Zobrazit minimální záznam

Substantive models in Czech as a foreign language textbooks
dc.contributor.advisorŠormová, Kateřina
dc.creatorKuželová, Karolína - Anna
dc.date.accessioned2025-02-26T10:10:30Z
dc.date.available2025-02-26T10:10:30Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197171
dc.description.abstract(česky) Bakalářská práce se zabývá vhodností obměny substantivních vzorů užívaných v učebnicích češtiny pro cizince referenční úrovně A1 a A1-A2 oproti 14 vzorům, které jsou v českém prostředí považovány za tradiční. Soubor vzorů, pomocí nichž je vyučována deklinace je velmi rozmanitý, často zahrnuje tradiční vzory a často je obměňuje. Z důvodu těchto častých obměn pracujeme s hypotézou, že tradiční vzory nejsou pro výuku zcela vyhovující, a že existují vzory, které by pro výuku nerodilých mluvčích byly vhodnější než tradičně používané vzory. V první části práce věnované deklinaci je nejprve definován deklinační typ a podtyp a následně jsou představena morfologická paradigmata českých vzorů. Další kapitola předkládá nároky na substantivní deklinaci u referenčních úrovní A1 a A2, přičemž vychází z publikací, jež aplikovaly specifika češtiny na SERR. Vzory, které tyto publikace doporučují pro výuku deklinace jsou předmětem analýzy společně se vzory, pomocí nichž vykládá deklinaci soubor osmi učebnic pro nerodilé mluvčí, které jsou analyzovány ve 4. kapitole. V druhé části práce je soubor vzorů analyzován z morfologického hlediska. Na základě této analýzy jsou získány morfologicky pravidelné vzory, jež mají ve všech pádech standardní koncovky, nepodléhají změně kmene a mají pravidelný vokativ....cs_CZ
dc.description.abstract(in English): The thesis deals with the appropriateness of changing the noun patterns used in Czech textbooks for foreigners of reference level A1 and A1-A2 compared to the 14 patterns that are considered traditional in the Czech environment. The set of patterns used to teach declension is very diverse, often including traditional patterns and often varying them. Because of these frequent alternations, we are working with the hypothesis that traditional patterns are not entirely suitable for teaching, and that there are patterns that would be more suitable for teaching non-native speakers than the traditionally used patterns. In the first part of the paper, the declension type and subtype are first defined and then the morphological paradigms of traditional Czech patterns are introduced. The next chapter presents the requirements for substantive declension at reference levels A1 and A2, drawing on publications that have applied the specifics of Czech language to the CERF. The patterns that these publications recommend for teaching declension are analysed together with the patterns used to interpret declension in a set of eight textbooks for non-native speakers, which are analysed in Chapter 4. In the second part of the thesis, the set of patterns is analysed from a morphological point of view. On...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsubstantivní vzory|deklinační typ|referenční úroveň A1 dle SERR|referenční úroveň A2 dle SERR|učebnice češtiny pro cizince|korpus|frekvence|kolokacecs_CZ
dc.subjectnoun patterns|declension type|level A1 according to CERF|level A2 according to CEFR|Czech textbook for foreigners|corpus|frequency|collocationen_US
dc.titleSubstantivní vzory v učebnicích češtiny jako cizího jazykacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-27
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId254899
dc.title.translatedSubstantive models in Czech as a foreign language textbooksen_US
dc.contributor.refereePřevrátilová, Silvie
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání - Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programEnglish Language and Literature for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programAnglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání - Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.csAnglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enEnglish Language and Literature for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.cs(česky) Bakalářská práce se zabývá vhodností obměny substantivních vzorů užívaných v učebnicích češtiny pro cizince referenční úrovně A1 a A1-A2 oproti 14 vzorům, které jsou v českém prostředí považovány za tradiční. Soubor vzorů, pomocí nichž je vyučována deklinace je velmi rozmanitý, často zahrnuje tradiční vzory a často je obměňuje. Z důvodu těchto častých obměn pracujeme s hypotézou, že tradiční vzory nejsou pro výuku zcela vyhovující, a že existují vzory, které by pro výuku nerodilých mluvčích byly vhodnější než tradičně používané vzory. V první části práce věnované deklinaci je nejprve definován deklinační typ a podtyp a následně jsou představena morfologická paradigmata českých vzorů. Další kapitola předkládá nároky na substantivní deklinaci u referenčních úrovní A1 a A2, přičemž vychází z publikací, jež aplikovaly specifika češtiny na SERR. Vzory, které tyto publikace doporučují pro výuku deklinace jsou předmětem analýzy společně se vzory, pomocí nichž vykládá deklinaci soubor osmi učebnic pro nerodilé mluvčí, které jsou analyzovány ve 4. kapitole. V druhé části práce je soubor vzorů analyzován z morfologického hlediska. Na základě této analýzy jsou získány morfologicky pravidelné vzory, jež mají ve všech pádech standardní koncovky, nepodléhají změně kmene a mají pravidelný vokativ....cs_CZ
uk.abstract.en(in English): The thesis deals with the appropriateness of changing the noun patterns used in Czech textbooks for foreigners of reference level A1 and A1-A2 compared to the 14 patterns that are considered traditional in the Czech environment. The set of patterns used to teach declension is very diverse, often including traditional patterns and often varying them. Because of these frequent alternations, we are working with the hypothesis that traditional patterns are not entirely suitable for teaching, and that there are patterns that would be more suitable for teaching non-native speakers than the traditionally used patterns. In the first part of the paper, the declension type and subtype are first defined and then the morphological paradigms of traditional Czech patterns are introduced. The next chapter presents the requirements for substantive declension at reference levels A1 and A2, drawing on publications that have applied the specifics of Czech language to the CERF. The patterns that these publications recommend for teaching declension are analysed together with the patterns used to interpret declension in a set of eight textbooks for non-native speakers, which are analysed in Chapter 4. In the second part of the thesis, the set of patterns is analysed from a morphological point of view. On...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV