Mapování a analýza marketingové komunikace vybraných distributorů kratomu
Mapping and analysis of marketing communication of selected kratom distributors
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/197176Identifikátory
SIS: 264639
Kolekce
- Kvalifikační práce [4588]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hejlová, Denisa
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Adiktologie
Katedra / ústav / klinika
Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN
Datum obhajoby
5. 2. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Kratom, analýza marketingu, reklama, e-shop, kontaktní místaKlíčová slova (anglicky)
Kratom, marketing analysis, advertisement, e-shop, points of contactVýchodiska: Kratom je přírodní látka s psychoaktivními účinky podobnými některým opioidům. Míra užívání kratomu v české populaci se zvyšuje, a to zejména mezi mladistvými. Kratom bývá na českém trhu řazen do kategorie "sběratelský předmět," jeho distribuce a marketing nejsou regulovány. Objevuje se snaha o interní regulaci trhu ze strany distributorů kratomu, marketingová propagace kratomu však nadále zůstává neregulována. Marketingová komunikace distributorů kratomu dosud v ČR nebyla zmapována. Cíle: Hlavním cílem výzkumu bylo analyzovat marketingovou komunikaci kratomu ve vybraných komunikačních kanálech: webové stránky e-shopu, inzertní plochy na internetu, newsletter a obal produktu. Sekundárním cílem bylo mapovat propagaci kratomu ve vybraných kamenných prodejnách, večerkách a prodejních automatech na území Prahy. Metody: Marketingová komunikace distributorů kratomu byla analyzována metodou kvalitativní obsahové analýzy. Výzkumný soubor tvořily komunikační kanály vybraných 30 distributorů kratomu. Analýzovány byly vybrané komunikační kanály: webové stránky e-shopu, inzertní plochy na internetu, newsletter a místa přímého prodeje kratomu. Sběr dat probíhal od dubna do října 2024. Propagační materiál byl analyzován v kategoriích: vizuální audit, verbální audit, tematická analýza, metody podpory...
Background: Kratom is a natural substance with psychoactive effects similar to some opioids. Kratom use is becoming more common in the Czech population, particularly among adolescents. Kratom is often classified as a "collectible" on the Czech market and its distribution and marketing are not regulated. There are efforts to regulate the market internally by kratom vendors, but the marketing promotion of kratom remains unregulated. Marketing communication by kratom vendors has not been mapped in the Czech Republic yet. Aims: The main aim of the research was to analyse the marketing communication of kratom in selected communication channels: e-shop website, advertisement on the Internet, newsletter and product packaging. The secondary aim was to map the promotion of kratom in selected retail stores, convenience stores and vending machines in Prague. Methods: The research set consisted of communication channels of 30 selected kratom distributors. Selected communication channels were analysed: e-shop websites, advertising areas on the Internet, newsletters and direct sales points of kratom. The data was collected from April to October 2024. Promotional material was analysed under the following categories: visual audit, verbal audit, thematic analysis, sales promotion methods, contact point analysis,...