Vzdělávání žáků se souběžným postižením více vadami (s primárním sluchovým postižením) v ZŠ pro sluchově postižené
Education of pupils with multiple disability (with primary hearing impairment) in an elementary school for children with hearing disability
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198303Identifikátory
SIS: 280411
Kolekce
- Kvalifikační práce [19963]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bartoňová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
20. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sluchové postižení, souběžné postižení, vzdělávání, podpůrná opatření, komunikační systémy, speciální vzdělávací potřebyKlíčová slova (anglicky)
hearing disability, multiple disability, education, support measures, communication systems, special educational needsDiplomová práce se věnuje tématu vzdělávání žáků se souběžným postižením více vadami (s primárním sluchovým postižením) v ZŠ pro sluchově postižené. Hlavním cílem této práce je analýza průběhu a specifik vzdělávání cílových žáků. Dále pak analýza stanovovaných podpůrných opatření, využívaných komunikačních systémů, kompenzačních, speciálních a didaktických pomůcek a materiálů, přítomnosti dalších pedagogických pracovníků ve výuce a nakonec analýza poskytování logopedické intervence v rámci školního vzdělávání. Teoretická část práce obsahuje tři kapitoly. První kapitola se zabývá problematikou sluchového postižení, druhá kapitola popisuje nejčastěji přidružené vady ke sluchovému postižení, a nakonec třetí kapitola se věnuje vzdělávání ve škole pro sluchově postižené. Teoretická část diplomové práce tvoří základ pro část praktickou. Ta se v textu věnuje výzkumnému šetření, které bylo vedenou kvalitativní formou. Jako hlavní výzkumná metoda bylo zvoleno pozorování cílových žáků a analýza poskytnuté dokumentace. Jako doplňující, vedlejší metoda pak byl proveden rozhovor s třídními učiteli sledovaných žáků. Získané informace byly zpracovány do tří případových studií, které se věnovaly jednotlivým žákům. V poslední části se tato práce věnuje shrnutí výzkumného šetření, které mimo jiné zjistilo, že...
The thesis focuses on the topic of education of pupils with multiple disability (with primary hearing impairment) in an elementary school for children with hearing disability. The main goal of this thesis was an analysis of the educational process of target pupils. Furthermore, an analysis of the established support measures, the communication systems used, compensatory, special and didactic aids and materials, the presence of other teaching staff and finally the speech therapy intervention within school education. The theoretical part of the thesis contains three chapters. The first chapter focuses on the problematics of hearing disability, the second chapter describes the most common impairments associated with hearing disability and finally, the third chapter deals with the education in a school for deaf and hard of hearing pupils. The theoretical part of this thesis is a basis for the practical part, which focuses on a research that was conducted in a qualitative form. Observation of the target pupils and analysis of the provided documentation were chosen as the main research methods. An interview with the class teachers was then conducted as a supplementary method. The data obtained were processed into three case studies that focused on individual pupils. In the last part, this thesis is...