Zobrazit minimální záznam

Intergenerational cultural transmission in primary school students with a focus on literacy
dc.contributor.advisorŠafr, Jiří
dc.creatorPisani, Gabriel
dc.date.accessioned2025-02-26T10:32:53Z
dc.date.available2025-02-26T10:32:53Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197280
dc.description.abstract(česky) Práce se věnuje mezigenerační transmisi kulturního kapitálu a konkrétně se zaměřuje na otázku, jakým způsobem dochází k transmisi kulturního kapitálu v rodinném prostředí a zda a jak tyto procesy ovlivňují formování kulturního vkusu již ve věku povinné školní docházky. Hypotézy byly ověřovány v populaci žáků a jejich rodičů z 16 škol v Moravskoslezském kraji (data z výzkumu SOU AV ČR). Výsledky mezi žáky z hlediska vkusu v oblasti knižních žánrů nepotvrzují přítomnost zcela jasné hierarchie, nicméně pokud jde o čtení digitálních textů na internetu a volnočasové aktivity dětí, kulturní hierarchie z hlediska vkusu je zřetelná. Ve věci mezigenerační transmise se jako nejdůležitější jeví společné aktivity rodičů s dětmi (tzv. Společný rozvoj). Vliv vzdělání rodičů jako takový je minimální a projevuje se pouze v případě kulturních znalostí.cs_CZ
dc.description.abstract(in English): The work is devoted to the intergenerational transmission of cultural capital and specifically focuses on the question of how cultural capital is transmitted in the family environment and whether and how these processes influence the formation of cultural taste already at the age of compulsory schooling. The hypotheses were verified in the population of pupils and their parents from 16 schools in the Moravian-Silesian Region (data from research by the SOU of the Academy of Sciences of the Czech Republic). The results among pupils in terms of taste in the field of book genres do not confirm the presence of a clear hierarchy, however, when it comes to reading digital texts on the Internet and children's leisure activities, a cultural hierarchy in terms of taste is clear. In the matter of intergenerational transmission, joint activities of parents and children (so-called joint development) appear to be the most important. The influence of parents' education as such is minimal and manifests itself only in the case of cultural knowledge.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectkulturní kapitál|kulturní vkus|základní škola|čtenářství|mezigenerační transmisecs_CZ
dc.subjectcultural capital|cultural taste|primary school|literacy|intergenerational transmissionen_US
dc.titleMezigenerační kulturní transmise u žáků základní školy se zaměřením na čtenářstvícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-02-04
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId254522
dc.title.translatedIntergenerational cultural transmission in primary school students with a focus on literacyen_US
dc.contributor.refereePodaná, Zuzana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs(česky) Práce se věnuje mezigenerační transmisi kulturního kapitálu a konkrétně se zaměřuje na otázku, jakým způsobem dochází k transmisi kulturního kapitálu v rodinném prostředí a zda a jak tyto procesy ovlivňují formování kulturního vkusu již ve věku povinné školní docházky. Hypotézy byly ověřovány v populaci žáků a jejich rodičů z 16 škol v Moravskoslezském kraji (data z výzkumu SOU AV ČR). Výsledky mezi žáky z hlediska vkusu v oblasti knižních žánrů nepotvrzují přítomnost zcela jasné hierarchie, nicméně pokud jde o čtení digitálních textů na internetu a volnočasové aktivity dětí, kulturní hierarchie z hlediska vkusu je zřetelná. Ve věci mezigenerační transmise se jako nejdůležitější jeví společné aktivity rodičů s dětmi (tzv. Společný rozvoj). Vliv vzdělání rodičů jako takový je minimální a projevuje se pouze v případě kulturních znalostí.cs_CZ
uk.abstract.en(in English): The work is devoted to the intergenerational transmission of cultural capital and specifically focuses on the question of how cultural capital is transmitted in the family environment and whether and how these processes influence the formation of cultural taste already at the age of compulsory schooling. The hypotheses were verified in the population of pupils and their parents from 16 schools in the Moravian-Silesian Region (data from research by the SOU of the Academy of Sciences of the Czech Republic). The results among pupils in terms of taste in the field of book genres do not confirm the presence of a clear hierarchy, however, when it comes to reading digital texts on the Internet and children's leisure activities, a cultural hierarchy in terms of taste is clear. In the matter of intergenerational transmission, joint activities of parents and children (so-called joint development) appear to be the most important. The influence of parents' education as such is minimal and manifests itself only in the case of cultural knowledge.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV