Komparace české a slovenské maturitní zkoušky od rozdělení republik v roce 1993
Comparison of the Czech and Slovak Maturita exams since the division of the republics in 1993
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197870Identifikátory
SIS: 281873
Kolekce
- Kvalifikační práce [18442]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Černý, Jakub
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Politologie a veřejná politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
27. 3. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Maturitní zkouška, proměna maturitní zkoušky, cíle maturitní zkoušky, vzdělávací politika, model maturitní zkoušky, Path DependenceKlíčová slova (anglicky)
Maturita exam, Transformation of the maturita exam, Goals of the maturita exam, Educational policy, Maturita exam model, Path DependenceTato bakalářská práce zkoumá vývoj maturitní zkoušky v České republice a na Slovensku od roku 1993 do současnosti, přičemž se zaměřuje na legislativní rozdíly, historické vlivy a dopady pandemie COVID-19. Cílem je objasnit, proč se zkouška v obou zemích vyvíjela odlišně, navzdory společnému československému základu, a jaký vliv na tento proces měly politické, institucionální a společenské faktory. Teoretickým rámcem práce je Path Dependence, která objasňuje, jak rané reformní kroky ovlivňují dlouhodobé směřování vzdělávací politiky, a komparativní přístup typu kvazi-experimentu, umožňující sledovat dva paralelně se rozvíjející systémy. Analýza vychází z legislativních dokumentů, statistik, výročních zpráv institucí CERMAT a NÚCEM i odborné literatury. Zdůrazňuje přitom, že v českém prostředí proběhla řada novel a odkladů při zavádění státní maturity, zatímco na Slovensku byla koncepce jednotné zkoušky přijata rychleji. Zvláštní pozornost je věnována krizovému období pandemie COVID-19, kdy Slovensko maturitu zrušilo a hodnotilo žáky podle dosavadních studijních výsledků, zatímco Česko přijalo pouze dílčí úpravy a zachovalo didaktické testy. Výsledky ukazují, že i navzdory společnému výchozímu základu může politická dynamika a historická zkušenost výrazně ovlivnit současnou podobu i funkci maturitní...
This bachelor's thesis examines the development of the maturita exam in the Czech Republic and Slovakia from 1993 to the present day, focusing on legislative differences, historical influences, and the impacts of the COVID-19 pandemic. The aim is to clarify why the exam evolved differently in both countries despite their shared Czechoslovak foundations, and to identify which political, institutional, and societal factors influenced this process. The theoretical framework of the thesis is Path Dependence, illustrating how early reform steps shape the long-term trajectory of educational policy, combined with a quasi-experimental comparative approach that allows for the parallel study of two evolving systems. The analysis draws on legislative documents, statistics, annual reports from institutions such as CERMAT and NÚCEM, as well as scholarly literature. It highlights that, in the Czech environment, multiple amendments and delays occurred during the introduction of the state leaving exam, whereas in Slovakia the concept of a unified exam was adopted more quickly. Particular attention is paid to the crisis period of the COVID-19 pandemic, when Slovakia canceled the exam and assessed students based on their previous academic performance, while the Czech Republic implemented only partial modifications...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Proměny modelu maturitní zkoušky v České republice
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOKabele, Jiří (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Datum obhajoby: 8. 9. 2015Předmětem diplomové práce jsou modely maturitní zkoušky měnící se v čase vlivem vzdělávací politiky státu a mnohdy bouřlivého politického vývoje. Teoretická část obsahuje historickou analýzu maturitní zkoušky a jejích ... -
Řídící činnosti orgánů zajišťujících společnou část maturitní zkoušky v náběhové fázi v roce 2011
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOOčenášek, Vladimír (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 13. 9. 2012Maturitní zkouška se od roku 2011 skládá ze dvou částí - společné (státní) a profilové (školní). První plán na konání této podoby maturitní zkoušky se objevil za tzv. první vlády Václava Klause (ministr školství Ivan Pilip) ... -
Vybrané aspekty státní maturitní zkoušky z pohledu studentů pražských gymnázií
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOAndrýsková, Petra (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 24. 5. 2017Tématem této diplomové práce je státní maturitní zkouška a její vybrané aspekty z pohledu studentů pražských gymnázií. Cílem práce je zmapovat současnou situaci týkající se státních maturitních zkoušek s důrazem na vybrané ...