Zobrazit minimální záznam

Syntax of Word Problems in Mathematics Based on the Material of Entrance Exams to 4-Year High Schools
dc.contributor.advisorHirschová, Milada
dc.creatorLöflerová, Markéta
dc.date.accessioned2025-06-20T02:28:43Z
dc.date.available2025-06-20T02:28:43Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198305
dc.description.abstract1 ABSTRACT This thesis focuses on the syntactic analysis of selected word problems used in the unified entrance examination in mathematics. The material chosen for analysis comes from tests administered by CERMAT, an organization involved in the Czech educational system that works with applicants in accordance with the Framework Educational Programme issued by the Ministry of Education, Youth and Sports. I analyzed a total of 16 test assignments from the years 2021-2024, selecting mathematical word problems and categorizing them according to my own criteria. I performed a syntactic analysis of selected representatives of each task type and, using a quantitative analysis of individual applicants' results, I created a table to compare student solutions. Based on the syntactic analysis of the tasks, I then characterized their common features. The word problems used to test ninth-grade students tend to be stereotyped and are constructed on similar mathematical and linguistic foundations.en_US
dc.description.abstract1 ABSTRAKT Tato práce se zabývá syntaktickým rozborem vybraných slovních úloh určených k jednotné přijímací zkoušce z matematiky. Materiál pro svůj rozbor jsem si vybrala z testování organizací CERMAT, která je součástí českého vzdělávání a pracuje s uchazeči podle Rámcového vzdělávacího programu od MŠMT. Zpracovala jsem celkem 16 testových zadáních z let 2021-2024, z nichž jsem si vybrala matematické slovní úlohy, které jsem si roztřídila dle vlastních kritérií. Vybrané zástupce jednotlivých typů úloh jsem syntakticky rozebrala a pomocí kvantitativní analýzy výsledků jednotlivých uchazečů jsem si vytvořila tabulku k porovnání žákovských řešení. Na základě syntaktické analýzy jednotlivých úloh jsem provedla následnou charakteristiku jejich společných prvků. Slovní úlohy používané k testování žáků devátých tříd podléhají stereotypizaci a jsou sestrojeny na podobném matematickém i jazykovém základu.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectword problemen_US
dc.subjectadverbial of degreeen_US
dc.subjectcondensationen_US
dc.subjectmultiplication of syntactic positionen_US
dc.subjectstereotypical expressionen_US
dc.subjectslovní úlohacs_CZ
dc.subjectpříslovečné určení mírycs_CZ
dc.subjectkondenzacecs_CZ
dc.subjectzmnožení syntaktické pozicecs_CZ
dc.subjectstereotypnost vyjádřenícs_CZ
dc.titleSyntaktická stránka slovních úloh z matematiky na materiále přijímacích zkoušek do 4-letých gymnáziícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-20
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId279006
dc.title.translatedSyntax of Word Problems in Mathematics Based on the Material of Entrance Exams to 4-Year High Schoolsen_US
dc.contributor.refereeChejnová, Pavla
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs1 ABSTRAKT Tato práce se zabývá syntaktickým rozborem vybraných slovních úloh určených k jednotné přijímací zkoušce z matematiky. Materiál pro svůj rozbor jsem si vybrala z testování organizací CERMAT, která je součástí českého vzdělávání a pracuje s uchazeči podle Rámcového vzdělávacího programu od MŠMT. Zpracovala jsem celkem 16 testových zadáních z let 2021-2024, z nichž jsem si vybrala matematické slovní úlohy, které jsem si roztřídila dle vlastních kritérií. Vybrané zástupce jednotlivých typů úloh jsem syntakticky rozebrala a pomocí kvantitativní analýzy výsledků jednotlivých uchazečů jsem si vytvořila tabulku k porovnání žákovských řešení. Na základě syntaktické analýzy jednotlivých úloh jsem provedla následnou charakteristiku jejich společných prvků. Slovní úlohy používané k testování žáků devátých tříd podléhají stereotypizaci a jsou sestrojeny na podobném matematickém i jazykovém základu.cs_CZ
uk.abstract.en1 ABSTRACT This thesis focuses on the syntactic analysis of selected word problems used in the unified entrance examination in mathematics. The material chosen for analysis comes from tests administered by CERMAT, an organization involved in the Czech educational system that works with applicants in accordance with the Framework Educational Programme issued by the Ministry of Education, Youth and Sports. I analyzed a total of 16 test assignments from the years 2021-2024, selecting mathematical word problems and categorizing them according to my own criteria. I performed a syntactic analysis of selected representatives of each task type and, using a quantitative analysis of individual applicants' results, I created a table to compare student solutions. Based on the syntactic analysis of the tasks, I then characterized their common features. The word problems used to test ninth-grade students tend to be stereotyped and are constructed on similar mathematical and linguistic foundations.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code2
dc.contributor.consultantŠmejkalová, Martina
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV