Zobrazit minimální záznam

Czech Language Textbooks for Primary Education of the End of the 20th Century
dc.contributor.advisorHájková, Eva
dc.creatorKálalová, Hana
dc.date.accessioned2025-06-20T02:50:06Z
dc.date.available2025-06-20T02:50:06Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198138
dc.description.abstractThis thesis first examines the theory of the textbook. It deals with the history of textbook research both abroad and in this country. It defines the very concept of a textbook, notes the functions and structure of a textbook and describes the ways of its evaluation. It looks at the situation in the 1990s and describes the transformation of the market after 1989. Furthermore, it examines the changes in the teaching of Czech language and literature, taking into account the debates within the field of Czech language didactics. Finally, it gives an overview of the publishing houses that started publishing new textbooks after 1989. In the practical part the thesis analyses five textbooks, with four textbooks published in the 1990s and one published in the late 1970s. It first characterises them in terms of structure, graphic design and content. It then moves on to their didactic analysis. Then the thesis compares the textbooks published in the 1990s, both with each other and with textbooks published in the previous period. The aim of the paper is to find out how the post-Soviet changes have affected the processing of new textbooks. The thesis concludes that two circumstances influenced the production of textbooks. A significant role was played by freeing of the market and the emergence of various...en_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se nejprve věnuje teorii učebnice. Zabývá se historií výzkumu učebnic jak v zahraničí, tak u nás. Definuje samotný pojem učebnice, všímá si funkcí a struktury učebnice a popisuje způsoby jejího hodnocení. Věnuje se situaci v 90. letech 20. století, popisuje proměnu trhu po roce 1989 a změny ve výuce předmětu českého jazyka a literatury s přihlédnutím k diskusím v rámci oborové didaktiky českého jazyka. Nakonec uvádí přehled nakladatelství, která po roce 1989 začala vydávat nové učebnice. Ve své praktické části práce analyzuje pět učebnic, čtyři učebnice vydané v 90. letech 20. století a jednu vydanou na konci 70. let 20. století. Nejdříve je charakterizuje z hlediska struktury, grafického zpracování a obsahu. Poté přechází k jejich didaktické analýze. Následně porovnává učebnice vydané v 90. letech 20. století, a to jak mezi sebou, tak s učebnicí vydanou v předchozím období. Cílem práce je zjistit, jak se polistopadové změny promítly do zpracování nových učebnic. Práce dochází k závěru, že na tvorbu učebnic měly vliv dvě okolnosti. Významnou roli sehrálo uvolnění trhu. To vedlo ke vzniku různých nakladatelství, která postupně nové učebnice vydávala. Další podstatný vliv na tvorbu učebnic měla oborová didaktika českého jazyka, jež otevřela diskusi o důležitosti mluvnického a...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjecttextbooken_US
dc.subjecttextbook contenten_US
dc.subjectdidactis analysisen_US
dc.subjectcommunicative curriculumen_US
dc.subjectexercisesen_US
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjectobsah učebnicecs_CZ
dc.subjectdidaktická analýzacs_CZ
dc.subjectkomunikační učivocs_CZ
dc.subjectcvičenícs_CZ
dc.titleUčebnice českého jazyka pro ZŠ konce 20. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-19
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId244477
dc.title.translatedCzech Language Textbooks for Primary Education of the End of the 20th Centuryen_US
dc.contributor.refereeVlčková, Jana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se nejprve věnuje teorii učebnice. Zabývá se historií výzkumu učebnic jak v zahraničí, tak u nás. Definuje samotný pojem učebnice, všímá si funkcí a struktury učebnice a popisuje způsoby jejího hodnocení. Věnuje se situaci v 90. letech 20. století, popisuje proměnu trhu po roce 1989 a změny ve výuce předmětu českého jazyka a literatury s přihlédnutím k diskusím v rámci oborové didaktiky českého jazyka. Nakonec uvádí přehled nakladatelství, která po roce 1989 začala vydávat nové učebnice. Ve své praktické části práce analyzuje pět učebnic, čtyři učebnice vydané v 90. letech 20. století a jednu vydanou na konci 70. let 20. století. Nejdříve je charakterizuje z hlediska struktury, grafického zpracování a obsahu. Poté přechází k jejich didaktické analýze. Následně porovnává učebnice vydané v 90. letech 20. století, a to jak mezi sebou, tak s učebnicí vydanou v předchozím období. Cílem práce je zjistit, jak se polistopadové změny promítly do zpracování nových učebnic. Práce dochází k závěru, že na tvorbu učebnic měly vliv dvě okolnosti. Významnou roli sehrálo uvolnění trhu. To vedlo ke vzniku různých nakladatelství, která postupně nové učebnice vydávala. Další podstatný vliv na tvorbu učebnic měla oborová didaktika českého jazyka, jež otevřela diskusi o důležitosti mluvnického a...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis first examines the theory of the textbook. It deals with the history of textbook research both abroad and in this country. It defines the very concept of a textbook, notes the functions and structure of a textbook and describes the ways of its evaluation. It looks at the situation in the 1990s and describes the transformation of the market after 1989. Furthermore, it examines the changes in the teaching of Czech language and literature, taking into account the debates within the field of Czech language didactics. Finally, it gives an overview of the publishing houses that started publishing new textbooks after 1989. In the practical part the thesis analyses five textbooks, with four textbooks published in the 1990s and one published in the late 1970s. It first characterises them in terms of structure, graphic design and content. It then moves on to their didactic analysis. Then the thesis compares the textbooks published in the 1990s, both with each other and with textbooks published in the previous period. The aim of the paper is to find out how the post-Soviet changes have affected the processing of new textbooks. The thesis concludes that two circumstances influenced the production of textbooks. A significant role was played by freeing of the market and the emergence of various...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV