dc.contributor.advisor | Šormová, Kateřina | |
dc.creator | Čadková, Adéla | |
dc.date.accessioned | 2025-02-26T10:22:24Z | |
dc.date.available | 2025-02-26T10:22:24Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/197228 | |
dc.description.abstract | (česky) Diplomová práce se zaměřuje na čtenářské charakteristiky a vztah ke čtení žáků 3. ročníku učebního oboru na střední odborné škole. Zkoumá možnosti ovlivnění postoje ke čtení prostřednictvím čtenářsky orientované výuky. Práce je rozdělena na teoretickou část a výzkumné šetření. Teoretická část popisuje klíčové aspekty čtení, rozebírá roli čtení ve školním kontextu a věnuje se rovněž prostředí, v němž proběhlo výzkumné šetření, tedy učebním oborům v českém vzdělávacím systému. Šetření vychází z konceptu akčního výzkumu a zahrnuje polostrukturované rozhovory, realizaci změn ve výuce a následné skupinové reflexe. Práce dokládá, že čtenářsky orientovaná výuka, která propojuje texty s osobními zkušenostmi a aktuálními zájmy žáků, dokáže v konkrétní situaci překonat jejich negativní postoje ke čtení. Práce ve čtenářství učňů zároveň identifikuje hluboce zakořeněné bariéry vůči čtení, jejichž překonání by vyžadovalo dlouhodobý a systematický přístup ve výuce českého jazyka a literatury. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis examines the reading habits and attitudes towards reading among third-year vocational school students. It explores the potential for influencing these attitudes through reading-oriented teaching methods. The thesis is divided into two main sections: a theoretical part and a research part. The theoretical section outlines the key aspects of reading, its significance in the school context, and the specific environment in which the research was conducted - namely, vocational schools within the Czech education system. The research is based on an action research design and incorporates semi-structured interviews, the implementation of lesson changes and follow-up group reflections. The paper demonstrates that reading-oriented teaching, which connects texts to students' personal experiences and current interests, can positively influence their attitudes towards reading in a specific situation. However, the thesis also identifies deep-rooted barriers to reading in students' attitudes. Addressing these barriers would require a long-term, systematic approach to the teaching of Czech language and literature. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | vztah ke čtení|výuka českého jazyka a literatury|nematuritní odborné vzdělávání|nečtenář|akční výzkum ve výuce ČJL|čtenář | cs_CZ |
dc.subject | attitude to reading|teaching Czech language and literature|vocational education|non-reader|action research in the teaching Czech language and|reader | en_US |
dc.title | Transformace vztahu ke čtení u žáků učebních oborů na SOŠ (prostřednictvím modifikace výuky českého jazyka a literatury) | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2025 | |
dcterms.dateAccepted | 2025-02-03 | |
dc.description.department | Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
dc.description.department | Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 266569 | |
dc.title.translated | The transformation of the relationship to reading in students in vocational schools (through the modification in teaching Czech language and literature) | en_US |
dc.contributor.referee | Adam, Robert | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | (česky) Diplomová práce se zaměřuje na čtenářské charakteristiky a vztah ke čtení žáků 3. ročníku učebního oboru na střední odborné škole. Zkoumá možnosti ovlivnění postoje ke čtení prostřednictvím čtenářsky orientované výuky. Práce je rozdělena na teoretickou část a výzkumné šetření. Teoretická část popisuje klíčové aspekty čtení, rozebírá roli čtení ve školním kontextu a věnuje se rovněž prostředí, v němž proběhlo výzkumné šetření, tedy učebním oborům v českém vzdělávacím systému. Šetření vychází z konceptu akčního výzkumu a zahrnuje polostrukturované rozhovory, realizaci změn ve výuce a následné skupinové reflexe. Práce dokládá, že čtenářsky orientovaná výuka, která propojuje texty s osobními zkušenostmi a aktuálními zájmy žáků, dokáže v konkrétní situaci překonat jejich negativní postoje ke čtení. Práce ve čtenářství učňů zároveň identifikuje hluboce zakořeněné bariéry vůči čtení, jejichž překonání by vyžadovalo dlouhodobý a systematický přístup ve výuce českého jazyka a literatury. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis examines the reading habits and attitudes towards reading among third-year vocational school students. It explores the potential for influencing these attitudes through reading-oriented teaching methods. The thesis is divided into two main sections: a theoretical part and a research part. The theoretical section outlines the key aspects of reading, its significance in the school context, and the specific environment in which the research was conducted - namely, vocational schools within the Czech education system. The research is based on an action research design and incorporates semi-structured interviews, the implementation of lesson changes and follow-up group reflections. The paper demonstrates that reading-oriented teaching, which connects texts to students' personal experiences and current interests, can positively influence their attitudes towards reading in a specific situation. However, the thesis also identifies deep-rooted barriers to reading in students' attitudes. Addressing these barriers would require a long-term, systematic approach to the teaching of Czech language and literature. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.contributor.consultant | Vojtíšek, Ondřej | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |