Zobrazit minimální záznam

Comparison of the Czech and Slovak Maturita exams since the division of the republics in 1993
dc.contributor.advisorMouralová, Magdalena
dc.creatorKonečný, Radek
dc.date.accessioned2025-04-17T11:07:54Z
dc.date.available2025-04-17T11:07:54Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197870
dc.description.abstractThis bachelor's thesis examines the development of the maturita exam in the Czech Republic and Slovakia from 1993 to the present day, focusing on legislative differences, historical influences, and the impacts of the COVID-19 pandemic. The aim is to clarify why the exam evolved differently in both countries despite their shared Czechoslovak foundations, and to identify which political, institutional, and societal factors influenced this process. The theoretical framework of the thesis is Path Dependence, illustrating how early reform steps shape the long-term trajectory of educational policy, combined with a quasi-experimental comparative approach that allows for the parallel study of two evolving systems. The analysis draws on legislative documents, statistics, annual reports from institutions such as CERMAT and NÚCEM, as well as scholarly literature. It highlights that, in the Czech environment, multiple amendments and delays occurred during the introduction of the state leaving exam, whereas in Slovakia the concept of a unified exam was adopted more quickly. Particular attention is paid to the crisis period of the COVID-19 pandemic, when Slovakia canceled the exam and assessed students based on their previous academic performance, while the Czech Republic implemented only partial modifications...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce zkoumá vývoj maturitní zkoušky v České republice a na Slovensku od roku 1993 do současnosti, přičemž se zaměřuje na legislativní rozdíly, historické vlivy a dopady pandemie COVID-19. Cílem je objasnit, proč se zkouška v obou zemích vyvíjela odlišně, navzdory společnému československému základu, a jaký vliv na tento proces měly politické, institucionální a společenské faktory. Teoretickým rámcem práce je Path Dependence, která objasňuje, jak rané reformní kroky ovlivňují dlouhodobé směřování vzdělávací politiky, a komparativní přístup typu kvazi-experimentu, umožňující sledovat dva paralelně se rozvíjející systémy. Analýza vychází z legislativních dokumentů, statistik, výročních zpráv institucí CERMAT a NÚCEM i odborné literatury. Zdůrazňuje přitom, že v českém prostředí proběhla řada novel a odkladů při zavádění státní maturity, zatímco na Slovensku byla koncepce jednotné zkoušky přijata rychleji. Zvláštní pozornost je věnována krizovému období pandemie COVID-19, kdy Slovensko maturitu zrušilo a hodnotilo žáky podle dosavadních studijních výsledků, zatímco Česko přijalo pouze dílčí úpravy a zachovalo didaktické testy. Výsledky ukazují, že i navzdory společnému výchozímu základu může politická dynamika a historická zkušenost výrazně ovlivnit současnou podobu i funkci maturitní...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectMaturita examen_US
dc.subjectTransformation of the maturita examen_US
dc.subjectGoals of the maturita examen_US
dc.subjectEducational policyen_US
dc.subjectMaturita exam modelen_US
dc.subjectPath Dependenceen_US
dc.subjectMaturitní zkouškacs_CZ
dc.subjectproměna maturitní zkouškycs_CZ
dc.subjectcíle maturitní zkouškycs_CZ
dc.subjectvzdělávací politikacs_CZ
dc.subjectmodel maturitní zkouškycs_CZ
dc.subjectPath Dependencecs_CZ
dc.titleKomparace české a slovenské maturitní zkoušky od rozdělení republik v roce 1993cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-03-27
dc.description.departmentDepartment of Public and Social Policyen_US
dc.description.departmentKatedra veřejné a sociální politikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId281873
dc.title.translatedComparison of the Czech and Slovak Maturita exams since the division of the republics in 1993en_US
dc.contributor.refereeČerný, Jakub
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePolitologie a veřejná politikacs_CZ
thesis.degree.disciplinePolitical Science and Public Policyen_US
thesis.degree.programPolitical Science and Public Policyen_US
thesis.degree.programPolitologie a veřejná politikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Public and Social Policyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csPolitologie a veřejná politikacs_CZ
uk.degree-discipline.enPolitical Science and Public Policyen_US
uk.degree-program.csPolitologie a veřejná politikacs_CZ
uk.degree-program.enPolitical Science and Public Policyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce zkoumá vývoj maturitní zkoušky v České republice a na Slovensku od roku 1993 do současnosti, přičemž se zaměřuje na legislativní rozdíly, historické vlivy a dopady pandemie COVID-19. Cílem je objasnit, proč se zkouška v obou zemích vyvíjela odlišně, navzdory společnému československému základu, a jaký vliv na tento proces měly politické, institucionální a společenské faktory. Teoretickým rámcem práce je Path Dependence, která objasňuje, jak rané reformní kroky ovlivňují dlouhodobé směřování vzdělávací politiky, a komparativní přístup typu kvazi-experimentu, umožňující sledovat dva paralelně se rozvíjející systémy. Analýza vychází z legislativních dokumentů, statistik, výročních zpráv institucí CERMAT a NÚCEM i odborné literatury. Zdůrazňuje přitom, že v českém prostředí proběhla řada novel a odkladů při zavádění státní maturity, zatímco na Slovensku byla koncepce jednotné zkoušky přijata rychleji. Zvláštní pozornost je věnována krizovému období pandemie COVID-19, kdy Slovensko maturitu zrušilo a hodnotilo žáky podle dosavadních studijních výsledků, zatímco Česko přijalo pouze dílčí úpravy a zachovalo didaktické testy. Výsledky ukazují, že i navzdory společnému výchozímu základu může politická dynamika a historická zkušenost výrazně ovlivnit současnou podobu i funkci maturitní...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis examines the development of the maturita exam in the Czech Republic and Slovakia from 1993 to the present day, focusing on legislative differences, historical influences, and the impacts of the COVID-19 pandemic. The aim is to clarify why the exam evolved differently in both countries despite their shared Czechoslovak foundations, and to identify which political, institutional, and societal factors influenced this process. The theoretical framework of the thesis is Path Dependence, illustrating how early reform steps shape the long-term trajectory of educational policy, combined with a quasi-experimental comparative approach that allows for the parallel study of two evolving systems. The analysis draws on legislative documents, statistics, annual reports from institutions such as CERMAT and NÚCEM, as well as scholarly literature. It highlights that, in the Czech environment, multiple amendments and delays occurred during the introduction of the state leaving exam, whereas in Slovakia the concept of a unified exam was adopted more quickly. Particular attention is paid to the crisis period of the COVID-19 pandemic, when Slovakia canceled the exam and assessed students based on their previous academic performance, while the Czech Republic implemented only partial modifications...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra veřejné a sociální politikycs_CZ
thesis.grade.codeD
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV