Zobrazit minimální záznam

Occupational stressors, coping, and psychological capital among female primary school teachers
dc.contributor.advisorZábrodská, Kateřina
dc.creatorFišerová, Barbora
dc.date.accessioned2025-02-26T10:06:51Z
dc.date.available2025-02-26T10:06:51Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/197153
dc.description.abstractTato diplomová práce se věnuje problematice pracovního stresu a jeho zvládání v pedagogické profesi. Specificky se zaměřuje na zdroje pracovního stresu, copingové strategie a roli psychologického kapitálu při zvládání stresu u vyučujících základních škol. Cílem práce je přispět k hlubšímu porozumění zvládání pracovního stresu u pedagogických pracovníků a pracovnic a identifikovat osobní zdroje, které jim pomáhají na stres efektivně reagovat. Teoretická část práce se zaměřuje na oblast pracovního zdraví, copingu a specifických nároků pedagogické profese. Nejprve se věnuje konceptu pracovního stresu, popisu hlavních pracovních stresorů, dopadům pracovního stresu, copingovým strategiím a specifikům stresu u učitelů a učitelek. V druhé kapitole jsou představeny hlavní teorie a modely pracovního stresu, se zaměřením na teorii pracovních nároků a zdroj (JD-R). Třetí kapitola se věnuje roli osobních zdrojů při zvládání pracovního stresu a zejména konceptu psychologického kapitálu a jeho čtyřem hlavním složkám: naději, self-efficacy, resilienci a optimismu. Empirická část diplomové práce byla realizována za využití kvalitativního výzkumného designu. Sběr dat proběhl formou polostrukturovaných rozhovorů s 11 učitelkami, které pracují na základních školách. Interview byla přepsána a následně analyzována...cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis focuses on the issue of occupational stress and coping in the teaching profession. Specifically, it examines central occupational stressors, coping strategies, and the role of psychological capital in responses to work stressors among primary school teachers. The aim of the thesis is to contribute to a more in-depths understanding of occupational stress in teachers and to identify personal resources that may help them respond effectively to stress. The theoretical part of the thesis focuses on the topics of occupational health, coping, and the specific demands of the teaching profession. It begins by discussing the concept of occupational stress, describing the main occupational stressors, the impacts of occupational stress, coping strategies, and the specifics of stress experienced by teachers. The second chapter introduces the main theories and models of work-related stress, focusing on the Job Demands-Resources (JD-R) theory. The third chapter examines the role of personal resources in managing work- related stress, with particular emphasis on the concept of psychological capital and its four main components: hope, self-efficacy, resilience, and optimism. The empirical part of the thesis was conducted using a qualitative research design. Data collection involved...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectPracovní stres|copingové strategie|psychologický kapitál|učitelé|kvalitativní výzkum|tematická analýzacs_CZ
dc.subjectOccupational stress|coping strategies|psychological capital|teachers|qualitative research|thematic analysesen_US
dc.titlePracovní stresory, coping a psychologický kapitál u učitelek základních školcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2025
dcterms.dateAccepted2025-01-22
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId247506
dc.title.translatedOccupational stressors, coping, and psychological capital among female primary school teachersen_US
dc.contributor.refereeHein, Veronika
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se věnuje problematice pracovního stresu a jeho zvládání v pedagogické profesi. Specificky se zaměřuje na zdroje pracovního stresu, copingové strategie a roli psychologického kapitálu při zvládání stresu u vyučujících základních škol. Cílem práce je přispět k hlubšímu porozumění zvládání pracovního stresu u pedagogických pracovníků a pracovnic a identifikovat osobní zdroje, které jim pomáhají na stres efektivně reagovat. Teoretická část práce se zaměřuje na oblast pracovního zdraví, copingu a specifických nároků pedagogické profese. Nejprve se věnuje konceptu pracovního stresu, popisu hlavních pracovních stresorů, dopadům pracovního stresu, copingovým strategiím a specifikům stresu u učitelů a učitelek. V druhé kapitole jsou představeny hlavní teorie a modely pracovního stresu, se zaměřením na teorii pracovních nároků a zdroj (JD-R). Třetí kapitola se věnuje roli osobních zdrojů při zvládání pracovního stresu a zejména konceptu psychologického kapitálu a jeho čtyřem hlavním složkám: naději, self-efficacy, resilienci a optimismu. Empirická část diplomové práce byla realizována za využití kvalitativního výzkumného designu. Sběr dat proběhl formou polostrukturovaných rozhovorů s 11 učitelkami, které pracují na základních školách. Interview byla přepsána a následně analyzována...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis focuses on the issue of occupational stress and coping in the teaching profession. Specifically, it examines central occupational stressors, coping strategies, and the role of psychological capital in responses to work stressors among primary school teachers. The aim of the thesis is to contribute to a more in-depths understanding of occupational stress in teachers and to identify personal resources that may help them respond effectively to stress. The theoretical part of the thesis focuses on the topics of occupational health, coping, and the specific demands of the teaching profession. It begins by discussing the concept of occupational stress, describing the main occupational stressors, the impacts of occupational stress, coping strategies, and the specifics of stress experienced by teachers. The second chapter introduces the main theories and models of work-related stress, focusing on the Job Demands-Resources (JD-R) theory. The third chapter examines the role of personal resources in managing work- related stress, with particular emphasis on the concept of psychological capital and its four main components: hope, self-efficacy, resilience, and optimism. The empirical part of the thesis was conducted using a qualitative research design. Data collection involved...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV