Emočně-sociální a behaviorální obtíže u dětí s vývojovou poruchou jazyka
Emotionally-social and behavioral difficulties in children with developmental language disorder
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198452Identifikátory
SIS: 276938
Kolekce
- Kvalifikační práce [19978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horynová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
21. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vývojová porucha jazyka, komorbidity, úzkostné prožívání, logopedická intervence, alternativní metodyKlíčová slova (anglicky)
developmental language disorder, comorbidities, anxiety experiences, speech therapy intervention, alternative methodsTéma diplomové práce se zaměřuje na emočně-sociální a behaviorální obtíže u dětí s vývojovou poruchou jazyka. Cílem diplomové práce je analýza nejčastějších projevů úzkostného prožívání u dětí s vývojovou poruchou jazyka a jejich vliv na průběh logopedické intervence. Teoretická část podrobně analyzuje vývojovou poruchu jazyka, od obecné terminologie, diagnostiky až po možnosti logopedické terapie. Dále uvádí typické a vědou doložené emočně-sociální a behaviorální obtíže dětí s vývojovou poruchou jazyka, které velmi často zesílí až do komorbidního psychiatrického onemocnění, zejména úzkostné poruchy a depresivní poruchy. Závěr teoretické části práce uvádí vědou podložené terapeutické metody nebo techniky, které jsou efektivní pro zmírnění úzkostného prožívání a psychosomatické symptomatologie. Empirická část prezentuje kvalitativní případové studie využívající analýzu dokumentů, pozorování logopedické intervence doplněné o diagnostické dotazníky pro děti a jejich rodiče. Výsledky ukazují, jaké jsou nejčastější projevy úzkostného prožívání u dětí s vývojovou poruchou jazyka a s potvrzeným úzkostným prožíváním během logopedické intervence. Jedná se především o projevy, které lze shrnout jako psychomotorický neklid, stimming a v některých případech až stažení se z kontaktu/zamrznutí. Popsané metody...
The thesis topic focuses on emotional-social and behavioural difficulties in children with developmental language disorder. The aim of the thesis is to analyze the most common manifestations of anxiety experiences in children with developmental language disorder and their influence on the course of speech therapy intervention. The theoretical part analyses in detail the developmental language disorder, from general terminology, diagnosis to the possibilities of speech therapy. It also outlines the typical and scientifically documented emotional-social and behavioral difficulties of children with developmental language disorder, which very often intensify into comorbid psychiatric illness, especially anxiety disorders and depressive disorders. The conclusion of the theoretical part of the thesis presents science-based therapeutic methods or techniques that are effective in alleviating anxiety experiences and psychosomatic symptomatology. The empirical part presents qualitative case studies using document analysis, observation of speech therapy intervention supplemented by diagnostic questionnaires for children and their parents. The results show the most common manifestations of anxious experiencing, in children with developmental language disorder and confirmed anxious experiencing, during speech...