Zobrazit minimální záznam

Attitudes of Generation Z Towards GMOs and the Impact of Information Interventions
dc.contributor.advisorPštross, Karolína
dc.creatorHofmanová, Terezie
dc.date.accessioned2025-02-26T10:34:15Z
dc.date.available2025-02-26T10:34:15Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197287
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na strategickou komunikaci v oblasti geneticky modifikovaných potravin (GMP) a analyzuje postoje mladých Čechů ve věku 18 až 25 let, sémanticky označovaných jako Generace Z. Hlavním cílem práce je zjistit, jak informační intervence ovlivňují jejich postoje a obavy vůči GMP, a identifikovat klíčové faktory formující tyto postoje. Teoretická část definuje klíčové koncepty strategické komunikace, popisuje problematiku genetické modifikace ve světovém, evropském i českém kontextu, a to včetně legislativních regulací a postojů veřejnosti. Tato část stručně sumarizuje přínosy a rizika spojená s environmentálními, zdravotními a ekonomickými aspekty daného tématu. Dále se věnuje literatuře k tématům jako jsou vnímání a hodnocení rizika, vědecký konsensus a důvěra, deficitní model či mentální zkratky. Empirická část využívá kombinaci kvantitativního a kvalitativního výzkumu, a to formou dotazníkového šetření a fokusní skupiny. Výzkum ukázal, že mladí Češi mají převážně neutrální až pozitivní postoje vůči GMP, přičemž jejich nejčastější obavy se týkají dlouhodobých zdravotních dopadů a ekologických rizik. Významným zjištěním práce bylo, že intervence neměly natolik zásadní vliv, jak bylo očekáváno. Silnější dopad měly interakce mezi účastníky fokusní skupiny, které vedly k...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis focuses on strategic communication in the field of genetically modified food (GM food) and analyses the attitudes of young Czechs aged 18 to 25, semantically referred to as Generation Z. The main aim of the thesis is to find out how information interventions influence their attitudes and concerns towards GM food and to identify key factors shaping these attitudes. The theoretical part defines key concepts of strategic communication, describes the issue of genetic modification in the global, European and Czech context, including legislative regulations and public attitudes. This section briefly summarises the benefits and risks associated with the environmental, health and economic aspects of the topic. It also reviews the literature on topics such as risk perception and assessment, scientific consensus and trust, the deficit model and mental shortcuts. The empirical part uses a combination of quantitative and qualitative research in the form of a questionnaire survey and a focus group. The research showed that young Czechs have mostly neutral to positive attitudes towards GM food, with their most common concerns relating to long-term health impacts and environmental risks. A significant finding of the thesis was that the interventions did not have as significant impact as expected....en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectGeneticky modifikované organismycs_CZ
dc.subjectGenerace Zcs_CZ
dc.subjectdeficitní modelcs_CZ
dc.subjectstrategická komunikacecs_CZ
dc.subjectkomunikace vědycs_CZ
dc.subjectvnímání rizikacs_CZ
dc.subjectdůvěra v komunikacics_CZ
dc.subjectGenetically modified organismsen_US
dc.subjectGeneration Zen_US
dc.subjectdeficit modelen_US
dc.subjectstrategic communicationen_US
dc.subjectscience communicationen_US
dc.subjectrisk perceptionen_US
dc.subjecttrust in communicationen_US
dc.titlePostoje generace Z vůči GMO a vliv informačních intervencícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-02-05
dc.description.departmentDepartment of Marketing Communication and Public Relationsen_US
dc.description.departmentKatedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId276918
dc.title.translatedAttitudes of Generation Z Towards GMOs and the Impact of Information Interventionsen_US
dc.contributor.refereeMoravcová, Hana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineStrategic communicationen_US
thesis.degree.disciplineStrategická komunikacecs_CZ
thesis.degree.programStrategic communicationen_US
thesis.degree.programStrategická komunikacecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Marketing Communication and Public Relationsen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csStrategická komunikacecs_CZ
uk.degree-discipline.enStrategic communicationen_US
uk.degree-program.csStrategická komunikacecs_CZ
uk.degree-program.enStrategic communicationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na strategickou komunikaci v oblasti geneticky modifikovaných potravin (GMP) a analyzuje postoje mladých Čechů ve věku 18 až 25 let, sémanticky označovaných jako Generace Z. Hlavním cílem práce je zjistit, jak informační intervence ovlivňují jejich postoje a obavy vůči GMP, a identifikovat klíčové faktory formující tyto postoje. Teoretická část definuje klíčové koncepty strategické komunikace, popisuje problematiku genetické modifikace ve světovém, evropském i českém kontextu, a to včetně legislativních regulací a postojů veřejnosti. Tato část stručně sumarizuje přínosy a rizika spojená s environmentálními, zdravotními a ekonomickými aspekty daného tématu. Dále se věnuje literatuře k tématům jako jsou vnímání a hodnocení rizika, vědecký konsensus a důvěra, deficitní model či mentální zkratky. Empirická část využívá kombinaci kvantitativního a kvalitativního výzkumu, a to formou dotazníkového šetření a fokusní skupiny. Výzkum ukázal, že mladí Češi mají převážně neutrální až pozitivní postoje vůči GMP, přičemž jejich nejčastější obavy se týkají dlouhodobých zdravotních dopadů a ekologických rizik. Významným zjištěním práce bylo, že intervence neměly natolik zásadní vliv, jak bylo očekáváno. Silnější dopad měly interakce mezi účastníky fokusní skupiny, které vedly k...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis focuses on strategic communication in the field of genetically modified food (GM food) and analyses the attitudes of young Czechs aged 18 to 25, semantically referred to as Generation Z. The main aim of the thesis is to find out how information interventions influence their attitudes and concerns towards GM food and to identify key factors shaping these attitudes. The theoretical part defines key concepts of strategic communication, describes the issue of genetic modification in the global, European and Czech context, including legislative regulations and public attitudes. This section briefly summarises the benefits and risks associated with the environmental, health and economic aspects of the topic. It also reviews the literature on topics such as risk perception and assessment, scientific consensus and trust, the deficit model and mental shortcuts. The empirical part uses a combination of quantitative and qualitative research in the form of a questionnaire survey and a focus group. The research showed that young Czechs have mostly neutral to positive attitudes towards GM food, with their most common concerns relating to long-term health impacts and environmental risks. A significant finding of the thesis was that the interventions did not have as significant impact as expected....en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra marketingové komunikace a public relationscs_CZ
thesis.grade.codeD
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV