Zobrazit minimální záznam

Construction of Ethnicity in Nursing Textbooks A Discursive Analysis of Selected Educational Materials
dc.contributor.advisorSynek, Michal
dc.creatorDus, Daniel
dc.date.accessioned2025-02-27T10:04:04Z
dc.date.available2025-02-27T10:04:04Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197325
dc.description.abstractPředkládaná práce se zabývá konstrukcí etnicity v učebnicích ošetřovatelství. Tato práce vychází z konstruktivistických východisek, které popisuji v úvodní části textu. Hlavním cílem práce je popsat způsoby, kterými je konstruována etnicita ve vybraných učebnicích ošetřovatelství. V úvodní části práce se věnuji konstruktivistickým přístupům k etnicitě, dále se soustřeďuji na význam učebnic, vzdělávání a "etnicitu" jakožto důležitý determinant zdraví. Tyto první dvě kapitoly zdůrazňují význam toho, proč je důležité sledovat "etnicitu" v učebnicích. Část této práce se věnuje také popisu vybraných učebnic ošetřovatelství, teorii a oborům ze kterých učebnice vycházejí. Texty učebnic referujících o "etnicitě" analyzuji z diskurzivních pozic, konkrétně se jedná o diskurzivní analýzu, tak jak jí rozumí van Dijk a další. Výsledky analýzy pak ukazují nejenom samotnou konstruovanost etnicity, ale především způsoby, jakými je v textech vytvářena. Při konstrukci etnicity převládá zdůrazňování odlišností a negativní vyobrazení skupin aktérů a aktérek spojovaných s "etnicitou". Tato zjištění jsou v práci konfrontována s účelem multikulturního ošetřovatelství, oboru, ze kterého texty učebnic vycházejí. Tato práce otvírá téma etnické kategorizace v učebnicích ošetřovatelství a zdůrazňuje nutnost revize současné...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis examines the construction of ethnicity in nursing textbooks. The study is grounded in constructivist perspectives, which are outlined in the introductory part of the text. The main objective of the thesis is to describe the ways in which ethnicity is constructed in selected nursing textbooks. The introductory part discusses constructivist approaches to ethnicity and focuses on the significance of textbooks, education, and "ethnicity" as an important determinant of health. These first two chapters emphasize the importance of monitoring "ethnicity" in textbooks. Part of this work is dedicated to describing the selected nursing textbooks, the theories, and the disciplines from which these textbooks originate. Texts in the textbooks referencing "ethnicity" are analyzed from a discursive perspective, specifically employing discourse analysis as understood by van Dijk and others. The results of the analysis reveal not only the constructed nature of ethnicity but also the ways in which it is created within the texts. The construction of ethnicity predominantly emphasizes differences and presents negative depictions of groups of individuals associated with "ethnicity." These findings are confronted with the purpose of multicultural nursing, the discipline from which the textbook texts...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectučebnice ošetřovatelstvícs_CZ
dc.subjectetnicitacs_CZ
dc.subjectkonstruktivismuscs_CZ
dc.subjectdiskurzivní analýzacs_CZ
dc.subjectnursing textbooksen_US
dc.subjectethnicityen_US
dc.subjectconstructivismen_US
dc.subjectdiscourse analysisen_US
dc.titleKonstrukce etnicity v učebnicích ošetřovatelství diskurzivní analýza vybraných výukových materiálůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-02-06
dc.description.departmentProgramme Management and Supervisionen_US
dc.description.departmentProgram Řízení a supervizecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId262305
dc.title.translatedConstruction of Ethnicity in Nursing Textbooks A Discursive Analysis of Selected Educational Materialsen_US
dc.contributor.refereeLejsal, Matěj
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineManagement and Supervision in Social and Health Care Organizations with specialisation in Managementen_US
thesis.degree.disciplineŘízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích se specializací Řízenícs_CZ
thesis.degree.programManagement and Supervision in Social and Health Care Organizationsen_US
thesis.degree.programŘízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacíchcs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Program Řízení a supervizecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Programme Management and Supervisionen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csŘízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích se specializací Řízenícs_CZ
uk.degree-discipline.enManagement and Supervision in Social and Health Care Organizations with specialisation in Managementen_US
uk.degree-program.csŘízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacíchcs_CZ
uk.degree-program.enManagement and Supervision in Social and Health Care Organizationsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPředkládaná práce se zabývá konstrukcí etnicity v učebnicích ošetřovatelství. Tato práce vychází z konstruktivistických východisek, které popisuji v úvodní části textu. Hlavním cílem práce je popsat způsoby, kterými je konstruována etnicita ve vybraných učebnicích ošetřovatelství. V úvodní části práce se věnuji konstruktivistickým přístupům k etnicitě, dále se soustřeďuji na význam učebnic, vzdělávání a "etnicitu" jakožto důležitý determinant zdraví. Tyto první dvě kapitoly zdůrazňují význam toho, proč je důležité sledovat "etnicitu" v učebnicích. Část této práce se věnuje také popisu vybraných učebnic ošetřovatelství, teorii a oborům ze kterých učebnice vycházejí. Texty učebnic referujících o "etnicitě" analyzuji z diskurzivních pozic, konkrétně se jedná o diskurzivní analýzu, tak jak jí rozumí van Dijk a další. Výsledky analýzy pak ukazují nejenom samotnou konstruovanost etnicity, ale především způsoby, jakými je v textech vytvářena. Při konstrukci etnicity převládá zdůrazňování odlišností a negativní vyobrazení skupin aktérů a aktérek spojovaných s "etnicitou". Tato zjištění jsou v práci konfrontována s účelem multikulturního ošetřovatelství, oboru, ze kterého texty učebnic vycházejí. Tato práce otvírá téma etnické kategorizace v učebnicích ošetřovatelství a zdůrazňuje nutnost revize současné...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis examines the construction of ethnicity in nursing textbooks. The study is grounded in constructivist perspectives, which are outlined in the introductory part of the text. The main objective of the thesis is to describe the ways in which ethnicity is constructed in selected nursing textbooks. The introductory part discusses constructivist approaches to ethnicity and focuses on the significance of textbooks, education, and "ethnicity" as an important determinant of health. These first two chapters emphasize the importance of monitoring "ethnicity" in textbooks. Part of this work is dedicated to describing the selected nursing textbooks, the theories, and the disciplines from which these textbooks originate. Texts in the textbooks referencing "ethnicity" are analyzed from a discursive perspective, specifically employing discourse analysis as understood by van Dijk and others. The results of the analysis reveal not only the constructed nature of ethnicity but also the ways in which it is created within the texts. The construction of ethnicity predominantly emphasizes differences and presents negative depictions of groups of individuals associated with "ethnicity." These findings are confronted with the purpose of multicultural nursing, the discipline from which the textbook texts...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Řízení a supervizecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]
No Thumbnail [100%x80]

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV