dc.contributor.advisor | Hirschová, Milada | |
dc.creator | Löflerová, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2025-06-20T02:28:43Z | |
dc.date.available | 2025-06-20T02:28:43Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/198305 | |
dc.description.abstract | 1 ABSTRACT This thesis focuses on the syntactic analysis of selected word problems used in the unified entrance examination in mathematics. The material chosen for analysis comes from tests administered by CERMAT, an organization involved in the Czech educational system that works with applicants in accordance with the Framework Educational Programme issued by the Ministry of Education, Youth and Sports. I analyzed a total of 16 test assignments from the years 2021-2024, selecting mathematical word problems and categorizing them according to my own criteria. I performed a syntactic analysis of selected representatives of each task type and, using a quantitative analysis of individual applicants' results, I created a table to compare student solutions. Based on the syntactic analysis of the tasks, I then characterized their common features. The word problems used to test ninth-grade students tend to be stereotyped and are constructed on similar mathematical and linguistic foundations. | en_US |
dc.description.abstract | 1 ABSTRAKT Tato práce se zabývá syntaktickým rozborem vybraných slovních úloh určených k jednotné přijímací zkoušce z matematiky. Materiál pro svůj rozbor jsem si vybrala z testování organizací CERMAT, která je součástí českého vzdělávání a pracuje s uchazeči podle Rámcového vzdělávacího programu od MŠMT. Zpracovala jsem celkem 16 testových zadáních z let 2021-2024, z nichž jsem si vybrala matematické slovní úlohy, které jsem si roztřídila dle vlastních kritérií. Vybrané zástupce jednotlivých typů úloh jsem syntakticky rozebrala a pomocí kvantitativní analýzy výsledků jednotlivých uchazečů jsem si vytvořila tabulku k porovnání žákovských řešení. Na základě syntaktické analýzy jednotlivých úloh jsem provedla následnou charakteristiku jejich společných prvků. Slovní úlohy používané k testování žáků devátých tříd podléhají stereotypizaci a jsou sestrojeny na podobném matematickém i jazykovém základu. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | word problem | en_US |
dc.subject | adverbial of degree | en_US |
dc.subject | condensation | en_US |
dc.subject | multiplication of syntactic position | en_US |
dc.subject | stereotypical expression | en_US |
dc.subject | slovní úloha | cs_CZ |
dc.subject | příslovečné určení míry | cs_CZ |
dc.subject | kondenzace | cs_CZ |
dc.subject | zmnožení syntaktické pozice | cs_CZ |
dc.subject | stereotypnost vyjádření | cs_CZ |
dc.title | Syntaktická stránka slovních úloh z matematiky na materiále přijímacích zkoušek do 4-letých gymnázií | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-05-20 | |
dc.description.department | Katedra českého jazyka | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 279006 | |
dc.title.translated | Syntax of Word Problems in Mathematics Based on the Material of Entrance Exams to 4-Year High Schools | en_US |
dc.contributor.referee | Chejnová, Pavla | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra českého jazyka | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | 1 ABSTRAKT Tato práce se zabývá syntaktickým rozborem vybraných slovních úloh určených k jednotné přijímací zkoušce z matematiky. Materiál pro svůj rozbor jsem si vybrala z testování organizací CERMAT, která je součástí českého vzdělávání a pracuje s uchazeči podle Rámcového vzdělávacího programu od MŠMT. Zpracovala jsem celkem 16 testových zadáních z let 2021-2024, z nichž jsem si vybrala matematické slovní úlohy, které jsem si roztřídila dle vlastních kritérií. Vybrané zástupce jednotlivých typů úloh jsem syntakticky rozebrala a pomocí kvantitativní analýzy výsledků jednotlivých uchazečů jsem si vytvořila tabulku k porovnání žákovských řešení. Na základě syntaktické analýzy jednotlivých úloh jsem provedla následnou charakteristiku jejich společných prvků. Slovní úlohy používané k testování žáků devátých tříd podléhají stereotypizaci a jsou sestrojeny na podobném matematickém i jazykovém základu. | cs_CZ |
uk.abstract.en | 1 ABSTRACT This thesis focuses on the syntactic analysis of selected word problems used in the unified entrance examination in mathematics. The material chosen for analysis comes from tests administered by CERMAT, an organization involved in the Czech educational system that works with applicants in accordance with the Framework Educational Programme issued by the Ministry of Education, Youth and Sports. I analyzed a total of 16 test assignments from the years 2021-2024, selecting mathematical word problems and categorizing them according to my own criteria. I performed a syntactic analysis of selected representatives of each task type and, using a quantitative analysis of individual applicants' results, I created a table to compare student solutions. Based on the syntactic analysis of the tasks, I then characterized their common features. The word problems used to test ninth-grade students tend to be stereotyped and are constructed on similar mathematical and linguistic foundations. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
dc.contributor.consultant | Šmejkalová, Martina | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |