Show simple item record

The process of a child's adaptation to kindergarten, and appropriate activities supporting adaptation from the perspective of a kindergarten teacher
dc.contributor.advisorKučerová, Olga
dc.creatorSkořepová, Alexandra
dc.date.accessioned2025-06-20T03:48:48Z
dc.date.available2025-06-20T03:48:48Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198144
dc.description.abstractThis bachelor's thesis deals with the issue of children's adaptation to the nursery school environment from the perspective of the teachers. Based on the teachers' statements, it points out effective activities that support children's adaptation. The work is divided into two parts, namely the theoretical part and the practical part. The theoretical part describes fear and anxiety in general and then focuses on the anxiety of a child at preschool age. It also covers separation anxiety and its issues at this age. It also deals with the necessary preparation of a child for nursery school and, last but not least, the process of a child's adaptation to that, where it points out the cooperation of parents and teachers, the child's needs, their emotions and possible reactions of children after entering nursery school. The practical part aims to deal with the methods that teachers use during the adaptation period, it describes the communication and cooperation of teachers with parents and shows the unsuccessful adaptation of the child/parent. It points out the emotions of teachers in the adaptation period and finally describes the activities used by the teacher. The practical part presents the teachers' answers by using the interview method, analyzes them together and answers the set objectives and...en_US
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá problematikou adaptace dětí na prostředí mateřské školy z pohledu učitelek mateřských škol. Na základě výpovědí učitelek poukazuje na efektivní aktivity, které podporují adaptaci dětí. Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou část a praktickou část. Teoretická část popisuje strach a úzkost obecně a následně se zaměřuje na úzkost dítěte v předškolním věku. Dále rozebírá separační úzkost a její problematiku v předškolním věku. Také se věnuje potřebné přípravě dítěte na mateřskou školu a v neposlední řadě také procesu adaptace dítěte na mateřskou školu, kde poukazuje na spolupráci rodičů a učitelek, potřeby dítěte, jeho emoce a možné reakce dětí po nástupu do mateřské školy. Praktická část má za cíle popsat metody učitelek, které využívají v adaptačním období dětí, popsat komunikaci a spolupráci učitelek s rodiči, popsat nezvládnutou adaptaci dítěte/rodiče, dále poukázat na emoce učitelek v adaptačním období a na závěr popsat aktivity a činnosti používané učitelkou. Praktická část prezentuje odpovědi učitelek uskutečněné metodou rozhovoru, vzájemně je analyzuje a odpovídá na stanovené cíle a výzkumné otázky. Dle učitelek je osvědčené adaptovat děti formou her a rozhovorů a komunikovat s rodiči pozitivně a empaticky. Učitelky vnímají jako pomoc včasnou...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectadaptationen_US
dc.subjectkindergarten teacheren_US
dc.subjectcommunication between teacher and parenten_US
dc.subjectadaptacecs_CZ
dc.subjectučitel mateřské školycs_CZ
dc.subjectkomunikace učitel a rodičcs_CZ
dc.titleProces adaptace dítěte na mateřskou školu z pohledu učitelky MŠ a vhodné aktivity podporující adaptacics_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-19
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId249700
dc.title.translatedThe process of a child's adaptation to kindergarten, and appropriate activities supporting adaptation from the perspective of a kindergarten teacheren_US
dc.contributor.refereeJindrová, Barbora
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro mateřské školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Nursery Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro mateřské školycs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro mateřské školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství pro mateřské školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Nursery Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zabývá problematikou adaptace dětí na prostředí mateřské školy z pohledu učitelek mateřských škol. Na základě výpovědí učitelek poukazuje na efektivní aktivity, které podporují adaptaci dětí. Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou část a praktickou část. Teoretická část popisuje strach a úzkost obecně a následně se zaměřuje na úzkost dítěte v předškolním věku. Dále rozebírá separační úzkost a její problematiku v předškolním věku. Také se věnuje potřebné přípravě dítěte na mateřskou školu a v neposlední řadě také procesu adaptace dítěte na mateřskou školu, kde poukazuje na spolupráci rodičů a učitelek, potřeby dítěte, jeho emoce a možné reakce dětí po nástupu do mateřské školy. Praktická část má za cíle popsat metody učitelek, které využívají v adaptačním období dětí, popsat komunikaci a spolupráci učitelek s rodiči, popsat nezvládnutou adaptaci dítěte/rodiče, dále poukázat na emoce učitelek v adaptačním období a na závěr popsat aktivity a činnosti používané učitelkou. Praktická část prezentuje odpovědi učitelek uskutečněné metodou rozhovoru, vzájemně je analyzuje a odpovídá na stanovené cíle a výzkumné otázky. Dle učitelek je osvědčené adaptovat děti formou her a rozhovorů a komunikovat s rodiči pozitivně a empaticky. Učitelky vnímají jako pomoc včasnou...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis deals with the issue of children's adaptation to the nursery school environment from the perspective of the teachers. Based on the teachers' statements, it points out effective activities that support children's adaptation. The work is divided into two parts, namely the theoretical part and the practical part. The theoretical part describes fear and anxiety in general and then focuses on the anxiety of a child at preschool age. It also covers separation anxiety and its issues at this age. It also deals with the necessary preparation of a child for nursery school and, last but not least, the process of a child's adaptation to that, where it points out the cooperation of parents and teachers, the child's needs, their emotions and possible reactions of children after entering nursery school. The practical part aims to deal with the methods that teachers use during the adaptation period, it describes the communication and cooperation of teachers with parents and shows the unsuccessful adaptation of the child/parent. It points out the emotions of teachers in the adaptation period and finally describes the activities used by the teacher. The practical part presents the teachers' answers by using the interview method, analyzes them together and answers the set objectives and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV