Zobrazit minimální záznam

Ethical aspects of using artificial intelligence in social media content creation
dc.contributor.advisorRosenfeldová, Jana
dc.creatorSmíšek, Martin
dc.date.accessioned2025-02-26T10:22:12Z
dc.date.available2025-02-26T10:22:12Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197227
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá etickými aspekty využívání generativní umělé inteligence (GenAI) v tvorbě obsahu na sociálních sítích. Cílem práce je zjistit, jak vnímají etické otázky používání AI nástrojů ve své práci profesionální tvůrci obsahu, jako dosud neprobádaná skupina stakeholderů, a jaké kroky podnikají a doporučují pro zodpovědné využívání těchto technologií. V rámci explorativního kvalitativního výzkumu byly použity polostrukturované rozhovory s deseti tvůrci obsahu na sociálních sítích, z jejichž výstupů byla vytvořena zakotvená teorie a paradigmatický model. Výsledky ukazují, že tvůrci mají silnou tendenci přistupovat k AI eticky. Na rozdíl od dosavadních tendencí soustředit se na etické aspekty perspektivou technologického vývoje a regulace kladou důraz na svou vlastní zodpovědnost za etické využívání AI a tvořený obsah. Podstatné je pro ně nést odpovědnost především za ochranu soukromí a autorských práv, transparentnost využití nástroje a kreativní svobodu. Klíčovým východiskem výzkumu je potřeba kritického myšlení při používání AI a lidský dohled nad těmito nástroji. Výzkum přispívá novou perspektivou k etice AI, která klade důraz na individuální odpovědnost tvůrců obsahu a může vést k dalšímu posunu v řešení etiky AI s důrazem na edukaci uživatelů.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis explores the ethical aspects of using generative artificial intelligence (GenAI) in content creation on social media. The aim is to understand how professional content creators, a previously underexplored group of stakeholders, perceive the ethical challenges of integrating AI tools into their workflow and what actions they take or recommend for the responsible use of these technologies. An exploratory qualitative study was conducted using semi-structured interviews with ten social media marketing content creators. A grounded theory and a paradigmatic model were then developed. The findings reveal that creators have a strong tendency to approach AI ethically. Unlike the prevailing focus on addressing ethical issues from the perspective of technological development and regulation, creators emphasize their own responsibility for the ethical use of AI and the content they produce. Key priorities include accountability for privacy and copyright protection, transparency in tool usage, and maintaining creative freedom. A key takeaway from this research is the importance of critical thinking when using AI tools, along with maintaining human oversight. This research offers a fresh perspective on AI ethics, highlighting individual responsibility among content creators and paving the way for...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectumělá inteligence (AI)cs_CZ
dc.subjectgenerativní umělá inteligence (GenAI)cs_CZ
dc.subjectetikacs_CZ
dc.subjecttvůrci obsahucs_CZ
dc.subjectmarketingcs_CZ
dc.subjectsociální sítěcs_CZ
dc.subjectartificial intelligence (AI)en_US
dc.subjectgenerative artificial intelligence (GenAI)en_US
dc.subjectethicsen_US
dc.subjectcontent creatorsen_US
dc.subjectmarketingen_US
dc.subjectsocial mediaen_US
dc.titleEtické aspekty využití umělé inteligence v tvorbě obsahu na sociálních sítíchcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-02-05
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId270194
dc.title.translatedEthical aspects of using artificial intelligence in social media content creationen_US
dc.contributor.refereeVranka, Marek
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineStrategic communicationen_US
thesis.degree.disciplineStrategická komunikacecs_CZ
thesis.degree.programStrategic communicationen_US
thesis.degree.programStrategická komunikacecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csStrategická komunikacecs_CZ
uk.degree-discipline.enStrategic communicationen_US
uk.degree-program.csStrategická komunikacecs_CZ
uk.degree-program.enStrategic communicationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá etickými aspekty využívání generativní umělé inteligence (GenAI) v tvorbě obsahu na sociálních sítích. Cílem práce je zjistit, jak vnímají etické otázky používání AI nástrojů ve své práci profesionální tvůrci obsahu, jako dosud neprobádaná skupina stakeholderů, a jaké kroky podnikají a doporučují pro zodpovědné využívání těchto technologií. V rámci explorativního kvalitativního výzkumu byly použity polostrukturované rozhovory s deseti tvůrci obsahu na sociálních sítích, z jejichž výstupů byla vytvořena zakotvená teorie a paradigmatický model. Výsledky ukazují, že tvůrci mají silnou tendenci přistupovat k AI eticky. Na rozdíl od dosavadních tendencí soustředit se na etické aspekty perspektivou technologického vývoje a regulace kladou důraz na svou vlastní zodpovědnost za etické využívání AI a tvořený obsah. Podstatné je pro ně nést odpovědnost především za ochranu soukromí a autorských práv, transparentnost využití nástroje a kreativní svobodu. Klíčovým východiskem výzkumu je potřeba kritického myšlení při používání AI a lidský dohled nad těmito nástroji. Výzkum přispívá novou perspektivou k etice AI, která klade důraz na individuální odpovědnost tvůrců obsahu a může vést k dalšímu posunu v řešení etiky AI s důrazem na edukaci uživatelů.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis explores the ethical aspects of using generative artificial intelligence (GenAI) in content creation on social media. The aim is to understand how professional content creators, a previously underexplored group of stakeholders, perceive the ethical challenges of integrating AI tools into their workflow and what actions they take or recommend for the responsible use of these technologies. An exploratory qualitative study was conducted using semi-structured interviews with ten social media marketing content creators. A grounded theory and a paradigmatic model were then developed. The findings reveal that creators have a strong tendency to approach AI ethically. Unlike the prevailing focus on addressing ethical issues from the perspective of technological development and regulation, creators emphasize their own responsibility for the ethical use of AI and the content they produce. Key priorities include accountability for privacy and copyright protection, transparency in tool usage, and maintaining creative freedom. A key takeaway from this research is the importance of critical thinking when using AI tools, along with maintaining human oversight. This research offers a fresh perspective on AI ethics, highlighting individual responsibility among content creators and paving the way for...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeB
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV