Tvorba uměleckých nových mýtů v kontextu druhé světové války
The Making of New Myths in Modern Art in the Context of World War II
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198056Identifikátory
SIS: 216842
Kolekce
- Kvalifikační práce [24014]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vojvodík, Josef
Petříček, Miroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny výtvarného umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
7. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Nový mýtus|nová mytologie|revoluce|symbol|romantismus|ideologie|totalitarismus|surrealismus|abstrakce|Josef Šíma|André Masson|André Breton|Max Ernst|Leonora Carrington|Kurt Seligman|Roberto Matta|Wolfgang Paalen|Mark Rothko|Adolph Gottlieb|Barnett Newman|Jackson Pollock|moderní uměníKlíčová slova (anglicky)
New myth|new mythology|revolution|symbol|romanticism|ideology|totalitarianism|surrealism|abstraction|Josef Šíma|André Masson|André Breton|Max Ernst|Leonora Carrington|Kurt Seligman|Roberto Matta|Wolfgang Paalen|Mark Rothko|Adolph Gottlieb|Barnett Newman|Jackson Pollock|modern artTereza Havelková Tvorba uměleckých nových mýtů v kontextu druhé světové války 2024 Abstrakt V období druhé světové války tvořila řada umělců, kteří sami sebe vnímali jako tvůrce mýtů. Jejich cílem nebylo mýty ilustrovat nebo reinterpretovat, ale vytvářet nové mýty pro moderní dobu. V čase krize, která znovu zpochybnila osvícenskou víru v pokrok lidstva, se mýtus jevil jako prostředek obnovy, znovusjednocení skutečnosti a opěrný bod pro nové umění a společnost. Válka také vytvořila specifickou situaci pro setkávání evropské a americké scény. Francouzští umělci, kteří emigrovali do USA, přinášeli svůj zájem o mýtus do prostředí, v němž byl ve stejné době různými způsoby přehodnocován. Zkoumání této výměny myšlenek a inspirací v době zneužívání mýtu totalitní ideologií nacismu je jádrem disertační práce. Pro pochopení nového přemýšlení o mýtu je třeba se vrátit do momentu, kdy jeho přehodnocování začalo, tedy do dob německého romantismu konce osmnáctého století. Tehdy si skupina filozofů, teoretiků a básníku vytyčila za cíl tvorbu nové mytologie, která měla sjednotit roztříštěné vnímání světa a umožnit obrodu umění i společnosti. Disertace pracuje s hypotézou, že to, co se zrodilo jako nová mytologie romantismu v reakci na krizi osvícenství a zkušenost Velké francouzské revoluce, našlo své nové vyjádření v...
Tereza Havelková The Making of New Myths in Modern Art in the Context of World War II 2024 Abstract During the Second World War, a number of artists saw themselves as mythmakers. Their aim was not to illustrate or reinterpret myths, but to create new myths for the modern age. In a time of crisis that once again challenged the Enlightenment belief in human progress, myth appeared as a means of renewal, a reunification of reality, and a point of support for a new art and society. The war also created a specific situation for the meeting of the European andAmerican scenes. French artists who emigrated to the USA brought their interest in myth to an environment in which it was also being re-evaluated in various ways. Exploration of this exchange of ideas and inspirations at a time when myth was being abused by the totalitarian ideology of Nazism is the core of this dissertation. To understand the new thinking about myth, it is necessary to go back to the moment when its re- evaluation began, that is, to German Romanticism at the end of the eighteenth century. At that time, a group of philosophers, theorists and poets set themselves the goal of creating a new mythology that would unify the fragmented perception of the world and enable the revival of art and society. The dissertation works with the hypothesis...