Spolupráce školy a divadla: představy a očekávání vyučujících českého jazyka a literatury na středních školách
Cooperation between the school and theatre: Ideas and expectations of teachers of Czech language and literature at secondary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197254Identifikátory
SIS: 268054
Kolekce
- Kvalifikační práce [23975]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dufková, Hana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
3. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
český jazyk a literatura|divadlo|střední škola|vyučující|představení pro školy|doprovodné programyKlíčová slova (anglicky)
Czech language and literature|theatre|secondary school|teachers|performances for schools|accompanying programsTato diplomová práce se zabývá otázkou, jaké aktivity vyučující českého jazyka a literatury na středních školách z nabídky divadel využívají a jaké mají představy a očekávání, pokud jde o divadelní představení určená pro školy a o další spolupráci školy a divadla. Zda nabídku divadelních představení a dalších doprovodných programů využívají, jakou roli jim při výuce svého předmětu přikládají, na základě jakých kritérií si je vybírají, jaké požadavky mají na jejich kvalitu, a to včetně používaného jazyka, popř. jak se studenty v návaznosti na divadelní aktivity v rámci vyučovacích hodin českého jazyka pracují (např. před návštěvou divadelního představení a po něm). V teoretické části práce autorka zpracovává téma výchovně-vzdělávací funkce divadla a jeho místo v neformálním i formálním vzdělávání. Součástí je i analýza kurikulárních dokumentů z hlediska zastoupení této problematiky v nich. Východiskem výzkumné části diplomové práce je dotazníkové šetření mezi vyučujícími českého jazyka a literatury na středních školách, jádrem pak polostrukturované rozhovory s vybranými vyučujícími pražských středních škol, v jejichž rámci byli požádáni i o zhodnocení krátkých ukázek z divadelních představení tří inscenačních zpracování dramatu Maryša (zejména z hlediska jazykového) a zdůvodnění, kterou adaptaci by...
This diploma thesis deals with the question of what activities teachers of Czech language and literature in secondary schools choose from the offer of theatres and what expectations they have regarding theatrical performances intended for schools and further schools and theaters collaboration. It examines whether they choose something suitable from the offer of theater performances and other accompanying programs, what role they attach to them in relation to their teaching subject, on what criteria they based their choosing process, what requirements they have for their quality, including the used language, or how they work with the students in connection with theater activities within the framework of lessons of Czech language (e. g. before and after attending a theater performance) and what type of performances or accompanying programs they would like to find in theater`s offer. In the theoretical part of the thesis, the author deals with the topic of the educational function of the theater and its place in informal and formal education. An analysis of curricular documents from the point of view of the representation of this issue in them is also included. The initiation point of the research is questionnaire survey among teachers of Czech language and literature in secondary schools, the core of...