dc.contributor.advisor | Jeřábek, Tomáš | |
dc.creator | Škorpová, Michaela | |
dc.date.accessioned | 2025-06-20T03:18:21Z | |
dc.date.available | 2025-06-20T03:18:21Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/198318 | |
dc.description.abstract | The thesis maps the implementation and use of digital technologies in the first grade of primary school in the context of healthy child development. The theoretical part defines the developmental stages of a child, analyzes conducted research studies, and maps the use of digital technologies in primary school. Based on the study of professional sources and research, it approximates the negative impact of digital technologies on the development of pupils and its possible elimination by the teacher. Additionally, the thesis briefly summarizes the history of the introduction of digital technologies into Czech schools and the teaching of digital competencies according to the Framework Educational Program for Basic Education (RVP ZV) and School Educational Programs (ŠVP). The practical part examines, using a combination of qualitative and quantitative research tools at two selected primary schools, specific methods of implementing digital technologies, the frequency of their use in teaching, and the knowledge of teachers in the area of eliminating the negative impacts of digital technologies on pupils. In conclusion, the research results are summarized in recommendations on how to use digital technologies effectively in teaching and eliminate their negative impact on the healthy development of primary... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce mapuje zavádění a užívání digitálních technologií na prvním stupni základní školy v kontextu zdravého vývoje dětí. Teoretická část vymezuje vývojové fáze dítěte, analyzuje provedené výzkumné studie a mapuje využití digitálních technologií na základní škole. Na základě studia odborných zdrojů a výzkumů přibližuje negativní vliv digitálních technologií na vývoj žáků a jeho možnou eliminaci ze strany učitele. V neposlední řadě práce v krátkosti shrnuje historii zavádění digitálních technologií do českých škol a výuku digitálních kompetencí dle RVP ZV a ŠVP. Praktická část zkoumá za pomoci kombinace nástrojů kvalitativního a kvantitativního výzkumu na dvou vybraných základních školách konkrétní metody zavádění digitálních technologií, četnost jejich využití ve výuce a znalosti pedagogů v oblasti eliminace negativních vlivů DT na žáky. V závěru jsou výsledky výzkumu shrnuty v doporučení, jak využívat digitální technologie ve výuce efektivně, a eliminovat jejich negativní vliv na zdravý vývoj žáků základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA digitální technologie, zdravý vývoj dítěte, základní škola, ICT ve výuce, digitální kompetence, eliminace rizik vlivu DT na vývoj žáků | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | digital technologies | en_US |
dc.subject | healthy child development | en_US |
dc.subject | primary school | en_US |
dc.subject | ICT in education | en_US |
dc.subject | digital competencies | en_US |
dc.subject | elimination of risks of DT impact on pupil development | en_US |
dc.subject | digitální technologie | cs_CZ |
dc.subject | zdravý vývoj dítěte | cs_CZ |
dc.subject | základní škola | cs_CZ |
dc.subject | ICT ve výuce | cs_CZ |
dc.subject | digitální kompetence | cs_CZ |
dc.subject | eliminace rizik vlivu DT na vývoj žáků | cs_CZ |
dc.title | Využívání digitálních technologií na 1. st. ZŠ v kontextu zdravého vývoje dětí | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-05-20 | |
dc.description.department | Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 280306 | |
dc.title.translated | The use of digital technologies in the primary education in the context of child development | en_US |
dc.contributor.referee | Černochová, Miroslava | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training For Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce mapuje zavádění a užívání digitálních technologií na prvním stupni základní školy v kontextu zdravého vývoje dětí. Teoretická část vymezuje vývojové fáze dítěte, analyzuje provedené výzkumné studie a mapuje využití digitálních technologií na základní škole. Na základě studia odborných zdrojů a výzkumů přibližuje negativní vliv digitálních technologií na vývoj žáků a jeho možnou eliminaci ze strany učitele. V neposlední řadě práce v krátkosti shrnuje historii zavádění digitálních technologií do českých škol a výuku digitálních kompetencí dle RVP ZV a ŠVP. Praktická část zkoumá za pomoci kombinace nástrojů kvalitativního a kvantitativního výzkumu na dvou vybraných základních školách konkrétní metody zavádění digitálních technologií, četnost jejich využití ve výuce a znalosti pedagogů v oblasti eliminace negativních vlivů DT na žáky. V závěru jsou výsledky výzkumu shrnuty v doporučení, jak využívat digitální technologie ve výuce efektivně, a eliminovat jejich negativní vliv na zdravý vývoj žáků základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA digitální technologie, zdravý vývoj dítěte, základní škola, ICT ve výuce, digitální kompetence, eliminace rizik vlivu DT na vývoj žáků | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis maps the implementation and use of digital technologies in the first grade of primary school in the context of healthy child development. The theoretical part defines the developmental stages of a child, analyzes conducted research studies, and maps the use of digital technologies in primary school. Based on the study of professional sources and research, it approximates the negative impact of digital technologies on the development of pupils and its possible elimination by the teacher. Additionally, the thesis briefly summarizes the history of the introduction of digital technologies into Czech schools and the teaching of digital competencies according to the Framework Educational Program for Basic Education (RVP ZV) and School Educational Programs (ŠVP). The practical part examines, using a combination of qualitative and quantitative research tools at two selected primary schools, specific methods of implementing digital technologies, the frequency of their use in teaching, and the knowledge of teachers in the area of eliminating the negative impacts of digital technologies on pupils. In conclusion, the research results are summarized in recommendations on how to use digital technologies effectively in teaching and eliminate their negative impact on the healthy development of primary... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovy | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |