Etické aspekty využití umělé inteligence v tvorbě obsahu na sociálních sítích
Ethical aspects of using artificial intelligence in social media content creation
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197227Identifikátory
SIS: 270194
Kolekce
- Kvalifikační práce [18349]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vranka, Marek
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Strategická komunikace
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
5. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
umělá inteligence (AI), generativní umělá inteligence (GenAI), etika, tvůrci obsahu, marketing, sociální sítěKlíčová slova (anglicky)
artificial intelligence (AI), generative artificial intelligence (GenAI), ethics, content creators, marketing, social mediaDiplomová práce se zabývá etickými aspekty využívání generativní umělé inteligence (GenAI) v tvorbě obsahu na sociálních sítích. Cílem práce je zjistit, jak vnímají etické otázky používání AI nástrojů ve své práci profesionální tvůrci obsahu, jako dosud neprobádaná skupina stakeholderů, a jaké kroky podnikají a doporučují pro zodpovědné využívání těchto technologií. V rámci explorativního kvalitativního výzkumu byly použity polostrukturované rozhovory s deseti tvůrci obsahu na sociálních sítích, z jejichž výstupů byla vytvořena zakotvená teorie a paradigmatický model. Výsledky ukazují, že tvůrci mají silnou tendenci přistupovat k AI eticky. Na rozdíl od dosavadních tendencí soustředit se na etické aspekty perspektivou technologického vývoje a regulace kladou důraz na svou vlastní zodpovědnost za etické využívání AI a tvořený obsah. Podstatné je pro ně nést odpovědnost především za ochranu soukromí a autorských práv, transparentnost využití nástroje a kreativní svobodu. Klíčovým východiskem výzkumu je potřeba kritického myšlení při používání AI a lidský dohled nad těmito nástroji. Výzkum přispívá novou perspektivou k etice AI, která klade důraz na individuální odpovědnost tvůrců obsahu a může vést k dalšímu posunu v řešení etiky AI s důrazem na edukaci uživatelů.
This thesis explores the ethical aspects of using generative artificial intelligence (GenAI) in content creation on social media. The aim is to understand how professional content creators, a previously underexplored group of stakeholders, perceive the ethical challenges of integrating AI tools into their workflow and what actions they take or recommend for the responsible use of these technologies. An exploratory qualitative study was conducted using semi-structured interviews with ten social media marketing content creators. A grounded theory and a paradigmatic model were then developed. The findings reveal that creators have a strong tendency to approach AI ethically. Unlike the prevailing focus on addressing ethical issues from the perspective of technological development and regulation, creators emphasize their own responsibility for the ethical use of AI and the content they produce. Key priorities include accountability for privacy and copyright protection, transparency in tool usage, and maintaining creative freedom. A key takeaway from this research is the importance of critical thinking when using AI tools, along with maintaining human oversight. This research offers a fresh perspective on AI ethics, highlighting individual responsibility among content creators and paving the way for...