Mezigenerační kulturní transmise u žáků základní školy se zaměřením na čtenářství
Intergenerational cultural transmission in primary school students with a focus on literacy
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197280Identifikátory
SIS: 254522
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Podaná, Zuzana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
4. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
kulturní kapitál|kulturní vkus|základní škola|čtenářství|mezigenerační transmiseKlíčová slova (anglicky)
cultural capital|cultural taste|primary school|literacy|intergenerational transmission(česky) Práce se věnuje mezigenerační transmisi kulturního kapitálu a konkrétně se zaměřuje na otázku, jakým způsobem dochází k transmisi kulturního kapitálu v rodinném prostředí a zda a jak tyto procesy ovlivňují formování kulturního vkusu již ve věku povinné školní docházky. Hypotézy byly ověřovány v populaci žáků a jejich rodičů z 16 škol v Moravskoslezském kraji (data z výzkumu SOU AV ČR). Výsledky mezi žáky z hlediska vkusu v oblasti knižních žánrů nepotvrzují přítomnost zcela jasné hierarchie, nicméně pokud jde o čtení digitálních textů na internetu a volnočasové aktivity dětí, kulturní hierarchie z hlediska vkusu je zřetelná. Ve věci mezigenerační transmise se jako nejdůležitější jeví společné aktivity rodičů s dětmi (tzv. Společný rozvoj). Vliv vzdělání rodičů jako takový je minimální a projevuje se pouze v případě kulturních znalostí.
(in English): The work is devoted to the intergenerational transmission of cultural capital and specifically focuses on the question of how cultural capital is transmitted in the family environment and whether and how these processes influence the formation of cultural taste already at the age of compulsory schooling. The hypotheses were verified in the population of pupils and their parents from 16 schools in the Moravian-Silesian Region (data from research by the SOU of the Academy of Sciences of the Czech Republic). The results among pupils in terms of taste in the field of book genres do not confirm the presence of a clear hierarchy, however, when it comes to reading digital texts on the Internet and children's leisure activities, a cultural hierarchy in terms of taste is clear. In the matter of intergenerational transmission, joint activities of parents and children (so-called joint development) appear to be the most important. The influence of parents' education as such is minimal and manifests itself only in the case of cultural knowledge.