Transformace vztahu ke čtení u žáků učebních oborů na SOŠ (prostřednictvím modifikace výuky českého jazyka a literatury)
The transformation of the relationship to reading in students in vocational schools (through the modification in teaching Czech language and literature)
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197228Identifiers
Study Information System: 266569
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Consultant
Vojtíšek, Ondřej
Referee
Adam, Robert
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schools
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
3. 2. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vztah ke čtení|výuka českého jazyka a literatury|nematuritní odborné vzdělávání|nečtenář|akční výzkum ve výuce ČJL|čtenářKeywords (English)
attitude to reading|teaching Czech language and literature|vocational education|non-reader|action research in the teaching Czech language and|reader(česky) Diplomová práce se zaměřuje na čtenářské charakteristiky a vztah ke čtení žáků 3. ročníku učebního oboru na střední odborné škole. Zkoumá možnosti ovlivnění postoje ke čtení prostřednictvím čtenářsky orientované výuky. Práce je rozdělena na teoretickou část a výzkumné šetření. Teoretická část popisuje klíčové aspekty čtení, rozebírá roli čtení ve školním kontextu a věnuje se rovněž prostředí, v němž proběhlo výzkumné šetření, tedy učebním oborům v českém vzdělávacím systému. Šetření vychází z konceptu akčního výzkumu a zahrnuje polostrukturované rozhovory, realizaci změn ve výuce a následné skupinové reflexe. Práce dokládá, že čtenářsky orientovaná výuka, která propojuje texty s osobními zkušenostmi a aktuálními zájmy žáků, dokáže v konkrétní situaci překonat jejich negativní postoje ke čtení. Práce ve čtenářství učňů zároveň identifikuje hluboce zakořeněné bariéry vůči čtení, jejichž překonání by vyžadovalo dlouhodobý a systematický přístup ve výuce českého jazyka a literatury.
The thesis examines the reading habits and attitudes towards reading among third-year vocational school students. It explores the potential for influencing these attitudes through reading-oriented teaching methods. The thesis is divided into two main sections: a theoretical part and a research part. The theoretical section outlines the key aspects of reading, its significance in the school context, and the specific environment in which the research was conducted - namely, vocational schools within the Czech education system. The research is based on an action research design and incorporates semi-structured interviews, the implementation of lesson changes and follow-up group reflections. The paper demonstrates that reading-oriented teaching, which connects texts to students' personal experiences and current interests, can positively influence their attitudes towards reading in a specific situation. However, the thesis also identifies deep-rooted barriers to reading in students' attitudes. Addressing these barriers would require a long-term, systematic approach to the teaching of Czech language and literature.