Show simple item record

Systems of linear equations - from high school word problems to linear algebra
dc.contributor.advisorBeran, Filip
dc.creatorKővári, Jáchym
dc.date.accessioned2025-06-20T03:33:17Z
dc.date.available2025-06-20T03:33:17Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198194
dc.description.abstractThis thesis is dedicated to university-level methods for solving systems of linear equations. The aim of the thesis is to explain the fundamentals of linear algebra to the reader using high school- level material and to present the differences between high school and university approaches, including their advantages and disadvantages. Another objective is to highlight the efficiency of various methods for different types of problems. At the beginning of each chapter, the necessary theoretical background is provided, assuming that the reader is familiar with the basic methods for solving systems of linear equations. The first chapter focuses on the Gaussian elimination method and the matrix representation of systems and is divided into three subchapters. The first subchapter explains Gaussian elimination using word problems. The second subchapter deals with real-life examples that require knowledge of systems of linear equations for their solution. The third subchapter focuses on examples without a unique solution.The second chapter addresses the disadvantages of matrix representation and is divided into two subchapters. The first subchapter discusses the method of back-substitution, which cannot be directly applied within matrix representation. The second subchapter presents an alternative approach...en_US
dc.description.abstractTato práce je věnována vysokoškolským metodám řešení soustav lineárních rovnic. Cílem práce je vysvětlit čtenáři základy lineární algebry pomocí středoškolské látky a představit rozdíly mezi středoškolskými a vysokoškolskými postupy, včetně jejich výhod a nevýhod. Cílem je také poukázat na efektivitu použití různých postupů u různých typů úloh. Na začátku každé kapitoly je uvedena potřebná teorie k dané látce, kde předpokladem je, že čtenář zná základní metody řešení lineárních rovnic. První kapitola se věnuje Gaussově eliminační metodě a maticovému zápisu soustav a je členěna do 3 podkapitol. První kapitola je zaměřena na vysvětlení Gaussovy eliminace na slovních úlohách. Druhá podkapitola je věnována příkladům z reálného života, kde pro řešení těchto úloh je potřeba znalost řešení soustav lineárních rovnic. Třetí podkapitola je věnována příkladům bez jednoznačného řešení. Druhá kapitola se věnuje nevýhodám maticového zápisu, je rozdělena do dvou podkapitol. První podkapitola se věnuje metodě postupného dosazování, kterou nelze provádět v maticovém zápisu. Druhá podkapitola ukazuje alternativní postup pro specifické příklady symetrických soustav. Třetí kapitola je věnována speciálním postupům pro řešení regulárních soustav, je rozdělena do dvou podkapitol. První podkapitola je věnována Cramerovu...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectsystem of linear equationsen_US
dc.subjectword problemen_US
dc.subjectlinear algebraen_US
dc.subjectGaussian eliminationen_US
dc.subjectmatrixen_US
dc.subjectsoustava lineárních rovniccs_CZ
dc.subjectslovní úlohacs_CZ
dc.subjectlineární algebracs_CZ
dc.subjectGaussova eliminacecs_CZ
dc.subjectmaticecs_CZ
dc.titleSoustavy lineárních rovnic - od středoškolských slovních úloh k lineární algebřecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-19
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId281487
dc.title.translatedSystems of linear equations - from high school word problems to linear algebraen_US
dc.contributor.refereeJanda, David
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineMatematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Informační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programMathematics for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csMatematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Informační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.csMatematika se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enMathematics for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato práce je věnována vysokoškolským metodám řešení soustav lineárních rovnic. Cílem práce je vysvětlit čtenáři základy lineární algebry pomocí středoškolské látky a představit rozdíly mezi středoškolskými a vysokoškolskými postupy, včetně jejich výhod a nevýhod. Cílem je také poukázat na efektivitu použití různých postupů u různých typů úloh. Na začátku každé kapitoly je uvedena potřebná teorie k dané látce, kde předpokladem je, že čtenář zná základní metody řešení lineárních rovnic. První kapitola se věnuje Gaussově eliminační metodě a maticovému zápisu soustav a je členěna do 3 podkapitol. První kapitola je zaměřena na vysvětlení Gaussovy eliminace na slovních úlohách. Druhá podkapitola je věnována příkladům z reálného života, kde pro řešení těchto úloh je potřeba znalost řešení soustav lineárních rovnic. Třetí podkapitola je věnována příkladům bez jednoznačného řešení. Druhá kapitola se věnuje nevýhodám maticového zápisu, je rozdělena do dvou podkapitol. První podkapitola se věnuje metodě postupného dosazování, kterou nelze provádět v maticovém zápisu. Druhá podkapitola ukazuje alternativní postup pro specifické příklady symetrických soustav. Třetí kapitola je věnována speciálním postupům pro řešení regulárních soustav, je rozdělena do dvou podkapitol. První podkapitola je věnována Cramerovu...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is dedicated to university-level methods for solving systems of linear equations. The aim of the thesis is to explain the fundamentals of linear algebra to the reader using high school- level material and to present the differences between high school and university approaches, including their advantages and disadvantages. Another objective is to highlight the efficiency of various methods for different types of problems. At the beginning of each chapter, the necessary theoretical background is provided, assuming that the reader is familiar with the basic methods for solving systems of linear equations. The first chapter focuses on the Gaussian elimination method and the matrix representation of systems and is divided into three subchapters. The first subchapter explains Gaussian elimination using word problems. The second subchapter deals with real-life examples that require knowledge of systems of linear equations for their solution. The third subchapter focuses on examples without a unique solution.The second chapter addresses the disadvantages of matrix representation and is divided into two subchapters. The first subchapter discusses the method of back-substitution, which cannot be directly applied within matrix representation. The second subchapter presents an alternative approach...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV