sběr dat proběhl formou polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky daných zařízení a pozorování hodin v...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectSnoezelenen_US
dc.subjectpreschool ageen_US
dc.subjectmultisensory stimulationen_US
dc.subjecttherapyen_US
dc.subjectchild with disabilitiesen_US
dc.subjectSnoezelencs_CZ
dc.subjectpředškolní věkcs_CZ
dc.subjectmultisenzorická stimulacecs_CZ
dc.subjectterapiecs_CZ
dc.subjectdítě se zdravotním postiženímcs_CZ
dc.titleVyužití konceptu Snoezelen-MSE u předškolních dětí ve zdravotnických, školských a sociálních zařízeníchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-22
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId281578
dc.title.translatedThe Use of the Snoezelen-MSE Concept for Preschool Children in Healthcare, Educational and Social Institutionsen_US
dc.contributor.refereeNěmec, Zbyněk
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikaen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpeciální pedagogikaen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá moderním multismyslovým konceptem Snoezelen a jeho využitím u dětí předškolního věku v zařízeních poskytujících zdravotnické, vzdělávací a sociální služby. První část práce se věnuje shromáždění teoretických východisek Snoezelen-MSE konceptu, stručně představuje historii a základní principy a zásady metody. Přináší přehled základního vybavení Snoezelen místností a současného stavu využití Snoezelen konceptu v České republice i v zahraničí. Teoretická část práce se dále zabývá uplatněním tohoto přístupu v terapii, při vzdělávání i v rámci volnočasových aktivit a popisuje cílovou skupinu - nejčastější uživatele této metody. Výzkumná část se zaměřuje na využití Snoezelen konceptu ve vybraných institucích z řad zdravotnických, školských a sociálních zařízení v České republice. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem a se kterými cílovými skupinami je s metodou Snoezelen v různých typech zařízení pracováno. Z důvodu charakteru cíle práce byl zvolen kvalitativní přístup a design případové studie. Výzkumný vzorek tvoří dvě zdravotnická zařízení, jedno zařízení poskytující sociální služby a jedna mateřská škola. Klienty všech zařízení jsou děti předškolního věku. Sběr dat proběhl formou polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky daných zařízení a pozorování hodin v...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is focused on the modern multisensory concept of Snoezelen and its use with pre- school children in institutions providing healthcare, educational, and social services.. The first part of the thesis is devoted to gathering the theoretical background of the Snoezelen-MSE concept, briefly introducing the history and basic principles of the method. It provides an overview of the basic equipment of Snoezelen rooms and the current state of use of the Snoezelen concept in the Czech Republic and abroad. The theoretical part of the thesis deals with the application of this approach in therapy, education and leisure activities and describes the target group - the most frequent users of this method. The research part focuses on the use of the Snoezelen concept in selected institutions among health, educational and social institutions in the Czech Republic. The aim of the work is to find out how and with which target groups the Snoezelen method is used among different types of institutions. Due to the nature of the aim of the thesis, a qualitative approach and case study design was chosen. The research sample consists of two health care facilities, one social service facility and one kindergarten. The clients of all facilities are preschool children. The data collection was conducted through...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV