Komunikace veřejného zdraví v oblasti prevence obezity: pohled do současného mediálního prostoru, komunikace influencerů a vnímání cílového publika
Public Health Communication in Obesity Prevention: Insights into the Current Media Space, Influencer Communication and Audience Preception
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197568Identifikátory
SIS: 217378
Kolekce
- Kvalifikační práce [18349]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gojda, Jan
Tahal, Radek
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální a komunikační studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
26. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Health communication, obezita, prevence, hubnutí, zdravý životní styl, strategická komunikace, evidence-based policy, komunikace veřejného zdraví, digitální médiaKlíčová slova (anglicky)
Health communication, obesity, prevention, weight loss, healthy lifestyle, strategic communication, evidence-based policy, public health communication, digital mediaDisertační práce se zaměřuje na problematiku komunikace veřejného zdraví v oblasti prevence obezity s důrazem na roli médií a vlivu influencerů na vnímání tohoto tématu mezi cílovým publikem. V kontextu rostoucí prevalence obezity v České republice, která postihuje více než 60 % populace, práce analyzuje, jakým způsobem jsou sdělení týkající se obezity a zdravého životního stylu prezentována v mediálním prostoru a jak jsou tato sdělení vnímána veřejností. Ve své analytické části práce zkoumá, jak se v průběhu posledních dvou dekád proměnila mediální reprezentace obezity v českých médiích a jaký vliv mají digitální média, především sociální sítě a influenceři, na vnímání zdravého životního stylu a tělesného ideálu. Klíčovou roli hraje teorie sociálního srovnávání a objektifikace, které jsou aplikovány na analýzu toho, jak jsou ženy s BMI nad 25 ovlivňovány mediálními obsahy a jaké důsledky to má na jejich sebehodnocení a chování. Diskuze se věnuje propojení současných teoretických konceptů s empirickými daty získanými z hloubkových rozhovorů a obsahové analýzy mediálních obsahů na sociálních sítích. Závěry ukazují, že mediální sdělení, zejména od influencerů, hrají významnou roli v utváření postojů k obezitě a zdravému životnímu stylu. Tyto vlivy mohou být jak pozitivní, přispívající k osvětě a...
The dissertation focuses on the issue of public health communication in the field of obesity prevention, with an emphasis on the role of media and influencers in shaping the perception of this topic among target audiences. In the context of the growing prevalence of obesity in the Czech Republic, which affects more than 60% of the population, the work analyses how messages related to obesity and healthy lifestyles are presented in the media space and how these messages are perceived by the public. In its analytical part, the dissertation examines how media representation of obesity in Czech media has changed over the past two decades and the influence of digital media, especially social networks and influencers, on perceptions of a healthy lifestyle and body image. Theories of social comparison and objectification play a key role, applied to analyse how women with a BMI over 25 are influenced by media content and what consequences this has on their self-esteem and behaviour. The discussion section explores the connection between current theoretical concepts and empirical data obtained from in-depth interviews and content analysis of media content on social networks. The conclusions indicate that media messages, especially from influencers, play a significant role in shaping attitudes towards...