Problematika pojmu tvořivosti v pedagogice
The issue of the concept of creativity in pedagogy
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197267Identifikátory
SIS: 269211
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kropáč, Jiří
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
21. 1. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
tvořivost|pedagogika|kritické myšlení|kompetence k řešení problémů|John DeweyKlíčová slova (anglicky)
creativity|pedagogy|critical thinking|problem-solving competence|John DeweyUniverzita Karlova Filozofická fakulta Katedra pedagogiky Bakalářská práce Justýna Zmeková Problematika pojmu tvořivosti v pedagogice Praha 2024 Vedoucí práce: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. Poděkování Ráda bych na tomto místě poděkovala vedoucímu mé bakalářské práce doc. PhDr. Martinu Strouhalovi, Ph.D., za vstřícný a podporující přístup při vypracovávání této práce. Prohlášení Prohlašuji, že jsem bakalářskou práci vypracovala samostatně, že jsem řádně citovala použitou literaturu, a že práce nebyla využita v rámci jiného vysokoškolského studia či k získání jiného nebo stejného titulu. V Praze dne 15.12.2024 Abstrakt Bakalářská práce si klade za cíl analyzovat pojem tvořivosti a způsoby jeho užívání v pedagogických vědách a v reflexích pedagogické praxe. Práce je teoretická a v úvodní části půjde o zmapování aktuálních pojetí tvořivosti a jeho stručné historie v humanitních a sociálních vědách. Další část je zaměřena na postoj k tvořivosti a jak souvisí s kritickým myšlením a kompetencí k řešení problémů, na které je v posledních letech kladen větší důraz. Důležitou součástí této práce je rozbor pojmů zkušenosti, problému a činnosti ve vybraných dílech Johna Deweyho, jehož myšlení v této oblasti bude sloužit jako "modelová figura", na níž lze dobře demonstrovat podstatu vztahu mezi pedagogickým...
The bachelor thesis aims to analyse the concept of creativity and the ways of its use in pedagogical sciences and in reflections of pedagogical practice. The thesis is theoretical and the introductory part will be a mapping of current conceptions of creativity and its brief history in the humanities and social sciences. The next section focuses on attitudes towards creativity and how it relates to critical thinking and problem-solving competence, which have been given greater emphasis in recent years. An important part of this work is an analysis of the concepts of experience, problem and action in selected works by John Dewey, whose thinking in this area will serve as a 'model figure' on which the nature of the relationship between pedagogical action and creative problem-solving competence can be well demonstrated. Key words creativity, pedagogy, critical thinking, problem-solving competence, John Dewey