Zobrazit minimální záznam

Perception of Otherness in School Clasroom
dc.creatorMilerská, Kateřina
dc.date.accessioned2025-03-18T09:54:32Z
dc.date.available2025-03-18T09:54:32Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197564
dc.description.abstractThe dissertation aims to clarify how pupils perceive the phenomenon of otherness in school classes. It is an attempt to connect philosophical concepts with practice which we can see in the environment of elementary schools. This thesis will develop the question of to which extent the students understand and perceive the otherness of their classmates, both those without specific needs and those with them and who are therefore integrated into the mainstream education thanks to the relatively recent phenomenon of inclusion. The given phenomena will be looked at from the philosophical point of view because psychology and sociology do not take into account all the dimensions of inclusion that are connected to this phenomenon. The given issue will be viewed from the position of phenomenology, which aims to go to the things themselves. The work is thus based on key works by Edmund Husserl, Maurice Merleau-Ponty and Emmanuel Lévinas. Their concepts are developed from the perspective of the phenomenon of perception and otherness. An insight into children's souls was obtained in the form of qualitative research using the methods of interview and of written form in which the students summarize their attitude and previous experience with otherness. The data were obtained from pupils who have already completed...en_US
dc.description.abstractDisertační práce si klade za cíl objasnit, jak žáci vnímají fenomén jinakosti ve školních třídách. Jedná se o pokus propojení filosofických koncepcí s praxí, která se ukazuje v prostředí základních škol. V této práci bude rozvíjena otázka, do jaké míry žáci chápou a vnímají jinakost svých spolužáků, ať již žáků bez specifických potřeb, tak i těch, kteří specifické potřeby mají a jsou začleněni do základního proudu vzdělávání, díky relativně novodobému fenoménu inkluze. Na dané fenomény bude pohlíženo z pozice filosofie, neboť psychologie a sociologie nezohledňují všechny dimenze inkluze, které se k tomuto fenoménu pojí. Na danou problematiku bude pohlíženo z pozice fenomenologie, která si klade za cíl jít k věcem samým. Práce tak vychází ze stěžejních děl od Edmunda Husserla, Maurice Merleau-Pontyho a Emmanuela Lévinase. Jejich koncepce jsou rozvíjeny z pohledu fenoménu vnímání a jinakosti. Vhled do dětských duší byl získán formou kvalitativního výzkumu metodou rozhovoru a písemného projevu, kde žáci shrnují svůj postoj a dosavadní zkušenost s jinakostí. Data byla získána od žáků, kteří již prošli devítiletou základní školou a jsou nyní v prvním ročníku středních škol. Práce se unikátním způsobem pokouší zodpovědět otázku, jak žáci vnímali jinakost ve svých třídách na základní škole. Odpověď na...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectJinakostcs_CZ
dc.subjectvnímánícs_CZ
dc.subjectinkluzivní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectžákcs_CZ
dc.subjectškolacs_CZ
dc.subjectvýukacs_CZ
dc.subjectvýchovacs_CZ
dc.subjectOthernessen_US
dc.subjectperceptionen_US
dc.subjectinclusive educationen_US
dc.subjectpupilen_US
dc.subjectschoolen_US
dc.subjectschoolingen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.titleVnímání jinakosti ve školních třídáchcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-03-05
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId276005
dc.title.translatedPerception of Otherness in School Clasroomen_US
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csDisertační práce si klade za cíl objasnit, jak žáci vnímají fenomén jinakosti ve školních třídách. Jedná se o pokus propojení filosofických koncepcí s praxí, která se ukazuje v prostředí základních škol. V této práci bude rozvíjena otázka, do jaké míry žáci chápou a vnímají jinakost svých spolužáků, ať již žáků bez specifických potřeb, tak i těch, kteří specifické potřeby mají a jsou začleněni do základního proudu vzdělávání, díky relativně novodobému fenoménu inkluze. Na dané fenomény bude pohlíženo z pozice filosofie, neboť psychologie a sociologie nezohledňují všechny dimenze inkluze, které se k tomuto fenoménu pojí. Na danou problematiku bude pohlíženo z pozice fenomenologie, která si klade za cíl jít k věcem samým. Práce tak vychází ze stěžejních děl od Edmunda Husserla, Maurice Merleau-Pontyho a Emmanuela Lévinase. Jejich koncepce jsou rozvíjeny z pohledu fenoménu vnímání a jinakosti. Vhled do dětských duší byl získán formou kvalitativního výzkumu metodou rozhovoru a písemného projevu, kde žáci shrnují svůj postoj a dosavadní zkušenost s jinakostí. Data byla získána od žáků, kteří již prošli devítiletou základní školou a jsou nyní v prvním ročníku středních škol. Práce se unikátním způsobem pokouší zodpovědět otázku, jak žáci vnímali jinakost ve svých třídách na základní škole. Odpověď na...cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation aims to clarify how pupils perceive the phenomenon of otherness in school classes. It is an attempt to connect philosophical concepts with practice which we can see in the environment of elementary schools. This thesis will develop the question of to which extent the students understand and perceive the otherness of their classmates, both those without specific needs and those with them and who are therefore integrated into the mainstream education thanks to the relatively recent phenomenon of inclusion. The given phenomena will be looked at from the philosophical point of view because psychology and sociology do not take into account all the dimensions of inclusion that are connected to this phenomenon. The given issue will be viewed from the position of phenomenology, which aims to go to the things themselves. The work is thus based on key works by Edmund Husserl, Maurice Merleau-Ponty and Emmanuel Lévinas. Their concepts are developed from the perspective of the phenomenon of perception and otherness. An insight into children's souls was obtained in the form of qualitative research using the methods of interview and of written form in which the students summarize their attitude and previous experience with otherness. The data were obtained from pupils who have already completed...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV