Emotional Connections to AI Influencers
Emoční vazby k AI influencerům
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197288Identifikátory
SIS: 276081
Kolekce
- Kvalifikační práce [18349]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Moravcová, Hana
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Strategická komunikace
Katedra / ústav / klinika
Katedra marketingové komunikace a public relations
Datum obhajoby
5. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
AI influenceři, emoční vazby, tísnivé údolí, antropomorfismus, AI-lidské vztahy, virtuální influenceři, emoce vůči AI, ztotožnitelnost, autenticita, sociální normyKlíčová slova (anglicky)
AI Influencers, Emotional Connections, Uncanny Valley, Anthropomorphism, AI-Human Relationships, Virtual Influencers, Emotions Towards AI, Relatability, Authenticity, Societal NormsTato diplomová práce zkoumá emocionální vazby na AI influencery a faktory, které je ovlivňují, jako jsou vlastnosti budování vztahů, vliv emocí na tyto vazby, význam společenského zázemí, univerzálnosti obsahu a vlivu tísnivého údolí. Pro účely zkoumání byly vybrány tři typy virtuálních influencerů, kteří se liší úrovní antropomorfismu, dva z nich nesoucí lidskou podobu a jeden jako kreslená postavička. Pro účely této práce bylo stanoveno pět hypotéz vycházejících ze současných teorií, které jsou zkoumány prostřednictvím kvalitativního výzkumu. Polostrukturované rozhovory se zaměřují na vnímání chování a vzhledu AI influencerů a jejich vliv na uživatele a vznik emocionálních vazeb. V těchto hypotézách se předpokládá, že uživatelé navazují emocionální vazby s AI influencery podobně jako s lidskými influencery, přičemž faktory, které mohou hrát roli při vytváření těchto vazeb, jsou podrobněji zkoumány v souladu se současnými teoriemi.
This study examines emotional connections to AI influencers and factors influencing them such as perceived trust and relationship-building characteristics of influencers, the effect of emotions on those connections, as well as the potential importance of societal background, the universality of the content, and the influence of the uncanny valley effect. With this intention, three types of virtual influencers are examined, differentiating in their levels of anthropomorphism, two of which carry the resemblance of a human and one being a cartoon character. For the purpose of this thesis, five hypotheses stemming from contemporary theories are established and examined through qualitative research, and semi-structured interviews are conducted to focus on the perceptions of AI influencers' behaviour and appearance and its effect on the user and the establishment of emotional connections. In these hypotheses, users are expected to establish an emotional connection with the AI influencers in similar ways they would with human influencers, and the factors which might play a role in creating said connections are investigated in further detail in line with current theories.