English as a foreign language teachers' use of motivational strategies
Využití motivačních strategií učiteli angličtiny jako cizího jazyka
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197996Identifikátory
SIS: 221288
Kolekce
- Kvalifikační práce [19359]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vlčková, Kateřina
Bendl, Stanislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Education
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
28. 4. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
angličtina jako cizí jazyk, motivace k učení se jazyku, motivační strategie učiteleKlíčová slova (anglicky)
English as a foreign language, language learning motivation, teacher motivational strategiesv českém jazyce S ohledem na prokázanou souvislost mezi motivací žáků a jejich výsledky učení ve výuce cizích jazyků si tento výzkum kladl za cíl zjistit, jak učitelé využívají motivační strategie v kontextu výuky anglického jazyka na gymnáziích v Praze. Tento výzkum je podložen publikacemi autorky, které se zabývají aktuálním stavem v oblasti výzkumu motivace ve výuce angličtiny jako cizího jazyka. V tomto výzkumu byl využit smíšený design, přičemž data byla získána prostřednictvím dotazníku od 39 učitelů z 26 gymnázií a prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů od 7 učitelů z gymnázia se zaměřením na výuku cizích jazyků. Výsledky kvantitativní analýzy ukázaly, že mezi nejčastěji používané strategie patřilo povzbuzování k riskování při používání angličtiny jako cizího jazyka, například používání angličtiny novými a zajímavými způsoby. Nejméně používanou strategií bylo žádání rodičů o zapojení do podpůrných úkolů prováděných v domácím prostředí žáka. Zjištění poukázala na několik rozdílů mezi učiteli na základě jejich mateřského jazyka i genderu. Výsledky poukazují na nutnost znalosti kontextu, díky kterému je možné využívat motivační strategie, které jsou žákům šité na míru. Větší časový a prostorový rámec pro plánování a implementaci motivačních strategií, doplněný o větší množství...