Zobrazit minimální záznam

On the threshold of the socialist development of Czechoslovak film: the possibilities and limits of Czechoslovak film production in 1949-1955 from the perspective of the Film Council
dc.contributor.advisorRandák, Jan
dc.creatorPřeborovská, Eliška
dc.date.accessioned2025-02-26T10:22:59Z
dc.date.available2025-02-26T10:22:59Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197231
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá československým filmem v první polovině 50. let prizmatem projednávání jednotlivých filmových námětů. V tomto období budoucí filmová díla projednávala Filmová rada, jako orgán Ministerstva informací a osvěty, který měl jednotlivé filmy kontrolovat z ideologického a politického hlediska. Práce si klade za cíl zodpovědět otázku, jak probíhal proces projednávání jednotlivých filmových námětů a prostřednictvím tohoto procesu ukázat možnosti a limity tvorby filmů ve zkoumaném období. Film to není monolit, ale mohou do něho vstupovat různé aspekty (propagandistický, ziskovosti, uměleckého ztvárnění, monopolu autora na dílo, důležitosti, potřebnosti, technický nebo tvůrčích osobností) s různými zájmy a preferencemi. Socialistický stát kladl důraz na to mít pravdu a měl také určité nároky na své diváky. Prostřednictvím filmu (a nejen filmu) budoval kulturní politiku, skrze níž se snažil budovat nového člověka. Nárokoval si také estetickou stránku tím, jaký obsah vytváří a distribuuje mezi obyvatele. Avšak uvnitř celého procesu je pnutí, prodlužuje se projednávání námětů, realizace pokulhává za skutečnými možnostmi. Ve svém výsledku je sice film plakátovým dílem, ale v rámci samotného projednávání tomu tak není. Klíčová slova film, socialistický realismus, 50. léta, Filmová rada,...cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with Czechoslovak film in the first half of the 1950s through the prism of discussing individual film themes. During this period, future film works were discussed by the Film Council, as a body of the Ministry of Information and Enlightenment, which was supposed to control individual films from an ideological and political point of view. The thesis aims to answer the question of how the process of discussing individual film themes was carried out, and through this process to show the possibilities and limits of filmmaking in the period under study. Film is not a monolith, but different aspects (propaganda, profitability, artistic representation, the author's monopoly on the work, importance, necessity, technical or creative personalities) with different interests and preferences can enter into it. The socialist state emphasized being right and also had certain demands on its audience. Through film (and not only film) it built a cultural policy through which it tried to build a new human being. It also made aesthetic claims by the content it created and distributed to the population. However, there is a tension within the whole process, the discussion of themes is prolonged, the implementation lags behind the actual possibilities. In its outcome, the film is indeed a poster...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectfilm|socialistický realismus|50. léta|Filmová rada|dějiny filmu|kulturacs_CZ
dc.subjectfilm|socialist realism|1950s|Film Council|film history|cultureen_US
dc.titleNa prahu socialistického vývoje československého filmu: možnosti a limity realizace československého filmu v letech 1949-1955 z pohledu Filmové radycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-02-03
dc.description.departmentInstitute of Czech Historyen_US
dc.description.departmentÚstav českých dějincs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId271415
dc.title.translatedOn the threshold of the socialist development of Czechoslovak film: the possibilities and limits of Czechoslovak film production in 1949-1955 from the perspective of the Film Councilen_US
dc.contributor.refereeFapšo, Marek
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory - Czech History in European Contexten_US
thesis.degree.disciplineHistorie - české dějiny v evropském kontextucs_CZ
thesis.degree.programHistory - Czech History in European Contexten_US
thesis.degree.programHistorie - české dějiny v evropském kontextucs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českých dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorie - české dějiny v evropském kontextucs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory - Czech History in European Contexten_US
uk.degree-program.csHistorie - české dějiny v evropském kontextucs_CZ
uk.degree-program.enHistory - Czech History in European Contexten_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá československým filmem v první polovině 50. let prizmatem projednávání jednotlivých filmových námětů. V tomto období budoucí filmová díla projednávala Filmová rada, jako orgán Ministerstva informací a osvěty, který měl jednotlivé filmy kontrolovat z ideologického a politického hlediska. Práce si klade za cíl zodpovědět otázku, jak probíhal proces projednávání jednotlivých filmových námětů a prostřednictvím tohoto procesu ukázat možnosti a limity tvorby filmů ve zkoumaném období. Film to není monolit, ale mohou do něho vstupovat různé aspekty (propagandistický, ziskovosti, uměleckého ztvárnění, monopolu autora na dílo, důležitosti, potřebnosti, technický nebo tvůrčích osobností) s různými zájmy a preferencemi. Socialistický stát kladl důraz na to mít pravdu a měl také určité nároky na své diváky. Prostřednictvím filmu (a nejen filmu) budoval kulturní politiku, skrze níž se snažil budovat nového člověka. Nárokoval si také estetickou stránku tím, jaký obsah vytváří a distribuuje mezi obyvatele. Avšak uvnitř celého procesu je pnutí, prodlužuje se projednávání námětů, realizace pokulhává za skutečnými možnostmi. Ve svém výsledku je sice film plakátovým dílem, ale v rámci samotného projednávání tomu tak není. Klíčová slova film, socialistický realismus, 50. léta, Filmová rada,...cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with Czechoslovak film in the first half of the 1950s through the prism of discussing individual film themes. During this period, future film works were discussed by the Film Council, as a body of the Ministry of Information and Enlightenment, which was supposed to control individual films from an ideological and political point of view. The thesis aims to answer the question of how the process of discussing individual film themes was carried out, and through this process to show the possibilities and limits of filmmaking in the period under study. Film is not a monolith, but different aspects (propaganda, profitability, artistic representation, the author's monopoly on the work, importance, necessity, technical or creative personalities) with different interests and preferences can enter into it. The socialist state emphasized being right and also had certain demands on its audience. Through film (and not only film) it built a cultural policy through which it tried to build a new human being. It also made aesthetic claims by the content it created and distributed to the population. However, there is a tension within the whole process, the discussion of themes is prolonged, the implementation lags behind the actual possibilities. In its outcome, the film is indeed a poster...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českých dějincs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV