Zobrazit minimální záznam

The Making of New Myths in Modern Art in the Context of World War II
dc.contributor.advisorKlimešová, Marie
dc.creatorHavelková, Tereza
dc.date.accessioned2025-06-20T00:08:49Z
dc.date.available2025-06-20T00:08:49Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/198056
dc.description.abstractTereza Havelková The Making of New Myths in Modern Art in the Context of World War II 2024 Abstract During the Second World War, a number of artists saw themselves as mythmakers. Their aim was not to illustrate or reinterpret myths, but to create new myths for the modern age. In a time of crisis that once again challenged the Enlightenment belief in human progress, myth appeared as a means of renewal, a reunification of reality, and a point of support for a new art and society. The war also created a specific situation for the meeting of the European andAmerican scenes. French artists who emigrated to the USA brought their interest in myth to an environment in which it was also being re-evaluated in various ways. Exploration of this exchange of ideas and inspirations at a time when myth was being abused by the totalitarian ideology of Nazism is the core of this dissertation. To understand the new thinking about myth, it is necessary to go back to the moment when its re- evaluation began, that is, to German Romanticism at the end of the eighteenth century. At that time, a group of philosophers, theorists and poets set themselves the goal of creating a new mythology that would unify the fragmented perception of the world and enable the revival of art and society. The dissertation works with the hypothesis...en_US
dc.description.abstractTereza Havelková Tvorba uměleckých nových mýtů v kontextu druhé světové války 2024 Abstrakt V období druhé světové války tvořila řada umělců, kteří sami sebe vnímali jako tvůrce mýtů. Jejich cílem nebylo mýty ilustrovat nebo reinterpretovat, ale vytvářet nové mýty pro moderní dobu. V čase krize, která znovu zpochybnila osvícenskou víru v pokrok lidstva, se mýtus jevil jako prostředek obnovy, znovusjednocení skutečnosti a opěrný bod pro nové umění a společnost. Válka také vytvořila specifickou situaci pro setkávání evropské a americké scény. Francouzští umělci, kteří emigrovali do USA, přinášeli svůj zájem o mýtus do prostředí, v němž byl ve stejné době různými způsoby přehodnocován. Zkoumání této výměny myšlenek a inspirací v době zneužívání mýtu totalitní ideologií nacismu je jádrem disertační práce. Pro pochopení nového přemýšlení o mýtu je třeba se vrátit do momentu, kdy jeho přehodnocování začalo, tedy do dob německého romantismu konce osmnáctého století. Tehdy si skupina filozofů, teoretiků a básníku vytyčila za cíl tvorbu nové mytologie, která měla sjednotit roztříštěné vnímání světa a umožnit obrodu umění i společnosti. Disertace pracuje s hypotézou, že to, co se zrodilo jako nová mytologie romantismu v reakci na krizi osvícenství a zkušenost Velké francouzské revoluce, našlo své nové vyjádření v...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectNew myth|new mythology|revolution|symbol|romanticism|ideology|totalitarianism|surrealism|abstraction|Josef Šíma|André Masson|André Breton|Max Ernst|Leonora Carrington|Kurt Seligman|Roberto Matta|Wolfgang Paalen|Mark Rothko|Adolph Gottlieb|Barnett Newman|Jackson Pollock|modern arten_US
dc.subjectNový mýtus|nová mytologie|revoluce|symbol|romantismus|ideologie|totalitarismus|surrealismus|abstrakce|Josef Šíma|André Masson|André Breton|Max Ernst|Leonora Carrington|Kurt Seligman|Roberto Matta|Wolfgang Paalen|Mark Rothko|Adolph Gottlieb|Barnett Newman|Jackson Pollock|moderní uměnícs_CZ
dc.titleTvorba uměleckých nových mýtů v kontextu druhé světové válkycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-05-07
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId216842
dc.title.translatedThe Making of New Myths in Modern Art in the Context of World War IIen_US
dc.contributor.refereeVojvodík, Josef
dc.contributor.refereePetříček, Miroslav
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Visual Artsen_US
thesis.degree.disciplineDějiny výtvarného uměnícs_CZ
thesis.degree.programHistory of Visual Artsen_US
thesis.degree.programDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Visual Artsen_US
uk.degree-program.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-program.enHistory of Visual Artsen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csTereza Havelková Tvorba uměleckých nových mýtů v kontextu druhé světové války 2024 Abstrakt V období druhé světové války tvořila řada umělců, kteří sami sebe vnímali jako tvůrce mýtů. Jejich cílem nebylo mýty ilustrovat nebo reinterpretovat, ale vytvářet nové mýty pro moderní dobu. V čase krize, která znovu zpochybnila osvícenskou víru v pokrok lidstva, se mýtus jevil jako prostředek obnovy, znovusjednocení skutečnosti a opěrný bod pro nové umění a společnost. Válka také vytvořila specifickou situaci pro setkávání evropské a americké scény. Francouzští umělci, kteří emigrovali do USA, přinášeli svůj zájem o mýtus do prostředí, v němž byl ve stejné době různými způsoby přehodnocován. Zkoumání této výměny myšlenek a inspirací v době zneužívání mýtu totalitní ideologií nacismu je jádrem disertační práce. Pro pochopení nového přemýšlení o mýtu je třeba se vrátit do momentu, kdy jeho přehodnocování začalo, tedy do dob německého romantismu konce osmnáctého století. Tehdy si skupina filozofů, teoretiků a básníku vytyčila za cíl tvorbu nové mytologie, která měla sjednotit roztříštěné vnímání světa a umožnit obrodu umění i společnosti. Disertace pracuje s hypotézou, že to, co se zrodilo jako nová mytologie romantismu v reakci na krizi osvícenství a zkušenost Velké francouzské revoluce, našlo své nové vyjádření v...cs_CZ
uk.abstract.enTereza Havelková The Making of New Myths in Modern Art in the Context of World War II 2024 Abstract During the Second World War, a number of artists saw themselves as mythmakers. Their aim was not to illustrate or reinterpret myths, but to create new myths for the modern age. In a time of crisis that once again challenged the Enlightenment belief in human progress, myth appeared as a means of renewal, a reunification of reality, and a point of support for a new art and society. The war also created a specific situation for the meeting of the European andAmerican scenes. French artists who emigrated to the USA brought their interest in myth to an environment in which it was also being re-evaluated in various ways. Exploration of this exchange of ideas and inspirations at a time when myth was being abused by the totalitarian ideology of Nazism is the core of this dissertation. To understand the new thinking about myth, it is necessary to go back to the moment when its re- evaluation began, that is, to German Romanticism at the end of the eighteenth century. At that time, a group of philosophers, theorists and poets set themselves the goal of creating a new mythology that would unify the fragmented perception of the world and enable the revival of art and society. The dissertation works with the hypothesis...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV